Fiad
keserű szenvedése által
Könyörgéseddel ments meg minket!
Ha
a szőlősgazdának csak annyi lett volna a szándéka, hogy a legutolsóknak is
ugyanannyi fizetséget adjon, mint az elsőknek, célszerűbb lett volna az elsőkön
kezdenie, s akkor azoknak nem lett volna módjuk panaszkodni. Hogy mégis
fordított sorrendben kezdi a bér kiosztását, annak külön jelentősége van.
Akiket korábban meghívott szőlőjébe, azoknak ugyanis meglepő ajándékot készít:
be akarja vonni őket szívének mélységes titkába. Szeretné feltárni előttük a
végtelen nagylelkűséget és sajátosan isteni logikát, hogy az utolsónak is
annyit ad, mint az elsőnek. Az elsők „többletfizetsége” éppen abban áll, hogy
felnőhetnek a Gazda szívének jóságához. Izraelből ezt sokan visszautasították,
a Szent Szűz, az apostolok és a zsidóságból Krisztushoz tért tanítványok
viszont Isten irgalmas, meglepő szeretetének egyedülálló tapasztalatára
jutottak.
Mi,
akik életünk hajnalán kaptunk meghívást az Úr szőlőjébe, mi, akik úgy eszmélődtünk
e világban, mint meghívottak, vajon rendelkezünk-e a beavatottaknak ezzel a
tapasztalatával? Isten irgalmas szívével tudjuk-e fogadni az újonnan
megtérteket, és meg tudjuk-e szánni Isten irgalmas szánalmával az élet piacán
tétlenül ácsorgókat? Nyilván nem csupán érzelmekről van itt szó, hanem Istennek
az utolsók iránt is az elsőknek kijáró szeretetéből való részesedésről, amely
tettekben is megnyilvánul, és amely Isten legtitkosabb és legnagyobb ajándéka
itt a földön. A tékozló fiú bátyja kapta volna meg ezt az ajándékot, ha
elfogadja. „Fiam, te mindig velem vagy, és mindenem a tiéd.” A mai
példabeszédben ez így hangozhatott volna: „Fiaim, ti kezdettől fogva nálam
dolgozhattatok, s ez sokkal több, mint bármilyen fizetség.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése