Közösségben hordozzuk egymást – Beszélgetés Hortobágyi Cirill pannonhalmi főapáttal
Hortobágyi T. Cirillt, a pannonhalmi bencés közösség új főapátját Szent Benedek ünnepén, március 21-én iktatták be tisztségébe. Szent Asztrik apát 86. utódát eszményeiről és terveiről kérdeztük. A főapátot szerzetestársa, Fehérváry Jákó, a budapesti Szent Szabina-kápolna igazgatója is elkísérte.
– Miért
döntöttek úgy, hogy ketten adnak interjút?
Hortobágyi
Cirill: Úgy érzem, hogy Pannonhalmának nem csupán
egyetlenegy arca van. Évszázadok óta meghatároz bennünket, hogy a misszió
feladatait az egész közösség hordozza. A közösségbe pedig a munkatársaink is
beletartoznak, függetlenül attól, hogy mely területen dolgoznak. Szerintem
hitelesebben tudjuk megjeleníteni a monostor sokféle arculatát, ha egy-egy
ilyen alkalommal több ember képviseli. A kommunikációs vezetőnktől is azt
kértem, hogy a sajtó előtti megjelenések alkalmával mindig legyen mellettem
valaki a közösségből. Jákó atya a budapesti tanulmányi ház vezetője, a
növendékek nevelésével és a liturgiával is foglalkozik.
– Mi változott
és mi maradt a régiben azóta, hogy főapát lett?
H. C.: Ugyanaz
a szerzetes vagyok ma is, aki azelőtt voltam. Továbbra is ugyanabban a szobában
fogok lakni, nem költözöm be a főapáti lakosztályba. A rendi munka területeit
jól ismertem korábban is, hiszen 1991-től perjel és 1993-tól Várszegi
Asztrik gazdasági helyettese is voltam. Nem állt be tehát gyökeres
változás az életemben. Azt még meg kell szoknom, hogy az oltár mellett állva az
én nevemet mondják a kánonban. Úgy érzem, nem egyszerű feladat felnőni ehhez.
Természetesen ezután még többet kell foglalkoznom az emberek ügyeivel és a
közösség problémáival, mint eddig.
–
Várszegi Asztrik püspökként vezette a közösséget. Minden főapát püspök is
egyben?
H. C.: Nem.
Olyannyira nem, hogy a most már több mint ezer év alatt egyedül Várszegi
Asztrik volt püspök. Ennek az az oka, hogy esztergomi segédpüspök volt, amikor
főapáttá választották. Pannonhalma egy kis egyházmegyeként működik, tizenöt
plébánia tartozik hozzá. A főapát püspöki jogú személy, aki tagja a Magyar
Katolikus Püspöki Konferenciának.
–
Tanítani fog a jövőben?
H. C.: A sok
feladat miatt biológiát már régen nem tanítok, a földrajzot tavaly adtam le.
Maradt a társadalomismeret, amit a tizenkettedik évfolyamnak tartok. Ezt
szeretném folytatni. Nagyon élvezem, hogy a végzős diákokkal a társadalom
erkölcsi, gazdasági és politikai vetületeiről beszélgethetünk. A bérmálási
előkészítőt sem szeretném abbahagyni.
– Évek
óta misézik a baracskai raboknál.
H. C.: Az első
konventen erről is beszéltünk a rendtársakkal, s ők támogattak abban, hogy
folytassam ezt a missziót. Azért van szükség erre, mert úgy látom, jó és fontos
azoknak, akikhez megyek, hiszen mindig örömmel és szeretettel fogadnak. Olyan
szolgálat ez, amelynek nincs semmilyen visszacsatolása. A Szentírás erről a
munkáról beszél úgy, hogy miénk az ültetés feladata, az aratás pedig már nem
ránk tartozik. Senki sem jószántából van börtönben, ezért minden liturgián
bátorítani, biztatni kell az embereket, el kell hitetni velük, hogy Isten
szereti őket, és van út számukra, amely előre visz.
–
Változott valami a közösség életében azzal, hogy új főapát került Pannonhalma
élére?
Fehérváry
Jákó: A közösség az egész tavalyi évet arra szánta,
hogy ezt a váltást szépen éljük meg. Úgy gondolom, a reményeink beváltak, ez az
időszak ünnepe volt a közösségnek. Természetesen új főapáti tanács alakul, kell
majd egy új perjel is. Izgatottság van bennünk, hiszen most kell kialakítanunk,
meghatároznunk a következő időszak fő irányait. A múlt évben megfogalmaztunk
egy küldetésnyilatkozatot is, amely így hangzik: „Imádság, lectio és munka köré
rendezett élettel otthonos, befogadó közösségben segítjük és hordozzuk egymást
és a ránk bízottakat a Krisztus-követésben.” Ezt kell most megvalósítanunk a
mindennapokban.
H. C.: A tervezés
időszaka azért jó, mert ilyenkor szabadabban tudunk gondolkodni arról, hogy mi
lenne az ideális a döntési mechanizmusok, a testületek összetétele, a feladatok
elosztása vagy éppen a rendtársak leterheltsége tekintetében. A vágyaink persze
mindig feljebb emelnek bennünket a valódi lehetőségeknél. Most következik a
valóság és a tervek összecsiszolása. Szeretnénk például dékániákra osztani a
közösséget, ami azt jelenti, hogy kisebb csoportokat hoznánk létre. Így a
kommunikáció, a testvériség megélése hatékonyabb lehetne. Ennek formáját és
lehetőségét most kell összehangolnunk a szerzetestársak feladataival,
időbeosztásával.
– A
benedikálási szertartáson elmondott beszédben hangzott el a következő:„Egy apát
ne legyen se túl jámbor, se túl okos, se túl egészséges!” Hogyan kell ezt
érteni?
F. J.: És még
az is elhangzott Cirill atyától, hogy ne ő legyen a legfiatalabb, ami nem kis
derültséget váltott ki. Nem az a jó vezető, aki a közösség tagjai között a
legtehetségesebb. A jó vezető szerintem hagyja élni, dolgozni azokat, akiket
rábíztak. Helyet ad azoknak, akik esetleg jobban értenek egy-egy területhez.
H. C.: Igen,
vannak olyan vezetők, akik mindent maguk akarnak megoldani. Ebben az esetben a
munkatársaknak legfeljebb az a feladatuk, hogy a keze alá dolgozzanak. Az, aki
közösségben gondolkozik, nem így fogja fel a vezetés felelősségét. Az is
fontos, hogy a vezető képes legyen együtt érezni a többiekkel. Ha valaki
mindenben a legeslegjobb, akkor nem tud mit kezdeni mások törékenységével.
– Mit
jelent ma Pannonhalma? Hogyan lehetne megfogalmazni a bencés lelkiség alapjait?
F. J.: Anselm
Grün írt egy könyvet, amelynek az a címe, hogy Alulról
induló lelkiség. Szeretem ebből a mélyről forrásozó lelkiségből
értelmezni a küldetésünket. Mindannak, amit adni tudunk, a közösségben van a
gyökere. Valamikor azt hittem, hogy a bencések névjegye a liturgia végzése. Ma
már úgy látom, hogy ez is fontos, de sokkal nagyobb jelentősége van a
közösségnek. Szerintem fogadalmunk elemei közül a legfontosabb a stabilitás. Mi
azt ígértük meg Istennek, hogy kitartunk egymás mellett, bármi is történik. A
monostor is azért fontos, mert ott van, mert stabil, állandó, amire építeni
lehet.
H. C.: Szent
Benedek hagyománya a 6. század óta létezik, Pannonhalma a 10. század óta
működik. A bencés lelkiség állandó eleme az Istennek, az istenkeresésnek, a
szolgálatnak odaadott élet. Emellett van egy változó oldala is, ami a kor
kihívásaihoz alkalmazkodik. Pannonhalma a középkorban kulturális és
közigazgatási centrum volt, a barokk korban inkább zarándokhelyként működött.
Az újkorban a lelkipásztori feladatok kerültek előtérbe, míg a 19. századtól az
oktatás-nevelés ügye vált meghatározóvá. A mai korban valóban a közösség lehet
az a kihívás, aminek leginkább meg kell felelnünk.
Ugyanakkor
a bencések magányos emberek, erre utal a monachosz kifejezés is. Létünknek
van egy olyan szelete, amit a Jóistennel való kapcsolatban élünk meg. Ma az is
fontos, hogy megtaláljam azt a feladatot, küldetést, ami az én szívemnek
kedves, amely révén leginkább kamatoztatni tudom a képességeimet, és ha
rátaláltam erre, akkor a közösség missziójával is összhangba kell hoznom. Az
ember mélyebbé válásának része az áldozatvállalás, az elköteleződés, aminek
fontos eleme az is, hogy a saját szempontjaimat alárendelem a közösség
céljainak.
– A
magyar Egyházban mi a szerepe a bencés közösségnek?
H. C.: Az
egyházi élet területén a bencés karizmánkat tudjuk betenni a közösbe. Ez
sokféle szolgálatot jelent. Persze ezeket a feladatokat nemcsak mi végezzük,
egy hajóban evezünk, de mindenki teszi a dolgát, ami sajátosan rá jellemző.
–
Pannonhalma nevét megannyi minőségi terméken ott találjuk, legyen szó borról,
teáról, gyógynövényes vagy gasztronómiai termékekről. Miért döntöttek úgy, hogy
elindulnak ezen az úton?
H. C.: A
gazdálkodási tevékenység is része a bencés hagyománynak. A II. világháború
előtt a rendnek voltak birtokai, azok jövedelméből tudtuk fenntartani magunkat
és az intézményeinket. Ez a modell napjainkban már működésképtelen. Ma nyolc
iskolánk, két szociális otthonunk és tizenöt plébániánk van, amelyek komoly
anyagi ráfordítást igényelnek. A gazdasági tevékenység nemcsak azt a célt
szolgálja, hogy hozzá tudjunk járulni ezek fenntartásához, hanem a társadalmi
beágyazódottságot is elősegíti. Mondok egy példát. A pannonhalmi borvidék a téeszek
idején alvó állapotban volt, csak mennyiségi termelés folyt, az itt előállított
bor kocsmákba került. Mi egy olyan pincegazdaságot hoztunk létre, ami nevet
adott a borvidéknek. Az átlag pannonhalmi szőlősgazda is profitált ebből.
Ugyanakkor visszahoztuk azokat a bor- és szőlőkultúrához tartozó egyházi népi
szokásokat, amelyek feledésbe merültek. Szent János napján boráldást tartunk,
Vince napján az egész szőlőterületet megáldjuk, Orbán – a nyitott pincék –
napján a szőlőparcelláknál felállított kereszteknél imádkozunk. Ugyanilyen
szerepe van a Nagyboldogasszony napján tartott gyógynövényáldásnak is.
–
Beszélhetünk pannonhalmi modellről?
H. C.:
Szerintem abban az értelemben talán igen, hogy a hagyományokat mi megújítva
próbáljuk alakítani és továbbgondolni.
– A
beiktatás során Cirill főapát úr azt is mondta: „a monostor kísérlet arra, hogy
a világ egy pici részét ideálisan rendezzük be”. Rejlik ebben némi kísértés
arra, hogy a szerzetesi közösség elsősorban a saját világát építse fel.
F. J.: Az
ideális szót árnyalnám egy kicsit. Ez arra vonatkozik, amikor az eszmények
megvalósulására helyezzük a hangsúlyt, ám arra is figyelnünk kell, hogy mi
lehetséges. Tisztában kell lennünk azzal, hogy az emberek nem ideálisak.
H. C.: Aki egy
kicsit is értékesnek tartja a saját munkáját, hagyományát, az büszke is rá,
azaz fontosnak, jónak, követendőnek tartja, amit csinál. Ugyanakkor tudjuk azt
is, hogy mások is képesek erre, az ő meglátásuk, módszerük is helyes lehet.
Büszke vagyok a Bencés Kiadó könyveire, de természetesen azzal is tisztában
vagyok, hogy a Jezsuita Kiadó vagy az Új Ember is értékes könyveket jelentet
meg. Az Egyház spirituális hagyományában is többféle irányzat van. Mindenki
jónak tartja azt, amit követ, de abba a hibába nem szabad beleesnünk, hogy lenézzük
a többit.
– Ferenc
pápa gyakran beszél arról, hogy a mai Egyház lépjen ki a komfortzónájából, sőt
arra buzdít, hogy menjünk el a peremvidékekre.
H. C.: Mi a
magunk módján már kiléptünk ebből a komfortzónából. Több olyan területet is
működtetünk, ami nem csak egy katolikus vagy egy keresztény ember számára lehet
vonzó. Szerintem ilyen szerepe van a turizmusnak, a kiállításoknak, a
kulturális rendezvényeknek, de még a pincészetünket is ilyennek látom. Amikor a
fejlesztéseken gondolkodtunk, felkerestem osztrák és bajor monostorokat.
Világossá vált számomra, hogy a turizmus a misszió nagyon hatékony eszköze is
lehet. Előfordul, hogy valaki a művészeti értékek miatt látogat el egy
apátságba, de a motiváció tulajdonképpen mindegy, az a lényeg, hogy eljöjjenek
hozzánk. És ha már itt vannak, biztos, hogy kapnak valamit, vagyis nem ugyanúgy
mennek majd el, ahogyan érkeztek.
F. J.: A
bencések számára nagyon fontos a monostor. A jezsuita pápa a maga lelkiségéből
indult ki, amikor megfogalmazta ezt az üzenetet, nekünk pedig az a feladatunk,
hogy lefordítsuk a saját lelkiségünk nyelvére. Érdekes, hogy a francia Guy
Gilbert, aki „bőrdzsekis” papként valóban a peremvidéken végzi a pasztorális
munkát, minden évben három hétre elvonul feltöltődni egy bencés monostorba. Mi
adhatjuk meg a hátországot azoknak, akik az élet sűrűjében dolgoznak. Szerintem
a pápa nem segítőszindrómás embereket akar az Egyházban látni.
– A
tanítás, a nevelés milyen szerepet tölt be a pannonhalmi bencések életében?
H. C.: Mindenképpen ez az egyik
fő küldetésünk. A főapátság a fenntartója a nyolc tagintézményből álló országos
Szent Benedek Iskola-hálózatnak és a Pannonhalmi Bencés Gimnáziumnak is.
Közösségünkből legtöbben az iskoláinkban dolgoznak. A bentlakásos pannonhalmi
gimnázium azért is fontos, mert az egész napos elfoglaltságokkal sokkal jobban
tudjuk alakítani a fiatalok személyiségét. Ugyanakkor ez a módszer egyre
nagyobb feladatot ró ránk. Én 1988-ban diplomáztam, abban az időben a
félelemkeltés még ott volt a fegyelmező eszközök között, de ma már ez szóba sem
jöhet. Az sem mellékes, hogy a volt bencés diákok fontos társadalmi bázist
jelentenek számunkra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése