2014. április 4., péntek

Nagyböjt 4. hete péntek



Irgalmas Istenünk, ki törékeny emberi természetünk számára minden támogatást megadsz szentségeidben, kérünk, segíts, hogy ajándékaidat méltó módon fogadjuk és a jámbor élet termésével viszonozzuk. A mi Urunk, Jézus Krisztus, a te fiad által, aki veled él és uralkodik a Szentlélekkel egységben Isten mindörökkön örökké. Ámen.

Nagyböjt 4. hete péntek

Bölcs 2,1a. 12-22 ;Jn 7,1-2. 10. 25-30

„Nem ő az, akit halálra keresnek? Íme, nyilvánosan beszél, és semmit sem mondanak neki”

A minap, amikor Jézus a harmincnyolc éve béna embert meggyógyította a jeruzsálemi Betezda-fürdőben, feltettem az elgondolkodtató kérdést: miért éppen szombaton gyógyította meg? Ha már így döntött, miért mondta neki: „Kelj föl, vedd ágyadat és járj!”(Jn 5,8) a Mester nagyon jól tudta, hogy nem az isteni parancs miatt aggódnak a farizeusok, ami a nagy pihenőnapot írja elő, hanem egy régebbi írástudó tilalmát emlegetik, miszerint a két méteres gyékényszőnyeget nem szabad senkinek a hóna alá kapnia. Aztán Jézus ellenségei elé áll, és megtoldja a vitaanyagot azzal, hogy Atyjának mondja az Istent, „egyenlővé teszi magát vele” (18), ami a végső tárgyaláson majd a halálos ítélet alapja is lesz: mindezt miért csinálja? Azért, mert minden hívő embernek hinnie kell, hogy Ő valóban az Isten Fia. A mai evangéliumban is ezt a kérdést kell tovább bonyolítani. Jézus a sátoros ünnep előtt „átment Galileába. Nem akart ugyanis Júdeába menni, mert a zsidók halálra keresték. Közel volt a zsidók ünnepe, a sátoros ünnep. Amikor azonban testvérei fölmentek az ünnepre, ő is fölment, de nem nyilvánosan, hanem mintegy titokban” (Jn 7,1-2. 10) Ott megint csak hirdetnie kell az igazságot, hogy Őt az Atya küldte: „Az én tanításom nem az enyém, hanem azé, aki küldött engem. Aki önmagától beszél, az a maga dicsőségét keresi, aki pedig küldőjének dicsőségét keresi, az igaz és nincs benne hamisság” (17. 18) Felveti a zsidók vádját, hogy Ő azért gonosz, mert nem tartja meg a szombatot, pedig ő megtartja, csak nem a farizeusok parancsa, hanem Isten parancsa szerint: Isten úgy rendelte, hogy az újszülött fiúkat nyolc naposan körül kell metélni, hogy a szövetség gyermekei legyenek. Aki tehát szombaton lesz nyolc napos, azt szombaton kell majd körülmetélni. Ezt egyetlen zsidó sem tagadja. „Ha valaki körülmetélkedik szombaton, hogy Mózes törvényét sérelem ne érje, miért acsarkodik rám, azért, hogy az egész embert meggyógyítottam szombaton?”(23) A következő kérdés megint fontos: Honnan jön a Messiás? Egyesek véleménye: Nem Ő a Krisztus? „Talán a főemberek valóban fölismerték, hogy ő a Krisztus? Róla azonban tudjuk, hogy honnan való, a Krisztust pedig, amikor eljön, senki sem tudja, honnan van. Akkor Jézus, aki a templomban tanított, így kiáltott fel: Ismertek engem is, és azt is tudjátok, honnan való vagyok. Márpedig én nem magamtól jöttem, hanem az küldött engem, aki Igaz, akit ti nem ismertek. Én ismerem őt, mert tőle vagyok, és ő küldött engem”(26-29) Ezt azonnal értették, hogy újra Istent mondja Atyjának:„Ekkor szerették volna elfogni, de senki sem emelte rá kezét, mert még nem jött el az ő órája”(30)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése