II. Tavadrosz pátriárka megtiltotta a közösségi média használatát a szerzeteseknek
Epifaniosz püspök vértanúsága után, akit a Szent Makariosz-kolostorban gyilkoltak meg július 29-én, a kopt ortodox egyház 12 új szabályt hozott a monasztikus életforma hagyományos formájának megőrzése érdekében: mindenekelőtt a világ forgatagától való elvonulást értve ez alatt.
Egy
hónapot kaptak a szerzetesek, hogy töröljék magukat a közösségi médiából.
A kopt
ortodox egyház szerzetesei és szerzetesnői, kivétel nélkül mindenki, egy
hónapot kaptak, hogy töröljék felhasználói fiókjaikat és blogjaikat mindennemű
közösségi médiáról, köztük a Facebookról és a Twitterről is. Ez időkereten
belül minden olyan kommunikációs formától búcsút kell venniük, amely a
monasztikus élettel összeegyeztethetetlennek tűnnek. Minden kihágás kánonjogi
büntetést von majd maga után. II. Tavadrosz pátriárka 12 új szabályozása közül
ez az, amely ellen majd a legtöbben emelik fel a szavukat. A szabályozás
mindazokat érinti, akik a kopt ortodox egyházban monasztikus életformában
élnek, azok után, hogy nemrég gyilkosság – valószínűleg késelés – áldozata lett
Epifaniosz püspök a Szent Makariosz-monostorban, amelynek apátja volt.
Anba Epifaniosz erőszakos halála
ugrásszerűen meggyorsította a monasztikus életforma alapos újragondolásának
folyamatát, amelyet Tavadrosz pápa kezdeményezett a kopt ortodox egyházban. Az
apát-püspök mártíromságáért nem dzsihadista orgyilkosok felelősek. Ez esetben a
tettes valószínűleg egy a monostorban lakó, vagy azt gyakran felkereső személy.
Az
elmúlt évtizedek során az újraéledő kopt monasztikus életforma több millió
egyiptomi számára az egyetlen lehetőséget jelenti, hogy a keresztény hit
kincseit újra felfedezhesse a több évszázados muszlim uralom után. Azonban
félő, hogy különböző tényezők, akadályok, sőt az egyházon belüli
ellenvélemények szétforgácsolják ezt a spirituális bőséget és termékenységet,
ahogy ez egyházi és klerikális körökben oly gyakran előfordul, amelynek oka
egyesek apátiája, tisztán a kegyelemtől függővé tett életet és az
önreferenciális arrogancia formáit illetően.
A
szerzetesekre vonatkozó 12 új szabályt a szent kopt szinódus Tavadrosz
pátriárka által összehívott, a monostorokért és a monasztikus életformáért
felelős bizottsága fogalmazta meg. Az összejövetelen 19 püspök és apát vett
részt. A hivatalos intézkedés célja a monasztikus életforma hagyományos
arculatának megőrzése: ennek elemei a világ forgatagától való elvonulás, a
kifejezetten az imára fordított idő, a munka és a csönd. Ezzel indokolható,
hogy a szerzeteseket most miért is kérik arra, hogy vonuljanak vissza a
közösségi média használatától, amelyet a kopt egyházban nem egyszer arra is
használtak, hogy „zavaros tanokat” terjesszenek, személyek elleni pletykákat
tápláljanak és hittani ál-vitákat folytassanak.
Több más
szabályozás mellett életbe lép a rendelet, miszerint egy évig nem lehet új
jelentkezőket felvenni a monostorokba, illetve a szerzetesek pappá szentelése
is szünetel három évig. Egy másik intézkedés szerint nem szabad alapítani új,
nem-hivatalos monasztikus közösséget; a monostorokban szigorúbban szabályozzák
a látogatók és a zarándokok fogadásának idejét, figyelembe véve a böjti, az
ima- és a csendes napokat, amelyek a monasztikus életforma sajátjai; életbe lép
a tiltás, hogy szerzetesek és szerzetesnők adományokat fogadjanak el hívektől –
ezt ugyanis csak a monostor apátja és az apátnő tehetik meg –, és hogy olyan
gazdasági projektekben és vállalkozásokban vegyenek részt, amelyet nem jeleztek
előzőleg a közösségüknek és az elöljárójuknak; a monostor elhagyását és a kint
eltöltött időt is engedélyeznie kell a monostor vezetőjének. Szabályok
vonatkoznak ezentúl az egyes monostorok maximális létszámára is, hogy a nyugodt
és békés együttélés mindenhol biztosított legyen.
Miután a
pátriárka az új rendeleteket jóváhagyta, a kopt hierarchia néhány tagja –
köztük Raphael püspök is – bejelentette személyes blogjának és online
jelenlétének felfüggesztését, megerősítve ezzel, hogy ezek után csak
hagyományos módon, például telefonon lesz lehetséges vele kommunikálni.
A kopt
szerzetesek és nővérek online jelenlétének korlátozása egyértelműen kapcsolatba
hozható a váratlan helyzettel a kopt egyházban, amelyet Anba Epifaniosz
meggyilkolása okozott. Ezzel együtt azonban ez egy határozott figyelmeztetés is
a terjedőben lévő közösségi médiának a hétköznapi egyházi életre kifejtett
hatásait illetően, melyek egyes keresztény közösségekben igen érezhetőek.
Miközben nyugaton az internet útján történő evangelizáció igen népszerű, a
maronita egyház februárban közzétett egy hivatalos dokumentumot, hogy
megpróbálja megfékezni az online egyházi civakodásokat és a hittani témájú
heves vitákat, amelyekben általában papok, rajongók, önjelölt szakemberek és
„insiderek”, guruk és billentyűzet-inkvizítorok vesznek részt.
A
keresztény szavak hibás használatának jelensége online ál-doktrinális
csatározásokban nemrég Ferenc pápa figyelmét is megragadta: „Keresztények is –
írja Róma püspöke a Gaudete et exsultate kezdetű
apostoli buzdításában, amelyet március 19-én írt alá – áldozatai lehetnek
verbális agressziónak az interneten vagy más digitális kommunikációs csatornán
keresztül. Még a katolikus médiában is előfordulhat, hogy túllépünk bizonyos
határokon, a rágalmazás és a becsületsértés már-már csaknem közhelyek,
mindennemű etikai norma mások jó hírneve tiszteletben tartásának érdekében
pedig szinte teljesen figyelmen kívül hagyható. Mindez veszélyes szakadásokhoz
vezethet, hiszen olyan dolgok hangozhatnak el, amelyeknek publikus felületeken
nincs helyük, illetve egyesek úgy próbálják kompenzálni saját csalódottságukat,
hogy folyamatosan másokat ostoroznak. Meglepő, hogy néha, a többi parancsolat
figyelembe vétele mellett milyen mértékben nem vesznek tudomást a nyolcadikról:
»Ne hazudj, mások becsületében kárt ne tégy!«.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése