Isten szeretet, mert
Szentháromság – Cantalamessa atya második adventi elmélkedése
Raniero Cantalamessa kapucinus atya a vatikáni
Redemptoris Mater kápolnában tartotta meg december 14-én, pénteken reggel az
adventi időszak második prédikációját a Szentatya és a Római Kúria tagjai
számára.
Első alkalommal a szónok Szent Ferenc
vallomásával – „Van Isten! És ez elég!” – Isten létezéséről elmélkedett. Istent
a zsoltárok szívesen hasonlítják sziklához. Ezúttal, második beszédében
Cantalamessa atya erről a „szikla-Istenről” és legfontosabb
tulajdonságáról beszélt: „az Isten szeretet, azért mert az Isten Szentháromság”.
Kihez fordulunk, amikor Istent megszólítjuk és
azt mondjunk neki a 62. zsoltár szavával: „Isten, te vagy az én Istenem!”
(63,2)? Az a Te az imádságban az esetek többségében a három isteni személy
egyike, az Atya, a Fiú vagy a Szentlélek, anélkül, hogy az egészet
elvesztenénk. A szentháromságos közösség révén ugyanis minden isteni személyben
jelen van a másik kettő. A Szentháromság olyan, mint a triangulum, melyet
bármelyik oldalán érintünk is meg, az egész vibrálni kezd és ugyanazt a hangot
adja – kezdte elmélkedését hasonlattal Raniero Cantalamessa.
A keresztények élő Istene nem más, mint az élő
Szentháromság. Dióhéjban a Szentháromságról szóló tanítás benne van Szent János
első levelének kijelentésében: „Az Isten szeretet” (1Jn 4,8), mert az Isten
Szentháromság. Minden szeretet feltételez egy szeretőt, egy szeretettet és a
kettőt összekapcsoló szeretetet. Minden szeretet valakié vagy valamié, mert
nincs üres, tárgyatlan szeretet. De kit is szeret az Isten? – kérdezte a
kapucinus atya. – Ha az embert, akkor a szeretet csak pár millió év óta
létezik. Ha a világmindenséget, akkor pár milliárd év óta. És akkor korábban
kit szeretett az Isten, hogy szeretet lehetett mégis?
A Pápai Ház szónoka a filozófia gondolatát
megvizsgálva arról beszélt, hogy ha az Isten tiszta gondolat, akkor
szeretetként önmagát kellene szeretnie, ami önzés és ellentmondás. A helyes
választ a kinyilatkoztatás révén az Egyház továbbítja: Isten szeretet kezdettől
fogva (ab aeterno), mert még mielőtt létezett volna bármi is rajta
kívül, amit szeretett volna, már benne volt az Ige, a Fiú, akit végtelen
szeretettel szeretett a Szentlélekben. Ennek a szeretetnek a módját nem
ismerjük, de „megsejthetjük”, mert valamiként Istenben, az egységben léteznie
kell a többségnek, hiszen „Isten szeretet”. A szeretet legalább kettő között
létezik, szükséges, hogy a világ tudja ezt, ezért Isten föltárja, de egyúttal
fel is forgatja a nélküle alkotott nézeteket. Mi, keresztények egy Istenben
hiszünk, de nem egy egyedüli, magányos Istenben.
Isten szentháromságos titkához legjobban a
szemlélődés vezet el – mutatott rá Cantalamessa atya, és példaként Andrej
Rubljov orosz ikonfestő Szentháromság-ikonját idézte meg.
Rubljov a Szent Szergiusz-templomba festette
1425-ben a képet, mely nem a Szentháromságot ábrázolja közvetlenül, ezt a
bizánci kánonok tiltják, hiszen az Isten titka kimondhatatlan és
felfoghatatlan. Az ikon Ábrahám és a három angyal találkozását ábrázolja, ahogy
azt a patrisztikus hagyomány értelmezi. Az egy és hármas istenség dogmáját a
három különböző és mégis egymáshoz hasonló alak jelképezi, egységüket a
helyzetük, különbözőségeket a mozgásuk mutatja. Mindegyik azúr színű ruhát
visel, ez a közös isteni természetet jelöli, de mindhárman más-más színű
köntöst hordanak, a Szentlélek például zöld színű pünkösdi köntöst, mert ő az
éltető, aki mindennek életet ad.
A szónok kiemelte, hogy az ikon mélységes békét
és egységet sugároz, mintha azt kiáltaná: „Legyetek egyek, miként mi egy
vagyunk!” Majd utalt a Szent Szergiusz-monostor történeti hátterére, mely
egybefogta az orosz fejedelmeket a tatároktól való szabadulás érdekében. A
monostor mottója éppen ezt fejezte ki: „A legszentebb Szentháromságot szemlélve
győzzük le ennek a világnak a gyűlöletes viszálykodását.”
Rubljov mester ikonja felhívás az egységre. A
boldogság után az az ember legfontosabb vágya, hogy egységben élhessen. Az
ikon segít bennünket az egység megtalálásában, amennyiben követjük az isteni
személyek benső mozgását – hangsúlyozta Raniero Cantalamessa, aki a perichorészisz
görög teológiai fogalmat nevezte meg értelmezési kulcsként. Ez a fogalom
egymásba hatolást, egymás átjárását jelenti. A képen minden személy azonosul a
másikkal, egymásnak adják magukat. Az alapgondolat Jézus kijelentésén nyugszik:
„Én az Atyában vagyok és az Atya énbennem van.” Hasonló ehhez a jánosi
teológiához a páli felfogás: „mi mindannyian egymásnak a tagjai vagyunk”. A
három személy egymást dicsőíti, de senki sem magát. Minden személy a másikhoz
való viszonyában válik felismerhetővé. A Fiú tanít minket a szóra: „Abba,
Atyánk”, a Szentlélek kiáltja, hogy „Jézus az Úr!”. Egyetlen egy hely van, ahol
a „Szeresd felebarátodat, mint önmagadat” szabály abszolút mértékben
megvalósul: ez pedig a Szentháromság.
A kapucinus atya hosszú
elmélkedésének zárógondolata arra irányult, hogy bevezessen bennünket a
Szentháromság titkába. Beléphetünk ebbe a titokban, ha követjük az ikont,
melynek közepén a terített asztalon a három személytől körbefogva a kehely
mellett ott van a bárány. Ez az Eucharisztia. Hihetetlen misztérium: a
Szentháromság asztaltársai vagyunk! Elmondhatjuk Alexandriai Szent Cirillel,
hogy miközben testileg magunkhoz vesszük a szentséget, a Fiú fenséges
természetének részeseivé válunk.