2019. június 21., péntek
A befogadásról ortodox szemmel – Bertalan pátriárka levele a nápolyi mediterrán fórumhoz
A befogadásról ortodox szemmel – Bertalan pátriárka levele a nápolyi mediterrán fórumhoz
Bertalan ökumenikus pátriárka levelet írt a Nápolyban tartott
fórumra, melynek címe: „A teológia a Veritatis Gaudium után a Földközi tenger
térségében”. Június 3-án kapott levelet a Dél-olaszországi Pápai Teológia
Fakultás helyettes elnökétől, P. Pino Di Luccio jezsuitától, amire június 16-án
keltezett levelével válaszol. Az ökumenikus pátriárka üzenetében rövid és
átfogó történelmi elemzésben mutatja be a népek mozgását és iránymutatóan jelzi
azokat a szempontokat, melyeket együttesen kell figyelembe venni azok mai
kezelése során. Levele záró része így összegez: „Körültekintően kell
megvizsgálni a befogadás módját, a miértjét, de legfőképp az alkalmazását a
helyi lakosságra való tekintettel. A befogadás legyen először is integráció, de
sohasem szinkretizmus. Fennáll a nehézségben lévők befogadásának evangéliumi és
emberi kötelessége, de éppúgy fennáll a kötelessége annak is, akit befogadnak,
hogy tartsa tiszteletben azok hagyományát, szokásait és hitét, akik befogadják
őt.
P.
Vértesaljai László SJ – Vatikán
Az ember és a világ oltalmazásának az alapja a szentháromságos kapcsolatok közösségében rejlik
Levele
kezdetén az ökumenikus pátriárka örömmel nyugtázza, hogy a befogadás teológiájának
kidolgozásával szembesülő nápolyi találkozón részt vesz a régi Róma püspöke,
Ferenc pápa, akivel mély elkötelezettség kapcsolja össze az emberi személy és
az őt körülvevő világ oltalmazásában, aminek végső alapja a szentháromságos
kapcsolatok közösségében rejlik. Ferenc pápa Veritatis Gaudium apostoli
konstitúciója a nápolyi összejövetelen a figyelem középpontjába állítja a
Földközi tenger térségét és a befogadás témáját. A két téma alaptételei a
sokformájú párbeszéd fogalmán nyugszanak.
A kereszténység alapvető szerepet játszott a térségben
A mi
tengerünk – írja a Földközi tengerről a fanari pátriárka, akinek székháza az
ősi Bizánc, vagyis a mai Isztambul történelmi belvárosában az Aranyszarv öbölre
tekint – a történelem, a civilizáció, a nyelvek, a kultúrák és az egymás
közötti kapcsolatokra képes vallások bölcsője, mely az egész térség számára
századokon át társadalmi folyamatokat indított el, ami aztán az itt élő népek
gyarapodásához járult hozzá. Ha a kereszténység, a maga keleti és nyugati jelentésében,
alapvető szerepet játszott a milánói ediktum után a térségben, nem kevésbé
járult hozzá a zsidóság és az iszlám adott történelmi időszakokban ahhoz, hogy
a közösség és az együttélés útjaira találjanak. A Római Birodalom, a barbár
inváziók, a Bizánci Kelet-Római Birodalom és az Ottomán Birodalom egymásra
következése soha nem törte össze a térség népei között az együttélés különféle
lelkületét, annak ellenére, hogy a feszültség soha nem enyhült meg.
Az idegenek befogadásának a kereszténység a legfőbb kifejezője
Mára a
találkozások tengere egészen más jellegű lett, a világ más térségei példáját
követve, többé már nem a találkozások helye, hanem a világ északi és déli része
közötti átléphetetlen határ. Ez felveti az idegenek befogadásának a kérdését,
melynek éppen a kereszténység a legfőbb kifejezője, amikor követi Mestere és
Üdvözítője tanítását. Az ortodox egyház mindazonáltal elismeri, hogy nincs más
út, csak a dialógus útja, ahogy azt a 2016-os krétai szent szinóduson
kifejezésre juttatta: „A tanúságtétel és készségesség szüksége elismerésének a
szellemében az ortodox egyház mindig nagy jelentőséget tulajdonított a
párbeszédnek, főként a nem ortodox keresztények felé”.
Az ortodox egyház a segélyezés helyett arra törekedett, hogy megszüntesse a problémák társadalmi okait
Az
elmúlt század világfelfordulásai, a nacionalizmus és a különféle természetű
fundamentalizmus máig jelen van a világ számos helyén, továbbá a társadalmi,
gazdasági és környezeti problémáknak kitett leggyengébbek befogadásának mára
fellobbant feszültségei új kérdések elé állítják az egyházakat, amikre a nagy
zsinat felhívta a figyelmet. Ugyanakkor nem hallgatta el a globalizáció, az
erőszak és a migráció szélsőséges jelenségeiből adódó problémákat sem: „Az
egyház filantróp műve sohasem korlátozódott egyszerűen csak a rászorulók és
szenvedők iránti alkalmi szeretetcselekedetre, hanem inkább arra törekedett,
hogy szüntesse meg azokat az okokat, melyek társadalmi problémákat teremtenek”.
Tekintetbe kell vennie az igazság és az igazságosság kérdéseit, jóságoskodás helyett
A
befogadás mindazonáltal nem korlátozódhat segélyszolgálatra, hanem tekintetbe
kell vennie az igazság és az igazságosság kérdéseit, hogy megértse és gyógyítsa
azok okait és hogy az embert fenyegető régi és az új rabszolgaság
veszélyeivel szemben tanúságot tudjon tenni, de ne a jóságoskodás álcázott
formáival. Egész népeknek és nemzedékeknek az elvándorlása utólagos
szegénységet teremt a világ déli féltekéjén és intoleráns magatartást gerjeszt
azokban, akiknek a befogadást kellene gyakorolni az evangéliumi elvárás
jegyében. Mindez nyilvánvalóan látható az afrikai földrésznek a Földközi
tengerrel határos országainál, de éppúgy Dél-Amerika országainál is, melyek
úton vannak Észak felé, vagy az ázsiai országok az Óceánia felé, de még Európán
belül Kelet és Nyugat között is.
A történelem azt mutatja, hogy az invázió fogalma nem tűnt el a történelem során
Bertalan
pátriárka levele a társadalmi igazságosság kérdésében az egyetemek és a
tanulmányi központok szerepére mutat rá, hogy a világ illetékes intézményeiben
új ismereteket teremtsenek, melyeket nem a profit, a haszonszerzés vezényel,
hanem tekintetbe veszi a gazdaság környezeti fenntarthatóságát, de
mindenekelőtt az emberi méltóságot a maga teljességében. Figyelembe kell venni
továbbá a népek és térségek sajátosságait, melyek a helyi szempontokra ügyelő
párbeszéd és igazságosság talaján állnak. Ennek az ellentettje nagy kihívás ma
a befogadás keresztény értelmezésére, mely az evangéliumi elvárással szemben a
befogadást nem embertestvériségnek tekinti, hanem inváziónak, melyben egyes
népek megszállnak más népeket. A történelem azt mutatja, hogy az invázió
fogalma nem tűnt el a történelem során. Még ma is beszélünk a perzsák, a
rómaiak, a barbárok, az arabok, a tatárok, a fehérek észak-amerikai
megszállásáról, amihez még a náci és szovjet megszállás is hozzá tartozik a
történelemben. Ezt az érzést erőteljesen kerülni kell a mában, az
egyházakban is, hogy a befogadás és invázió nevei ne kapcsolódjanak össze.
Akit befogadnak, tartsa tiszteletben azok hagyományát, szokásait és hitét, akik befogadják őt
A nápolyi mediterrán tanácskozásra küldött levele végén Bertalan pártiárka így összegez: Körültekintően kell megvizsgálni a befogadás módját, a miértjét, de legfőképp az alkalmazását a helyi lakosságra való tekintettel. A befogadás legyen először is integráció, de sohasem szinkretizmus. Fennáll a nehézségben lévők befogadásának evangéliumi és emberi kötelessége, de éppúgy fennáll a kötelessége annak is, akit befogadnak, hogy tartsa tiszteletben azok hagyományát, szokásait és hitét, akik befogadják őt.Évközi tizenegyedik hét péntekje
Évközi tizenegyedik hét péntekje
A
bibliai szövegek kimondatlan célja az olvasó megdöbbentése. Ha valóban
figyelmesen, mégpedig értelmünk és szívünk figyelmességével olvassuk a szent
szövegeket, akkor Isten lapról lapra, mondatról mondatra megdöbbent bennünket
üzenetével, különösen is igaz ez Jézus példázataira. Megdöbbenésünk oka az,
hogy Isten üzenete kiszakít bennünket emberi, földies gondolkodásunkból és
életmódunkból, és olyan lelki magasságokra emel minket, ahová a magunk erejéből
nem volnánk képesek. Isten egészen új útmutatásokkal lep meg minket, amikor
közli üzenetét, és egészen új tapasztalatokkal, amikor ő vezeti az életünket.
Ez természetesen azt is jelenti, hogy amit korábban értékesnek tartottunk, azt
megkérdőjelezzük, mert felismerünk egy magasabb eszményt, amelyre lelki
életünket alapozhatjuk.
Ezek után nézzük meg a mai evangéliumot! Sok ember földi élete az anyagi javak gyűjtögetéséből áll. Egyesek mindent ettől várnak: boldogulást, megélhetést, biztonságot, előbbre jutást. Egyedül az érték számukra, amit birtokolni lehet. Az anyagi javakat gyűjtő és halmozó embereknek így szól Jézus: „Ne gyűjtsetek magatoknak kincseket a földön!” Mert minden földi kincs elértéktelenedik, elveszik vagy idővel mások tulajdonába kerül. Magyarul nem maradandó. A mi Urunk azt kéri, hogy örökké megmaradó, lelki kincseket gyűjtsünk. Olyanokat, amelyek nem a földi boldogulást, hanem az örök üdvösségre jutást biztosítják számunkra.
© Horváth István Sándor
Ezek után nézzük meg a mai evangéliumot! Sok ember földi élete az anyagi javak gyűjtögetéséből áll. Egyesek mindent ettől várnak: boldogulást, megélhetést, biztonságot, előbbre jutást. Egyedül az érték számukra, amit birtokolni lehet. Az anyagi javakat gyűjtő és halmozó embereknek így szól Jézus: „Ne gyűjtsetek magatoknak kincseket a földön!” Mert minden földi kincs elértéktelenedik, elveszik vagy idővel mások tulajdonába kerül. Magyarul nem maradandó. A mi Urunk azt kéri, hogy örökké megmaradó, lelki kincseket gyűjtsünk. Olyanokat, amelyek nem a földi boldogulást, hanem az örök üdvösségre jutást biztosítják számunkra.
© Horváth István Sándor
Imádság
Uram,
Jézus! Beismerem, hogy sokszor nem ismerem fel saját vakságomat és nehezemre
esne, ha megváltoztatnád az életem. De mégis erre van szükségem. Szükségem van
arra, hogy a hit szemével lássak. Szükségem van arra, hogy lássam jóságot és
irgalmat sugárzó arcodat. Uram, adj nekem bátorságot, hogy minden akadályt
legyőzve, hozzád egyre közelebb kerüljek. Taníts meg engem arra, hogy mindig ki
tudjam mondani a megbocsátó szót és remélhessek abban, hogy a mennyei Atya is
irgalmas lesz hozzám. Térj be az én életembe, hogy üdvösség köszöntsön rám!
2019. június 20., csütörtök
Útravaló – 2019. június 20.
Útravaló – 2019. június 20.
Napról napra közreadjuk a napi olvasmányokhoz, illetve az adott nap szentjéhez kapcsolódó gondolatokat az Adoremus liturgikus kiadványból. Júniusban Sárai-Szabó Kelemen OSB győri perjel ad útravalót.
Sokszor panaszkodunk: nem tudunk imádkozni. Nem új a probléma: a tanítványok is kérték Jézust, hogy tanítsa őket imádkozni; látták, hogy ő milyen kitartóan, éjszakákon át képes rá. Különleges dolgot vártak, és mi is azt gondoljuk sokszor, hogy az imádság különleges dolog. Érzésem szerint éppen az egyszerűsége az, ami meglep és elbátortalanít bennünket. Ahogy ma Jézus is mondja: „ne szaporítsátok a szót!” Inkább csak oda kell állnunk Isten elé, kitartani az ő jelenlétében, viselni a csendet, viselni a rejtőzködő Isten alázatát, szelídségét. „Engedni, hogy szeressen az Isten”, talán ezt a legnehezebb megszokni: érdemtelenségünk ellenére szeretett fiak vagyunk. Jó volna hinni az önzetlenségben, az ingyenességben, és gyanakvás nélkül fogadni Isten és az emberek szeretetét.Lourdes új pápai delegátusa: A kegyhelynek egyre jobban meg kell felelnie spirituális küldetésének
Lourdes új pápai delegátusa: A kegyhelynek egyre jobban meg kell felelnie spirituális küldetésének
Ferenc pápa június 6-án az észak-franciaországi Lille városának segédpüspökét, az Európai Unió Püspöki Konferenciáinak Bizottsága (COMECE) tagját apostoli delegátusnak nevezte ki a lourdes-i kegyhelyre. A La Croix francia katolikus lapnak Antoine Hérouard rövid beszélgetésben körvonalazta új megbízatását, mely előreláthatólag néhány hónapra szól.
– Miért
nevezték ki Önt a lourdes-i kegyhely apostoli delegátusának?
– Az
elmúlt télen Rino Fisichella, az Új Evangelizáció Pápai Tanácsának (a
dikasztérium a nagy látogatottságú nemzetközi kegyhelyek felelőse – a
ford.) elnöke látogatást tett Lourdes-ban. Hivatalos jelentése
elkészültét követően a pápa delegátust kívánt kinevezni e helyre: olyan
személyt, aki külső szemlélőként intézkedéseket foganatosít annak érdekében,
hogy a kegyhely egyre jobban betölthesse spirituális küldetését. Az apostoli
delegátusi feladatkör nem hétköznapi dolog. Mi Lourdes másfajta működéséhez
vagyunk hozzászokva, azonban – ha a nagy zarándokhelyeket nézzük – e
megbízatás gyakoribb, mint gondolnánk. A pápa a kinevezést tartalmazó levélben
Međugorjéra utalt, de megemlíthetnénk az olaszországi Assisi vagy Padova
városait is. Nem szabad dramatizálni e mandátumot; inkább bátorításnak, mintsem
szankciónak kell tekinteni. Főképp azt tanúsítja, hogy a pápa kísérni szeretné
e kegyhelyeket. Nem tudom, miért engem választott, de korábbi tapasztalataim
kétségtelenül szerepet játszhattak a döntésben.
– Hogyan
lát neki az apostoli delegátusi feladatnak?
– Mindenekelőtt
azt gondolom, hogy nem kell kész elgondolásokkal érkezni. Az első
kapcsolatfelvétel és a munkamódszer megbeszélése céljából a következő napokban
Lourdes-ba utazom. Lille segédpüspöke maradok, de időt fogok szánni erre a
misszióra. Nem teljes idejű megbízásról van szó, s nem foglalja magában a
zarándokhely mindennapi működtetését. Minden bizonnyal néhány hónapra terjed
ki, mivel nem köt meghatározott idő. Én határozom meg a szükséges időt. A
felelősökkel való beszélgetéssel fogom kezdeni: a szentély rektora, a káplánok,
a gazdasági felelősök és [Nicolas] Brouwet püspök (a tarbes-lourdes-i
egyházmegye főpásztora – a fordító) meghallgatásával. A
zarándokokat és a nemzeti, illetve nemzetközi zarándoklatok vezetőit szintén
meg fogom kérdezni. Majd e munkára és Fisichella érsek jelentésére támaszkodva
kell meghatározni a meghozandó döntéseket. Nem hiszem, hogy leküzdhetetlen
akadályok lennének. Arra kell törekedni, hogy új impulzust adjunk a
zarándokhely általános szellemiségének.
– A
zarándokhely néhány éve nehézségekkel küzd.
– A
látogatottság hanyatlása az egyházmegyei és nemzetközi zarándoklatok csökkenő
tendenciájából fakad. Ez elkerülhetetlen, vagy sem? Vannak gazdasági okok is,
nevezetesen az olaszok részéről, akik a zarándokok egyik legnagyobb részét
teszik ki. Országuk súlyos gazdasági és szociális válsággal néz szembe. Egyesek
pénzügyi gondjaik miatt mondanak le arról, hogy felkeressék Lourdes-ot. Habár a
szervezett zarándoklatok terén problémák vannak, ezzel szemben egyre több
egyéni látogató érkezik. Fel kell tennünk a kérdést, hogyan tudnánk őket mind
jobban fogadni, s lehetővé tenni, hogy lelki élményben részesüljenek. Ami a zarándokhely
gazdálkodását illeti: természetesen szükséges az elszámolások egyensúlyban
tartása, de nem ez az elsődleges szempont. A végcél mindenkor pasztorális és
spirituális természetű. Az arányokat kell megtalálni s megerősíteni.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)