Ferenc pápa: A korrupció rákbetegség, amely megöli az embert és a társadalmat
Korrózió-korrupció:
korunk mételye
A
maffiák hétköznapi nyelve, a halál folyamata, amely szétszakítja a személyek
közötti együttélést, kedvez a bűnözésnek és végül elpusztítja magát a
megvesztegő személyt is. Mindez a korrupció része Ferenc pápa szerint, aki
Peter Turkson bíboros “Korrózió” c. könyvének előszavában jellemzi ezt a
társadalmi mételyt. A korrupció témájára összpontosított június 15-én az a
nemzetközi vitanap is, amelyet a Vatikánban tartottak az Átfogó Emberi Fejlődés
Szolgálatában elnevezésű dikasztérium szervezésében, a Pápai
Társadalomtudományi Akadémia együttműködésével.
A
korrupció – az olasz alapján „cuore rotto” lefordíthatatlan szójátékban –
összetört szív, amit valami beszennyezett, megrontott, mint egy bomlásnak
indult testet. A pápa péteri szolgálatában számtalanszor visszatért erre a
társadalmi bajra, most ebben az interjú kötetben is, amelyet Vittorio V.
Alberti gondozott.
A
korrupció jelensége, áttételes volta miatt megtámadja a személy legbensőbb
lényét és egyben “társadalmi tényezővé” válik. Ferenc pápa számára a kiindulási
pont az a három kapcsolat, amely az emberi életet jellemzi: kapcsolat Istennel,
felebarátainkkal és a környezettel. Amikor valaki becsületes, akkor mind a
három kapcsolatot felelősen éli meg a közjó javára. Amikor ezzel szemben az ember
hagyja, hogy megvesztegessék, akkor antiszociális magatartása, amelyre a
korrupció indítja, végül megszünteti a kapcsolatok érvényességét. Darabokra
törnek a személyek közötti együttélés pillérei, az egyéni érdek méregként
fertőz meg minden általános érvényű perspektívát.
A
korrupció bűzlik – kiáltott fel néhány évvel ezelőtt a pápa
Nápoly Scampia negyedében. A Szentatya most is visszatér ehhez az
értelmezéshez: a korrupt személy egy bomlásban lévő szív rossz illatát
árasztja. Ez a kizsákmányoláshoz, a lepusztuláshoz, a társadalmi
igazságtalansághoz, az érdemek megalázásához vezet. A korrupció egyben a
rabszolgaság, a városok, a közjó, a természet elhanyagolásának a gyökere is
egyben.
Ferenc
pápa erőteljes szavakkal ábrázolja a korrupciót, amely a káromkodás egy
formája, a maffiák fegyvere és hétköznapi nyelvezete, a halál folyamata, amely
életdnedvet szolgáltat a halál kultúrájának, ez pedig elindítja a bűnözést.
És ma,
amikor a jövőnek még az elképzelése is rendkívül nehéz feladat, a korrupció aláássa
a reményt, hogy lehetséges egy jobb jövő.
A pápa
elismeréssel szól Turkson bíborosnak a jelenségről végzett elemzéséről. Ismét
óva inti az egyházat a korrupció legveszélyesebb formájától, ami a mondén
lelkiség, a langyosság, az álszentség, a triumfalizmus, a közöny érzése.
Ferenc
pápa végül emlékeztet a Vatikán “abszolút szépségű” helyeire, ahol az előszót
írja. A szépség nem egy kozmetikai kellék, hanem olyan valami, ami a
személyt a középpontba helyezi. Ez a szépség
párosuljon az igazságossággal. A korrupciót tehát fel kell ismerni és el kell
ítélni, hogy az irgalmasság győzzön a zsugoriság felett, a kiváncsiság és a
kreativitás kerüljön a belenyugvó fásultság helyébe. A korrupt személy
elfelejti, hogy bocsánatot kérjen, mert fáradt és megcsömörlött, közömbös és
öntelt. Az egyház és a keresztények, de a nem keresztények is, egyesülhetnek,
mint hópelyhek, amelyek egy új humanizmus lavináját teremtik meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése