Minden gonosztól
Őrizzetek meg minket szent Angyalok!
Jézus,
isteni erejével lesz úrrá az Emberen! Pontosabban, saját emberi mivoltán, és
erre tanít bennünket is.
Hallgatom:
„üldözni fognak titeket”, „börtönbe vetnek”, „az én nevemért”! Aztán: „Alkalom
lesz ez számotokra, hogy tanúságot tegyetek”. „Kiszolgáltatnak titeket” azok,
akikben bíztok, és „halálra adnak”. „Gyűlöletesek lesztek mindenki előtt az én
nevemért”, de így: „Állhatatossággal fogjátok megőrizni lelketeket”!
Jézus,
szenvedésről, csalódásról, áldozatról beszél, melyet Érte kell elviselni –
pontosabban azért Aki út, igazság és élet akar lenni a számomra -, ha vállalom
a tanúságot mellette! Mindez a világban való irtózat, melyet a testnek kell
elviselnie, elhordoznia. Nem ígéri azt, hogy mindezektől megszabadulhatok, azonban,
azt garantálja, hogy mindezeken túl a lelkemet megőrizhetem! „A lélek az, ami
éltet, a test nem használ semmit” [Jn 6,63]! Erről beszél Jézus ma is, de itt,
már kimondja mindazt, amit akar jelenteni, és amit kénytelen érteni ezen a
tanításán. Mert Ő maga már érzi és éli a saját emberségén! Nem kerülhető el! A
szenvedést, a meghurcoltatást, de az áldozatot, és a tanúságot ez a világ
kényszeríti ki.
Valójában
ez a megtisztulás útja, az Embernek! Amikor elválik egymástól a test és a
lélek. Mert nem lehet két úrnak szolgálni (Mt 6,24)! Dönteni kell! A világ
kényszeríti ki a döntést, mert a világban van az erőszak, és a világ az, aki
nem viseli el Isten jelenlétét, aki a mindeneknek javát akarja. Az erőszak a
maga javát keresi, a gonoszság minden felett akarja megszerezni azt a hatalmat,
amit tudja – voltaképpen tisztán látja -, hogy nem szerezhet meg. Mégsem képes
ebbe belenyugodni. Ezért rombol és öl, ezért a halál ura! Csakhogy, a Lélek
felett nincs hatalma, a túlvilág felett nincs hatalma!
Tulajdonképpen,
az Ember küzdelme az, hogy nem tud dönteni a kettő között. A most, számára
olyan jó, olyan jóként akarja megélni, hogy képes érte feláldozni azt, amit
csak hittel érhet el. A lelki élet teljességét! Mely csak azon túl van, hogy
képes erről az életről lemondani, elengedni, veszni hagyni. Amiről Szent Ignác
így beszél: „Szükséges ezért, hogy közömbösekké tegyük magunkat minden
teremtménnyel szemben, ami szabad akaratunk döntésére van bízva és nincs neki
megtiltva. Úgyannyira, hogy a magunk részéről ne akarjuk inkább az egészséget,
mint a betegséget a gazdagságot, mint a szegénységet, a tiszteletet, mint a
gyalázatot, a hosszú életet, a rövidet, és következetesen így minden másban;
egyedül azt kívánva és választva ami jobban elvezet minket a célba, amire teremtve
vagyunk.”
Teremtve
vagyunk rá, hogy üdvösségünk legyen, azaz, teljességünk Istenben! Vele
közösségre jutni! Ne akarjunk semmi mást ennél jobban. A halál nagy dilemmája
ez: megengedem a magam számára, hogy Isten szándékára éljek és haljak, vagy érvelésemmel
visszautasítom Őt? És ettől a döntéstől – a halálra várás magányában -, senki
sem foszthat meg bennünket. Egyedül én magam vagyok az, aki ezt a döntést
elutasíthatom magamtól. Ha, a halál úgy ér, hogy azt elfogadhatom! A félelmet
fel kell, hogy váltsa a megengedés: legyen nekem Istenem szándékod szerint! Ha
félelemben távozom, mert a távozástól semmi sem óvhat meg, akkor a szenvedés
marad meg számomra örökre, ha a megengedés, akkor Isten őrzi meg lelkemet a
Vele való közösségre! Ez utóbbit vágyom, és kérem Istenem! Ez az élet
szenvedése váljon lelkem javára! Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése