Szomorúságod
által
Könyörgéseddel ments meg minket!
A
Teremtő Isten és én – áll egy elmélkedés címszavaként előttem. Én rólam van
szó, aki Krisztusban, és Krisztus által léphetek kapcsolatba és közösségre a
Teremtő Istennel. Akiről tudhatom, „hogy az Úr, a te Istened erős és hűséges
Isten, aki ezerízig megtartja (azaz: mindörökre!) a szövetséget, s az irgalmasságot
azokkal szemben, akik szeretik őt, s megtartják parancsait”. [MTörv 7,9]
Az Írás
kijelentő módban közöl valamit. Én vagyok az, aki e közlést visszaigazolni
képes lehetek. De úgy, hogy megélem a közösséget Istennel, hogy megtapasztaljam
az Írás kijelentését, és azt mondhassam, már a magam hitével, és nem egyszerűen
demagógiaként, hogy az Írás igazat mond! (Mi is a demagógia jelentése? = hazug
ígérgetés, népámítás, lázítás!) Isten Igéje nem lázít, hanem nevel, és egyúttal
növel! Igen, Jézussal kapcsolatomban is arra ismertem rá, hogy arra próbál
rávezetni, azt próbálja megértetni velem Jézus, hogy Isten engem értelemmel
azért ruházott fel, hogy szabad akaratommal képessé tegyen rá, hogy az Ige
Igazságát bizonyítsam. Vagyis Istent én, a magam igenlésével, azaz: nem
vakbuzgóságommal, hanem értelmem és hitem párosításával megdicsőítsem,
megigazulttá tegyem! (Az értelem és hit kapcsolatát - szükséges kapcsolatát! -
a Szentségimádás iskolájában említette Fábry Kornél atya.) Ez lehet a felnőtt
kereszténység útja, hogy az Ember dicsőséget szerez Istennek a világ előtt!
Loyolai
Szent Ignác fogalmazza meg alapigazságként, fundamentumként (azaz: az Ember
alapállásaként, és életfelfogásának origójaként): „ Az ember arra van teremtve,
hogy Istent, a mi Urunkat dicsérje, tisztelje és szolgáljon neki, és ez által
lelkét üdvözítse. Minden egyéb a föld színén az emberért van teremtve, és
azért, hogy segítse őt a cél elérésében, amire teremtve van. Ebből következik,
hogy az embernek ezeket annyira kell felhasználnia, amennyire céljai elérésében
segítik, és annyira kell megválnia tőlük, amennyire akadályozzák abban.”
Nem
tudom, hogy Ignác minek alapján teszi ezt a kijelentést, de gyanítom, illetve,
a magam részéről úgy tartom, hogy megállapítása szorosan összefügg János
szeretetről szóló tanításával, kifejezetten azzal a kijelentésével, hogy „Isten
szeretete abban nyilvánul meg bennünk, hogy Isten elküldte a világba
egyszülött Fiát, hogy általa éljünk.” Megint vissza kell utalnom a
tegnapi elmélkedésemre, ahol azt voltam képes lejegyezni, hogy a köznapi beszéd
és annak értelmezése, valamint Isten Igéjének értelmezése között különbséget
kell tennünk!
Ahogy
Isten figyelmezteti már az ószövetségi embert is, hogy az én gondolataim nem a
ti gondolatotok (Iz 55,9). Térjetek meg, és keressétek velem a kapcsolatot, aki
megszólítani akarlak téged, Aki benned vagyok, és belülről akarlak életre
kelteni.
Mert az
Élet, bizony nem az, amit élek, hanem az, amire az Isten akar elvezetni –
Krisztus által! Így kell értenem Lyoni Szent Iréneusz szavait is, aki azt
mondja, hogy „Isten dicsősége az élő ember, …” (Az eretnekek ellen, 4. könyv,
20:7) Aki életre kell, már lélekből, nem a férfi akaratából, hanem Istentől
születik újjá! [Jn 1,13]. Az újjászületésem csak a kezdet, az elindulás az
Életre. Az igen Isten Igéjére és Krisztussal való közösségre. Tanítvánnyá kell
lenni, hogy Éltre jutni képessé lehessek. Tudva, hogy utamat azért járom, mert
az Életre akarok eljutni. És, hogy ne tévedhessek, hogy tévedéseimből mindig
vissza találni képessé legyek az Útra, az Egyház szolgálata az, hogy a
Szentségekre, és legfőképpen az Eucharisztiára bízza a hívek földi útját. (a
Missziós menet, jelképesen úton levésünk, melyen el szeretnénk jutni az
Istennel való Életre, mert az Élet maga az Isten, az Istenben való létünk,
üdvösségünk.) Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése