Hívom a családokat 2018 decemberében – Bíró László püspök levele
Hívom a családokat, házaspárokat, jegyeseket és szerelmeseket, a családokat szerető szerzetes- és paptestvéreket, és mindenkit, aki a család és az élet mellett áll!
A család
az a legkisebb közösség, amelyből a nagyobb közösségek épülnek. Családokból
épül fel a társadalom, az Egyház és az államszervezet is. Az elmúlt
negyedszázadban világszerte, így Magyarországon is, mélyreható szociális,
erkölcsi és jogi változások történtek, ezeknek igen jelentős hatásuk van az
emberi személyekre és közösségeikre, a családokra. Minthogy az emberek többsége
családban szocializálódik, a családot érintő változások jelentősen
befolyásolják a felnövekvő generáció viszonyát a társadalomhoz, az erkölcshöz
és a joghoz, így a fiatal családok egyre jobban különböznek szüleik,
nagyszüleik családjaitól.
A
polgáriasodás, az ipar rohamos fejlődése megváltoztatta az emberi kapcsolatokat,
előtérbe kerültek az anyagiak és az önérdekek (materializmus és
individualizmus), fontosabbá vált a haszon az igazságnál (relativizmus).
Mindezzel együtt megkérdőjeleződött a tekintély és a törvényes hatalom
létjogosultsága, gyors léptekkel haladt a szekularizáció.
A
családot érintő társadalmi, erkölcsi és jogi változások következményeként a
párkapcsolatok nagyobb része mára már nem a keresztény házasságra épül, hanem a
sokkal bomlékonyabb, ám jogilag szabályozott polgári házasságra, bejegyzett vagy
be nem jegyzett élettársi kapcsolatra (együttélésre). A mindenfajta
diszkrimináció felszámolása jelszavával terjed a törvényekkel elismert és
védett azonos neműek „házassága” is.
Hasonlítsátok
össze szüleitek, nagyszüleitek családját a magatokéval! Milyen volt a
családtagok viszonya egymáshoz, hogyan oldották meg a családban felmerülő
problematikus helyzeteket? Kitől kérhettek-kaphattak segítséget, ha valamiért
nehéz helyzetbe kerültek?
A
keresztény kultúrával szemben egyre erőteljesebb a multikulturalizmus, a
keresztény antropológia elutasítása, elfordulás az egyházi tanítástól. A
„modern” ember magának tulajdonítja az élet és a halál fölötti rendelkezés
jogát, mert szerinte a személyi méltóság forrása nem a Teremtő, hanem
valamilyen emberi jogforrás. Így az „emberi jogokat” is csűrni-csavarni lehet,
attól függően, hogy kinek mi az érdeke. A magát szabadnak nyilvánító embernek
jogai vannak, de csak olyan kötelességei, amelyek neki tetszenek. A
félreértelmezett szabadság bűvöletében a szexualitást függetlenítette a
házasságtól, a szeretettől, a gyermeknemzéstől, a nemiséget pedig a genetikai
valóságtól. Ha pedig tetszése szerint választhat nemet magának, mi tarthatná
vissza attól, hogy kapcsolatait, életvitelét és kötelezettségeit is saját
pillanatnyi tetszése szerint alakítsa, magát mindenfajta erkölcsi rendtől
függetlennek nyilvánítsa?
Hogyan
tudjátok gyerekeiteket megóvni azoktól, akik elutasítják a keresztény nemi
erkölcsöt anélkül, hogy ez félelmet, gátlásokat, vagy magábazárkózást váltana
ki belőlük?
Látva az
egyre inkább terjedő szekularizáció okozta erkölcsi hanyatlást és a társadalom
ennek következtében beálló szétesését, már 1880-ban figyelmeztetett XIII. Leó
pápa Arcanum
című enciklikájában: „az országok elpusztítására nincs alkalmasabb eszköz az erkölcsök
megrontásánál, ... ha a közvélemény meg nem változik, a családoknak és az
emberiségnek állandóan abban a félelemben kell élniük, hogy általános
felfordulásba rohannak.” Egyre többen figyeltek fel a káros folyamatokra, és
megállításukért, sőt visszafordításukért kezdtek fáradozni. Az Egyház fokozta
erőfeszítéseit a keresztény ifjúság nevelése érdekében, kereste a kornak
megfelelő módszereket evangelizációs küldetése teljesítéséhez. Mozgalmak,
ifjúsági szervezetek, társaságok és lelkiségi mozgalmak alakultak azzal a
céllal, hogy megállítsák az erkölcsi hanyatlást, és jó irányba állítsák a
felnövekvő generáció fejlődését. Súlyosbították azonban a helyzetet a
világháborúk, majd a nyomukban hatalomra jutott istentagadó ideologikus
diktatúrák. Eközben mind nyilvánvalóbbá vált, hogy a család mint intézmény és
közösség helyzete és állapota döntő jelentőségű: amilyenek a családok, olyan
lesz a belőlük felépülő társadalom.
Döntő
fordulatot hozott a II. vatikáni zsinat, amikor kimondta: „A személy, valamint
az emberi és a keresztény közösség jóléte szorosan összefügg a házastársi és a
családi közösség kedvező helyzetével.” (Gaudium et spes, 47) A házasság
Isten kegyelméből létrejött szövetség, melyben egy férfi és egy nő kölcsönösen
elajándékozzák magukat egymásnak, és teljes hűségben és fölbonthatatlan
egységben élnek. (vö. GS 48) A Zsinat után új lendületet vett családpasztoráció
főként a családdal és házassággal, valamint a házaspári lelkiséggel foglalkozó
mozgalmakra és a házasságra való felkészítésre koncentrált.
Hogyan
tudtok bekapcsolódni a plébániai, egyházmegyei, stb. családpasztorációs
munkába? Mit jelent számotokra az, hogy a családpasztoráció alanyai és tárgyai
vagytok?
A
házassággal és családdal foglalkozó közösségekben és a házasságra való
felkészítésben zavart okozott Szent VI. Pál pápa Humanae vitae enciklikájának
megjelenése (1968), mert határozottan szembeszállt a szexuális erkölcs
szabados, individualista értelmezésével. A családpasztoráció megtorpant. Szent
II. János Pál pápasága hozta el az újabb megújulást: teológiai és antropológiai
szempontból megalapozta a Gaudium et spes és a Humanae
vitae kijelentéseit. Familiaris consortio című apostoli
buzdításában (1981) iránymutatást ad a házasság és a család identitásának,
társadalmi és egyházi küldetésének megismeréséhez. Kijelenti: a keresztény
család hivatott felelősségteljesen részt venni az Egyház küldetésében eredeti
és sajátos módon, vagyis az Egyház és a társadalom szolgálatába állítva saját
létezését és cselekedeteit az élet és a szeretet közösségében. Minden erőnkkel
azon kell lennünk, hogy a család lelkipásztori gondozása erősödjön és
fejlődjön, s valóban előnyt élvezzen, mert bizonyosak vagyunk abban, hogy a
jövendő evangelizációja a családegyháztól függ. A Test Teológiája címmel kiadott katekézisében
az embert testet és lelket teljes egészként tartja a családpasztoráció
tárgyának és alanyának, választ adva a Humanae vitae keltette kételyekre.
Új színt
vitt a családpasztorációba Ferenc pápa Amoris laetitia című apostoli
buzdításával. Míg az Egyházi tanítóhivatal korábban főként a házasság és a
család igazságából indult ki, Szent II. János Pál pápa a pasztorációra tette a
hangsúlyt, Ferenc pápa főként azzal a kérdéssel foglalkozik, hogy hogyan lehet
pasztorálni az objektív igazságnak nem megfelelő helyzetbe került személyeket.
Nem az objektív igazságból indul ki, hanem a valóságból, családok és
személyek – sajnos – egyre gyakrabban előforduló „irreguláris”
helyzetéből. Különös hangsúlyt kap itt az irgalmasság és a keresztény közösséghez
tartozás öröme.
A 20. és
21. század fordulójára világszerte, így Magyarországon is egyre súlyosabbá vált
a társadalom válsága. A házasságok száma csökkent, a gyermekvállalás egyet
jelentett a szegénység vállalásával, megsokasodott a felbomlott családok száma,
a népesség fogyott. Ezért a létfenntartás nehézségeivel küszködők részére
különféle segélyeket (például terhességi-gyermekágyi segély, gyermekgondozási
segély, lakhatási segély, stb.) adott az állam. Ezek összege általában nem elég
a felemelkedéshez, tehát az érintettek továbbra is a leszakadottak között
maradnak, fokozódik a társadalom szétesése. Másrészt, a bizonytalan jövőjű
segélyekre nem lehet építeni. Ebből a helyzetből Magyarországon 2010 óta egy
gyökeresen új társadalompolitika keres kiutat.
Ennek
alapelvei:
– A
társadalompolitika alapja a család.
– A házasság egy férfi és egy nő között fennálló tartós szeretetközösség.
– A család a közösség értéket hordozó és értékteremtő alapegysége és nem egyének képlékeny és tetszés szerint konstruálható halmaza.
– Az állam feladata a család, a házasság és a gyermekvállalás eszmei és anyagi támogatása a jogrend, pénzbeli juttatások és természetbeni szolgáltatások révén.
– Minden emberi lény élete tiszteletre és védelemre méltó érték, – ideértve az anyaméhben fejlődő magzat, és az élet és az elmúlás határmezsgyéjén lévő gyógyíthatatlan beteg életét is –, és nem lehet a humánumot nélkülöző önkényes döntés tárgya.
– A családok támogatása minden gyermeket vállaló és nevelő családot megillet, függetlenül jövedelmi helyzetüktől, az ott élő gyermekek mindenek felett álló érdekére való tekintettel.
– A házasság egy férfi és egy nő között fennálló tartós szeretetközösség.
– A család a közösség értéket hordozó és értékteremtő alapegysége és nem egyének képlékeny és tetszés szerint konstruálható halmaza.
– Az állam feladata a család, a házasság és a gyermekvállalás eszmei és anyagi támogatása a jogrend, pénzbeli juttatások és természetbeni szolgáltatások révén.
– Minden emberi lény élete tiszteletre és védelemre méltó érték, – ideértve az anyaméhben fejlődő magzat, és az élet és az elmúlás határmezsgyéjén lévő gyógyíthatatlan beteg életét is –, és nem lehet a humánumot nélkülöző önkényes döntés tárgya.
– A családok támogatása minden gyermeket vállaló és nevelő családot megillet, függetlenül jövedelmi helyzetüktől, az ott élő gyermekek mindenek felett álló érdekére való tekintettel.
Mostanra
elmondhatjuk, hogy mind az Egyház, mind a társadalompolitika a család és az
élet szolgálatát állítja a középpontba. A régi mondást a családra alkalmazva:
„Extra familiam non est vita, si est vita, non est ita – A családon kívül élet
nincs, ha van is élet, az már nem kincs.”
Bíró
László tábori püspök,
az MKPK Családbizottságának elnöke,
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
az MKPK Családbizottságának elnöke,
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke