Parolin bíboros államtitkár Ferenc pápa négy éves péteri szolgálatáról: Az egyház Jézus Krisztus felé kilépő egyház
Pontosan
négy évvel ezelőtt, 2013. március 13-án választották meg Jorge Mario Bergoglio
Buenos Aires-i bíboros érseket a lemondott XVI. Benedek utódaként. A négy éves
jubileum kapcsán a Vatikáni Rádió exkluzív interjút készített Pietro Parolin
bíboros államtitkárral, aki a pápa legelső és legközvetlenebb munkatársa.
Hogyan
élte meg Ferenc pápa megválasztását?
Négy éve
március 13-án én nem voltam Rómában, hiszen akkor Venezuelában caracasi
nunciusként dolgoztam. Nyilvánvalóan, Bergoglio bíboros megválasztása nagy
meglepetést okozott számomra, akiről hallottam már, de akiben akkor nem látták
előre az eljövendő pápát és a sajtó sem sorolta őt az „esélyesek” közé.
Meglepetés volt aztán a névválasztás is, hiszen a Ferenc név nem volt a pápák
sorozatában, de ami szerintem a névből fakadóan az új pápa legfőbb sajátossága
lett. Beszédében, amelyet olyan nagy egyszerűséggel, békével, lelki derűvel
mondott el, azonnal megérintett engem a kölcsönös bizalom. Rábízta magát a
népre és az emberek imádságát kérte, hogy az Isten megáldhassa szent népét.
Másfelől pedig ez egy kölcsönös egymásra hagyatkozás, a pásztor a népre, a nép
a pásztorra hagyatkozik és a kettő együtt az Istenre. Innét ered a kilépő
egyház képe, mely együtt járást jelent, bizalommal ráhagyatkozva az imádságra,
Isten irgalmára és kegyelmére.
A
Szentatya legelső megnyilatkozásaitól kezdve hangsúlyozta, hogy az egyháznak ki
kell lépnie, úton kell lennie. Valóban megállapítható ez az egyház különféle
szintjein?
Nyilvánvalóan
ez egy hosszú, előrehaladó út, mely a II. Vatikáni Zsinattal vette a kezdetét
és amit most Ferenc pápa továbbra is az egyház életére alkalmaz. Számomra
fontos ez az úton levő egyház, mely nyit és így megnyílik mindenekelőtt Jézus
Krisztusra. Az egyház tehát Jézus Krisztus felé kilépő egyház. Éppen ezért
tudja elkísérni az embereket, tud találkozni velük a mindennapok valóságában.
Ez nagyon fontos és ezt az utat együtt kell tenni. Ez a szinodalitás. Az
egyházat az úton haladva együtt kell „alkotni”, de mindig a Szentlélek vezetése
alatt. Az egyházat így a Lélek egyesíti, ahol mindenki figyel a Lélek szavára
és mindenki a közösség rendelkezésére bocsátja a Lélek adományait, amit ő ad a
küldetés megvalósítására.
Miben
áll az irgalmasság jubileum és a pápa irgalmasságra hivatkozásának legfőbb
gyümölcse?
Az
irgalmasság sürgetése szerintem nem Ferenc pápa gusztusa, hanem Isten szeretetének
alapvető központi titka. Az üdvtörténet maga nem más, mint Isten szeretetének,
irgalmasságának és gyengédségének a története. A pápa erre a központra
figyelmeztet bennünket. Az egyház feladata, hogy ennek az eszköze legyen, Isten
irgalmassága és az ember mai konkrét valósága között. A szentév is pontosan ezt
szolgálta és ha a szentkapu be is zárult, az irgalmasság kapuja örökké nyitva
marad. A gyümölcsök kapcsán elsőként a gyónásra gondolok, mint Isten
irgalmasságának a szentségére, melyben Jézus által megtapasztaljuk az
Atya irgalmasságát. Azt hallottam sokfelől, hogy újjáéled ez a szentség. A
másik gyümölcs pedig a szegények és a nélkülözők iránti figyelem. A pápa maga
konkrét tettekkel mutatta meg az irgalmasság gyakorlását, amit főként
Nagyböjtben kell végezni, mert a megtérés a testvéri szeretet műveinek
gyakorlása által születik meg. Megújult figyelemmel kell tehát a szegények, a
nehézségben és peremen élők felé figyelni.
Az
Amoris laetitia szinódus utáni vitatott buzdítás kapcsán milyen értelmezést ad?
Az
Amoris laetitia-ra elsősorban nagy ajándékként tekintek. Emlékszem, a pápa az
első szinódus előtt mondta, hogy „ennek a szinódusnak a család evangéliumát
kell felragyogtatnia”. Ez pedig egyfelől Isten tervét jelenti a családról, amit
kezdettől fogva tartott róla, másfelől pedig azokat a valós körülményeket
jelzi, amelyekben a mai családok élnek. Azt hiszem, hogy nagy lendületet adott,
hiszen a megújulás gyümölcseit hozza, továbbá a nehézségben lévő családok
elkísérését jelenti. Ami pedig a kritikát illeti: az egyházban mindig is volt
kritika! Nem ez az első. A helyes olvasatot maga a pápa adta: legyen őszinte a
kritika és akarjon építeni és így akkor az előrejutást segíti.
A
zsinaton, aztán később újra elővették, hogy az egyházat mindig meg kell reformálni.
Bibliai szóval ez a megtérés az egyház alapvető dimenziója. Jogos és
szükségszerű, hogy ez így legyen. A pápa sürgetve int erre, hogy az útjából
eltávolítsa a történelem során benne fölhalmozódó hordalékot, hogy mind
hitelesebbé váljon. Szerintem ez a reform lényege és ezért szorgalmazza a pápa
a „szív reformját”. Minden reform, beleértve a struktúra megújítását is, amire
szükség is van a római kúriában, mindenekelőtt a szívből indul ki. Erre utalt a
pápa a római kúria tagjaihoz intézett legutóbbi beszédében. Úgy is mondhatnám,
hogy a „szív reformja” elsősorban nem a működtetés szempontjait érinti, hanem
hiteles visszatérést az Istenhez.
Bíboros
úr, ön a pápa legszorosabb munkatársa. Mit jelent önnek személyesen a
pápa?
Mindenekelőtt
a dolgok és helyzetek hitbéli olvasatát, amiből mély lelki derű születik. Erre
többször is utal: a legnehezebb helyzetekben is meg tudja őrizni a képességét,
hogy nyugodtan és békével szemlélje a dolgokat, tudva, Isten kezében vannak a
dolgok. Így tud nyugodtan és bátran előremenni. Azt mondhatom, hogy ez nagyon
sokat segít nekem saját felelősségem és feladatom gyakorlásában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése