Ferenc
pápa: Nem szerethetjük Istent anélkül, hogy felebarátainkat ne szeretnénk!
November 4-én a Szentatya a
vasárnapi evangéliumról, a kettős szeretet parancsáról elmélkedett a déli
Úrangyala elimádkozás előtt. Azt hangsúlyozta, hogy akkor tudjuk igazán megélni
ezt a kettős szeretetet, ha begyakoroljuk Jézus szemével látni az embereket.
Kedves testvéreim, jó napot kívánok!
A mai
vasárnapi evangélium (vö. Mk 12,28b–34) középpontjában a szeretet parancsa áll:
az Isten
iránti és a felebarát iránti szereteté. Egy írástudó megkérdezi
Jézustól: „Melyik az első a parancsok közül?” (Mk 12,28). Ő pedig azt a
hitvallást idézi, amellyel minden zsidó kezdi és befejezi napját, és amely a
következő szavakkal kezdődik: „Halld, Izrael! Az Úr, a mi Istenünk az egyetlen
Úr!” (MTörv 6,4). Így krédójának alapvető valóságában őrzi meg Izrael a maga
hitét: egyetlen Úr létezik, és az az Úr a „miénk”, abban az értelemben, hogy
felbonthatatlan szövetséget kötött velünk, szeretett, szeret és örökre szeretni
fog bennünket. Ebből a forrásból, Istennek ebből a szeretetéből forrásozik számunkra
a kettős parancs: „Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes
lelkedből, teljes elmédből és minden erődből! […] Szeresd felebarátodat, mint
önmagadat!” (Mk 12,30–31).
Azáltal,
hogy kiemelte Istennek ezt a népéhez intézett két „szavát” és egymás mellé
tette őket, Jézus egyszer s mindenkorra megtanította, hogy az Isten iránti
szeretet és a felebarát iránti szeretet elválaszthatatlanok egymástól, mi több,
egymást támogatják. Bár egymás után fogalmazódnak meg, azok egyetlen érme két
oldalát jelentik: együttes megélésük adja a hívő igazi erejét! Istent szeretni
azt jelenti, hogy belőle és érte élünk, azért, ami ő maga, és amit tesz. A mi
Istenünk fenntartás nélküli ajándékozás, határt nem ismerő megbocsátás,
támogató és fejlődést segítő kapcsolat. Istent szeretni azt
jelenti, hogy nap nap után energiát fektetünk abba, hogy az ő munkatársai
legyünk felebarátaink fenntartás nélküli szolgálatában, a határt nem ismerő
megbocsátásra való törekvésben, a közösséget és testvériséget teremtő
kapcsolatok ápolásában.
Márk
evangélista nem törekszik arra, hogy pontosabban megfogalmazza, ki a felebarát,
mert mindenki felebarát, akivel összehoz a sors, akivel a nap során találkozom.
Nem válogathatom meg, ki a felebarátom: ez nem keresztény magatartás! Ha azt
gondolom, az a felebarátom, akit magamnak kiválasztok, ez nem keresztény, hanem
pogány hozzáállás. Ehelyett arra kell törekednem, hogy legyen szemem meglátni
felebarátomat és legyen szívem az ő javát akarni. Ha begyakoroljuk azt, hogy
Jézus szemével lássunk, akkor mindig meghallgatjuk és segítjük a rászorulókat.
Felebarátaim szükségletei nyilvánvalóan hatékony válaszokat igényelnek, ám
ezeket megelőzően osztozásra késztetnek. Hogy egy konkrét példát mondjak:
annak, aki éhes, nemcsak egy tányér levesre van szüksége, hanem arra is, hogy
rámosolyogjunk, meghallgassuk, imádkozzunk érte, s ami még jobb: imádkozzunk
együtt vele. A mai evangélium nemcsak arra hív mindnyájunkat, hogy figyeljünk
oda legszegényebb testvéreink nélkülözésére, hanem főleg arra, hogy vegyük
észre, mennyire szomjazzák a testvéri közelséget, a gyengédséget, annak
érzését, hogy érdemes élni. Ez komolyan kérdőre vonja keresztény
közösségeinket: el kell kerülnünk annak veszélyét, hogy sok programmal, de
kevés kapcsolattal rendelkező közösség legyünk, annak veszélyét, hogy
„szolgáltató központként” működő közösség legyünk, ám amely kevés társaságot
nyújt, a szó szoros és keresztény értelmében.
Isten,
aki szeretet, szeretetből teremtett bennünket, és azért, hogy vele egységben
maradva szeretni tudjuk a többi embert. Illuzórikus lenne a felebarát
szeretetére törekedni anélkül, hogy Istent szeretnénk, és ugyanígy illuzórikus
lenne Isten szeretetére törekedni anélkül, hogy a felebarátot szeretnénk. A
szeretetnek, az Isten és a felebarát iránti szeretetnek ez a kettős dimenziója
a maga egységében jellemzi Krisztus tanítványát.
Szűz
Mária segítsen bennünket, hogy el tudjuk fogadni ezt a ragyogó tanítást, és
életünk minden napján tanúságot is tudjunk tenni róla!
A
Szentatya szavai az Angelus elimádkozása után:
Kedves
testvéreim! Mély fájdalom tölt el az Egyiptomban élő kopt ortodox egyház ellen
két napja elkövetett terrorcselekmény miatt. Imádkozom az áldozatokért, azokért
a zarándokokért, akiket pusztán azért öltek meg, mert keresztények, és kérem a
Boldogságos Szűz Máriát, hogy vigasztalja meg a családokat és az egész
közösséget. Kérjük közösen Szűz Máriát: „Üdvöz légy, Mária…”
Tegnap a
lateráni Szent János-bazilikában boldoggá avatták Clelia Merloni anyát, a Jézus
Szent Szívének Apostol Nővérei kongregáció alapítóját. Olyan nő volt ő, aki
teljesen ráhagyatkozott Isten akaratára, buzgó volt a szeretetben, türelmes a
megpróbáltatásban és hősies a megbocsátásában. Mondjunk köszönetet Istennek az
új boldog tündöklő evangéliumi tanúságtételéért, és kövessük az ő jóságról és
irgalmasságról adott példáját! Tapsoljuk meg az új boldogot!
Köszöntelek
mindannyiatokat, rómaiak és zarándokok! Külön is megemlítem a Bécsből jött
diákokat, a firenzei „Giorgio La Pira Mű” fiataljait, a Verona mellőli
Raldonból jött fiatal családokat, a milánói, petosinói, Civitanova Marche-i, az
ozieri egyházmegyéből jött híveket, a carugatei oratóriumot, valamint a
longarei és modenai bérmálkozókat.
Szép
vasárnapot kívánok mindenkinek! Kérlek benneteket, ne feledkezzetek el
imádkozni értem. Jó étvágyat az ebédhez! A viszontlátásra!