Felebarátainkban viszontszeretjük Krisztust – Erdő Péterrel ünnepelték a bátai kegyhely megújulását
Hagyományosan
Magyarország egyetlen Szent Vér-kegyhelye a célpontja a Pécsi
Egyházmegye zarándoklatának. Idén szeptember 14-én megszépült templom és
tér várta a híveket. A Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra való
készület jegyében Erdő Péter bíboros, prímás áldotta meg a megújult
tereket.
Ünnep
van a Sárköz fölé magasodó Klastrom-dombon, Magyarország egyetlen
eucharisztikus kegyhelyén. A Szent Kereszt felmagasztalásának ünnepén
óriási zarándoksokaság ünnepli a 600 éves búcsújáróhely megújulását. A
középkorban királyok, főpásztorok látogatták Bátát, mely eucharisztikus
csodára épült, a török pusztítás idején megsemmisült, majd újjáépült az
1938-as eucharisztikus világkongresszusra való készület során. Most,
amikor másodízben ad otthont hazánk a világeseménynek, megújult templom
és tér fogadja a lelki megerősödést kereső zarándokokat.
Hagyományosan ehhez a szeptemberi ünnephez kapcsolódva tartják a
Pécsi Egyházmegye zarándoklatát Bátán. Az egyházmegye idei, hatodik
útjának lelki tartalmát megfogalmazó mottó – „Ezt cselekedjétek az én
emlékezetemre” – a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra való
készületet hivatott segíteni. A gyalogos és kerékpáros zarándokút az
Eucharisztiát állította az elmélkedések középpontjába. Több százan,
fiatalok és idősebbek, az egyházmegye katolikus oktatási intézményeinek
és plébániáinak közösségei vállalták a fizikai erőfeszítést. Két
irányból közelítették meg Bátát. Mohácsról 25 kilométert tettek meg a
reggel 7 órai indulás után, Bátaszékről pedig 9 órakor indulva tíz
kilométert gyalogoltak.
A menet végig imával, énekkel, hosszú csendekkel haladt Udvardy
György apostoli kormányzó vezetésével. Az alakomra imafüzet készült a
zarándokok számára, kibontva a központi témát. Mit jelent az
Eucharisztia? – az Eucharisztia, mint hálaadás, mint valóságos jelenlét,
mint áldozatvállalás, mint a szeretet forrása, mint barátság, mint
közösség, mint az örök élet kenyere, mint a papság ajándéka, mint ünnep –
e szempontok mentén vezette a zarándokok elmélkedését Nyúl Viktor, az
egyházmegye pasztorális helynöke. A tanításokat kérdések sora követte:
Milyen gyakran használom a köszönöm szót, merek-e a jelenben élni, adni
az időmből, hogyan fejezem ki szeretetem, ki számomra a pap személye,
építő tagja vagyok-e egyházközségemnek, hiszem-e az örök élet valóságát,
milyen a vasárnapom, hogyan élem meg a barátságot?
E kérdések irányították a gondolatokat az úton. A nyárutó felhőtlen,
gyönyörű napja, a táj varázsa, az ének, az ima felemelték a lelket, a
Báron és Dunaszekcsőn tapasztalt vendégszerető agapé felüdítette a
testet. Így jutott el a menet az 56-os úton az utolsó kanyarig, ahonnan a
völgybe ereszkedve kitárult a látvány. Balról a bátaszéki
templomtorony, jobbról, a Klastrom-domb magasáról a Szent Vér-templom
fehér tornya köszöntötte az érkezőket. Elérve a Báta táblát, megszóltak a
harangok. Isten hozott – fogadták a zarándokokat a viseletbe öltözött
fiatalok, elkísérve őket az utolsó szakaszon. Még egy kaptató, és
elértük a célt.
A kegyhely ünnepi díszbe öltözve várta a híveket. A templom előtti
téren, a domb oldalába épített szabadtéri oltárral szemben állították
fel a padokat. Sokan vagyunk, rengeteg az iskolás korú. A Pécsi
Egyházmegye gyalogos és kerékpáros zarándokai főpásztoruk vezetésével a
templomban, a NEK missziós keresztje előtt adnak hálát útjukért. Az
oltár előtt rózsafüzért imádkoznak, miközben újabb és újabb csoportok
érkeznek. A kivetítőn megismerhetjük Báta, mint búcsújáróhely
történetét, szerepét és helyét királyaink – köztük Zsigmond és Mátyás –
életében, a törökkori pusztulást, majd újjáépítést, képet kapunk az
európai és magyarországi Szent Vér-kultuszról.
Udvardy György érsek köszöntötte az ünneplőket, köztük Baranya és
Tolna megye kormánymegbízottjait, Báta és a környező települések
polgármestereit, az oktatási intézmények vezetőit. A főpásztor kifejezte
reményét, hogy a lelkipásztori tevékenység révén Báta a jövőben is
meghatározó lesz a magyar egyház életében, és kérte Erdő Péter bíborost,
áldja meg az épületet és az itt folyó lelki munkát. „Szent hely, ahol
erőt tudunk meríteni abból, hogy Krisztus misztikus testének tagjai
vagyunk” – fogalmazott a Pécsi Egyházmegye apostoli kormányzója.
Az ünnepi szentmise főcelebránsa és szónoka Erdő Péter bíboros volt,
koncelebrált számos paptestvér, köztük Udvardy György érsek és Mayer
Mihály nyugalmazott megyéspüspök.
Erdő Péter szentbeszédét teljes terjedelemben közöljük.
Nyolcvan éve annak, hogy újjáépült a bátai kegytemplom. Ma pedig azt
is ünnepeljük, hogy felújították ezt a modern stílusú bazilikát. Ennek a
búcsújáró helynek az újabb története szorosan összefonódik az
eucharisztikus kongresszusokkal. A kései középkorban már nagy
jelentőségű Szent Vér-búcsújáróhely volt Báta, de a török időkben
elpusztult. 1539 és 1939 között romokban hevert a régi szentély. Különös
öröm számomra, hogy most a jövő évi Nemzetközi Eucharisztikus
Kongresszusra készülve megáldhatom a kívül-belül teljesen megújult
kegytemplomot.
Hogy az utolsó vacsorán az Üdvözítő milyen poharat vagy kelyhet
használt, erről a Biblia nem szól részletesen. Ám a hagyomány
legszentebb ereklyeként őriz már a korai középkorban egy alabástrom
kőből készült serleget, amelyet szent grálnak is neveztek. Ez az ereklye
Spanyolországban ma is megtalálható. Számunkra persze nem a pohár
alakja a fontos, hanem az a tény, hogy a tanítványok kezdettől fogva
szilárdan hitték: az utolsó vacsorán a bor – bár íze és színe a régi
maradt – valóban Krisztus vérévé változott. Az Oltáriszentségben Isten
táplálékunk lett, testi életünkkel is közösséget vállalt. De Jézus az
utolsó vacsorán már a feláldozott testét és vérét adta tanítványaink.
Egyszerre volt szenvedő ember és ugyanakkor Istenként korlátlan úr a tér
és az idő felett.
A mai evangéliumban Szent János szívünkig ható jézusi hasonlatot ad
elő. Ahogyan Mózes felemelte a rézkígyót a pusztában, úgy fogják
felemelni az emberfiát is, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem
örök élete legyen. Krisztus halála és feltámadása utat nyit számunkra az
örök életre és az örök boldogságra. Ezért az egész keresztény világnak diadalmas és reményt adó jele a kereszt.
Jelenti számunkra a végtelen isteni szeretetet, mely értünk, bűnösökért
vállalta a szenvedést és a halált. Felszólítás számunkra a kereszt,
hogy viszonozzuk Isten végtelen szeretetét, közvetlenül Isten felé
imádságban és imádásban, és Krisztus felé, aki minden emberben
megjelenik számunkra: „amit egynek tettetek a legkisebbek közül, nekem
tettétek”. Ezért idézi emlékezetünkbe függelékében a Katolikus Egyház
Katekizmusának összefoglalása az irgalmasság testi és lelki
cselekedeteit. Az éhség és szomjúság csillapítását, a foglyok és betegek
látogatását, a halottak iránti kegyeletet, de a tudatlanok tanítását és
a szomorúak vigasztalását is. Amikor hívő keresztények az életnek
ezeken a területein szeretettel fáradoznak másokért – akár
magánemberként, akár intézményes formában – Krisztus iránti hálájukat és
odaadásukat fejezik ki. A kereszt jele emlékeztessen mindannyiunkat a
szeretetnek erre a kötelességére.
De a kereszt reménységünk nagy jele is. Azé a reményé, hogy az élet
nem ér véget a földi halállal, hogy minden szenvedés, nehézség,
igazságtalanság vagy kudarc csak egy fejezete egy olyan történetnek,
amely az örökkévalóságba tart, és a mindenható és irgalmas Isten
szeretetével végződik.
A kereszt manapság sok vita tárgya. Egyesek nem szívesen látják,
mások talán szívesen kitűznék mindenhová, de nem biztos, hogy veszik
maguknak a fáradságot és a csendet, hogy elgondolkodjanak igazi
értelméről. Pedig mindenütt, látható formában is itt van körülöttünk a
kereszt. Az országban utazva városainkban, falvainkban, a mezőkön és az
utak mentén megújulnak a régi szép keresztek, régi magyar, német vagy
szláv feliratukkal, s a gyengéden megformázott szenvedő Krisztus
alakjával, mely híven tükrözi a régi idők emberének ízlését és
szeretetét. És a szép keresztek mellett gyakran megjelenik a friss
virág, jelezve hogy Krisztus keresztje ma is vonzza hitünket és
reményünket. De kereszt van templomaink tetején is. És ez a kereszt
messziről látszik. Sokszor felkiáltó jelek ezek a templomok egy
elszürkült, elfásult, zaklatott világban. A kereszt maga is missziót
végez. Tanúságot tesz és hívogat.
A mai napon itt van körünkben a missziós kereszt, amely az
eucharisztikus kongresszust készíti elő. Benne található a
Kárpát-medence szentjeinek és boldogjainak ereklyéje. Sok közülük a
legújabb idők vértanúja. Ők mindnyájan követték Krisztus példáját.
Életüket adták katolikus hitünkért, szeretetből Isten és az emberek
iránt. Sokszor nekünk is könnyebb megtalálni Krisztus követésének útját,
ha ezeknek a szenteknek életéről elmélkedünk. Ők közel álltak hozzánk
térben és időben. Közülük nem egyre kortársaink még személyesen is
emlékeznek. Tudjuk hogyan éltek. Ösztönzést, indítást adhatnak számunkra
is. Ugyanakkor pártfogóink és közbenjáróink, akik most is itt vannak
velünk. Érdekli őket a mi sorsunk is.
Tekintsünk föl a megfeszített Krisztusra mi is bizalommal, mint
hajdan a nép a rézkígyóra a pusztában, jussunk el rendszeresen ide, a
templomba, magához az eucharisztikus Krisztushoz. Legyen a szentmise és a
rendszeres szentáldozás éltető elemünk, reménységünk és erőnk forrása. A
szentségi Jézus imádása pedig újítsa meg bizalmunkat a mindenható és
irgalmas Istenben. Nézzünk a Szent Keresztre, és Krisztus iránti hálából
nyissuk meg a szívünket azok felé az emberek felé, akikkel az életben
találkozunk, hogy személyükben viszontszerethessük a megfeszített
Krisztust.
Imádunk Téged Krisztus és áldunk Téged, mert Szent Kereszted által megváltottad a világot! Ámen.
A liturgia végén Erdő Péter megáldotta a megújult épületegyüttest.
„Krisztus testében és vérében egyetlen nagy közösséget alkotunk. Több
mint kétezren részesültek ma a szentáldozásban – a főpásztor
zárógondolatai örömet fejeztek ki, és a kegyhely jelentőségére
irányították a figyelmet. – Legyen ez a kegyhely nemzetközi
viszonylatban is vonatkozási pont, ahol hitünknek egy nagyon lényeges
igazságával találkozunk: a Szent Vér tisztelete a világegyház
legaktuálisabb és legtöbbet vitatott problémáját jeleníti meg. Jézus
meghirdette Isten szeretetét, mely minden emberre feltétel nélkül árad, a
szegényekre, betegekre, bűnösökre, a távolállókra. Ugyanakkor azon a
titokzatos, utolsó vacsorán elhangzó szavai – »Ez az én testem, mely
értetek adatik, ez az én vérem, mely értetek kiontatik« – arról az
áldozatról beszélnek, amit a népéért vállal. Milyen az Isten?
Mindenkinek ad számolatlanul, ugyanakkor mégis áldozatot kíván? Igen, ez
az Isten titka: Kész mindenkinek megbocsátani, mindenkit üdvözíteni
akar, de megtérést kíván. Szabadságot ad, de erőfeszítést kér, ami a
legdrámaibb pillanatban még az élet odaadását is jelentheti Isten és
ember iránti szeretetből. A Szent Vér tisztelete ehhez a titokhoz vezet
el. A keresztényeknek rá kell ébredni arra, hogy Jézus tanítása nem
egyszerű életmódtanácsadás, hanem dráma. Kereszténynek lenni azt
jelenti, erőfeszítésre van szükség ahhoz, hogy a nekünk rendelt hivatás
alapján éljünk. Ehhez megkapjuk ez erőt is, Isten kegyelmét, az
Eucharisztiát. Minden forrásom belőled fakad. Ezért vagyunk hálásak.”
Zárógondolatait követően a zarándokok felsorakoztak az eucharisztikus
körmenetre. A kereszt és zászló legelöl, mögötte a viseletbe öltözött
bátaiak, a cserkészek, a Szent Sír Lovagrend tagjai. A Szent
Vér-ereklyét Sümegi József diakónus, a kegyhely őre hozta díszes
tartójában, Erdő Péter a monstranciában az Oltáriszentséget. A
zarándokok hosszú menete szinte körülölelte a templomot. Az ünnep
főpásztori áldással zárult.
Hatodik alkalommal indultak útnak a zarándokok, hogy Mohács és
Báta közötti imádságos menetük megerősítse közösségüket az
egyházmegyében. Kezdetben tízen voltak, majd az évek során több százan
lettek. Udvardy György kezdeményezése meghatározóvá vált a Pécsi Egyházmegye életében.
– Hogyan született ez az egyházmegye életét formáló kezdeményezés?
– Az Egyház folyamatosan keresi, hol és hogyan megszólítható a mai
ember, mi felel meg leginkább vallásosságának. Ez az egyik prioritás a
lelkipásztorkodásban. Nagy kincsként fedeztem fel, hogy két ősi
hagyománnyal bíró kegyhely van az egyházmegyében, Máriagyűd és Báta.
Korunkban a zarándoklás igen megfelelő vallási forma, mert leképezi az
ember életét. Útra kell kelni, van cél, vannak útitársak, nehézségekkel
kell szembenézni, egymás felé kell fordulni.
– Miben látja a zarándoklás legfőbb értékét?
– Sokféle motivációval indulunk el, de mindenkit megérint az út,
menet közben mindenki formálódik. Nemcsak egyéni gondjainkat,
szándékainkat, hanem kapcsolatainkat is alakítja, szükségszerűen
megszületik a közösség élménye. Ez a közösség, amit az Egyház adni tud,
ahol testvérei vagyunk egymásnak, de nem a szimpátia, nem érdekszövetség
alapján, hanem mert Krisztushoz tartozunk. A keresztségben ez eggyé
tesz bennünket, s ebből az egységből tudunk cselekedni. A zarándokút
alakít, formál, meghatározó közösségélményt ad. Eltérő elköteleződéssel
sokféle csoporthoz tartozunk életünk során. Hiszem, hogy az az ember,
aki vállalja a zarándoklás gyötrelmeit, örömeit, lélekben megújult
emberként tér vissza. De a zarándokhelyek liturgikus élményt is adnak,
kisebb közösségeinkben gyakran meginog bennünk, tudunk-e ünnepelni, itt
visszakapjuk a hitet, és megerősödünk. Tudunk ünnepelni, sőt, nagyon
szép ünnepet készít nekünk az Egyház.
– Mit jelentett ez a hat év?
– Számomra az idei zarándoklat visszatekintés is volt. Hat évvel
ezelőtt egy ősi kegyhely zarándoklatát szerettük volna megújítani, amire
püspökelődöm, Cserháti József is tett már kísérletet, mégis bátor ugrás
volt a vállalkozás. Az első évben maroknyi csapat voltunk, de másodszor
is elindultunk. És évről évre nőttünk. Jönnek az emberek, és
bekapcsolódtak az iskolák. Ennek nagyon örültem, mert fontosnak tartom,
hogy a diákoknak legyen élményük egyházmegyéjük két kegyhelyéről.
Láttuk, jobban fel kell készülni, jobban elő kell készíteni, hogy
lelkileg valóban sokat tudjon adni. Így született meg egy felkészítő
anyag, elmélkedéssel, énekekkel, amit elérhetővé tettünk a honlapunkon
és elküldtünk iskoláinkba. Fejlődés volt számomra is, a magam
gondolkodásában és a munkatársakkal való együttműködésben.
– Kezdettől járta az utat?
– Fontosnak tartom, hogy együtt menjek a hívekkel. Ha a zarándokút
képezi az Egyháznak mint Isten zarándoknépének az útját, akkor erős
szimbólum, ha a püspök pásztorként együtt zarándokol a népével. Nekem
nagy élményt jelentett, de úgy érzékelem, a hívek számára is fontos ez.
Ferenc pápa legutóbb az új püspököknek beszélt arról, hogy fontos, hogy a
hívek között legyenek, elérhetők legyenek. A zarándoklat erre is
alkalmat ad. Van lehetőség kölcsönösen feltenni kérdéseket, beszélgetni.
– Benne volt idén a búcsú gondolata?
– Így van, búcsúztam is. Tegnapelőtt találkoztam az egyházmegye
papjaival, hogy elköszönjek tőlük. Egyikük megjegyezte, püspök atya,
neked három nagy kedvenced volt, Máriagyűd, Báta és Püspökszentlászló.
Szívemből szólt.