Ariccia: 2. elmélkedés: Városaink váljanak a béke, a testvériség és a befogadás jelképeivé
„Giorgio La Pira álma” témáról elmélkedett hétfő délelőtt Bernardo
Francesco Maria Gianni atya, a firenzei San Miniato bencés apátság elöljárója,
a pápa és a Római Kúria nagyböjti lelkigyakorlatának vezetője a Róma közeli
Aricciában. Vasárnap délután kezdődött meg és pénteken ér véget a
lelkigyakorlat.
A második
elmélkedésében a bencés apát kiemelte: Giorgio La Pira, Firenze korábbi
polgármestere, a béke építője egy olyan városról álmodott, ami a szépség, a
testvériség, az egyetemes befogadás, valamint az Izajás próféta által leírt
Jeruzsálem modellje alapján a keresztény szeretet jelképe. A lelkigyakorlat
vezetője idézte Ferenc pápa egy gondolatát a Pápai Életvédő Akadémia
évfordulójára írt üzenetéből: „Az emberi közösség Isten álma”. Ebből
kiindulva azt lehet mondani, hogy La Pira pedig Isten álmát álmodta meg. Terve
nemcsak Firenzére vonatkozott, hanem a világ minden városára, amely a
kiengesztelődés, a béke és a találkozás helye egy olyan világgal szemben,
amelyet a legyőzhetetlennek hitt sötétségre ítéltek. Nem egy elvont, hanem egy
konkrét álomról van szó, amely megnyitja a távlatot Isten cselekvése felé.
Megújítani a várost
Újra meg
kell látogatni a várost és alapjaitól a vezetésig meg kell újítani azt, ami
alapvetően fontos a személyek, valamint a politikai, technikai és gazdasági
struktúrák java érdekében – amint azt La Pira írta. E terv célja, hogy
megvalósítsa Krisztus történetét a világban: jöjjön el a te országod, amint a
mennyben, úgy a földön is. Ebben nemcsak a polgári intézményeknek kell részt
vennie, hanem első helyen az egyháznak is, hogy győzedelmeskedjen és konkréttá
váljon Isten vágya minden ember számára.
Tanúságtétel, megtérés, evangéliumi tekintet
Ehhez
olyan tanúságtételre van szükség, ami a Szentlélek tűzéből születik. Ez az
egyetlen láng, amely képes megállítani a világ pusztító tűzét. A bencés atya
kifejtette, mit ért tanúságtétel alatt: ez konkrét gesztus, bizalom Istenben,
szeretetpárbeszéd, amely minden városnak visszaadja egyetemes küldetését. Ez
pedig nem más, mint a pusztítás és a háborúk helyett ima, fejlődés, szépség,
munka, béke. A város történelmét láthatóvá kell tenni, amely szent örökség. Ezt
kell építeni és átadni szeretettel nemzedékről nemzedékre, mint Jeruzsálem
esetében. A várost érintő válságos időszakokra és átmenetekre az ellenszert a
bencés apát a tanúságtételben, az evangéliumi tekintetben és a szív
megtérésében látja. Az újjáépítés válik kulcsfogalommá ebben a helyzetben,
ahogy Giovanni Michelucci építész és várostervező tette Firenzében a II.
világháború után. Organikus városokat kell létrehozni, amelyek mindenki hozzájárulásának
köszönhetően élnek az egyszerű munkástól a polgármesterig, a püspökön, a
papokon, a kézműveseken keresztül. Ez egy olyan szemlélet, amely
tabernakulummá, szentségházzá teszi a várost minden ellentmondásával,
törékenységével, igazságtalanságával együtt. Mindannyian erre az
oltáriszentségtartóra akarunk aztán tekinteni.
Szemlélődő tekintettel pillantani a városra
Szemlélődő
tekintettel kell újra felismernünk a várost, a hit tekintetével, amely
felfedezi azt az Istent, aki a házakban, az utcákon, a tereken lakik. A lakók
között él és előmozdítja a szolidaritást, a testvériséget, a vágyat a jóra, az
igazságra és az igazságosságra. Ezt a jelenlétet nem mesterségesen kell
összefarigcsálni, hanem fel kell fedezni. Isten nem rejtezik el azok elől, akik
őszinte szívvel keresik – zárta második elmélkedését Bernardo Francesco Maria
Gianni atya.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése