Krisztus Vére, az örök Atya egyszülött Fiának
Vére,
üdvözíts minket!
Ha
közösséget szándékozunk szolgálni Krisztussal (megengedve, hogy az építő
Krisztus legyen), akkor, e szolgálat központi helyén ott kell legyen Jézus
kijelentése: „Nem az egészségeseknek kell az orvos, hanem a betegeknek.
Menjetek és tanuljátok meg, mit tesz az: „Irgalmasságot akarok, és nem
áldozatot” [Óz 6,6]. Nem az igazakat jöttem hívni, hanem a bűnösöket.”
Igen,
Krisztus közösségében a szolgálat orvoslás. Orvoslása annak a tévedésnek,
amiről a világ akarja meggyőzni az embert, és ami e győzködésének
következménye. Mert a világ megbetegíti azt az alanyt, akit Isten a maga
lelkével oltott be. Martin Werlen írja, és mélységesen együtt érzek
gondolatával: »Minden ember szívében mély vágyakozás él. Ez a vágyakozás arra
irányul, hogy megélhessük saját eredeti mivoltunkat Isten szeretetétől
körülölelve. Tapasztaljuk, hogy ezt a vágyakozást olykor betemeti a mindennapok
törmeléke. Mégis jelen van.« Ebből következik az, hogy az ember megfelelési
kényszere egyfelől isteni énjéért van, de, ugyanakkor, mert jóra van szándéka,
jót tenni is kötelességének tartja. Éppen ezért, a külső elvárásoknak is meg
akar felelni. Úgy véli az ember, hogy az a külső inger, ami megszólítja jó
szándékú. Elsőre nem vitatja, elfogadja, hogy jó, mert eleve önmaga is jóra
törekvő. Éppen ezért, amikor szembesül azzal, hogy amit elsőre jónak tételezett
fel, nem biztos, hogy az, fájdalmas csalódással könyveli el. Ebben a
csalódásban elkerülhetetlenül megkérdőjelezi azt a jót is, ami belülről
megindította. Ez a lelki trauma konfliktust teremt az ember, anyagi mivoltában
is, mely zavar felborítja a természetes anyagi, biológiai egyensúlyát, éppen
ezért végső stádiumában betegségként nyilvánul meg. A betegség tulajdonképpen
nem más, mint a felborult egyensúly visszaállítására való törekvése a testnek.
De, mert felborult a lelki és testi összhang, a test önmagát próbálja
kontrollálni, önmagában keresi az egyensúly helyreállításának a lehetőségét,
ami képtelenség. A lélek és a test közötti kommunikáció eleve feltétele az
ember helyes működésének! Így vagyunk teremtve! Egyik a másik nélkül nem képes
egészségesen működni! Ebbe a harmóniába vonta be az Ember a tudást, szabad
akaratának tévesen értelmezett lehetőségei által! Amit az ember arra próbál
használni – Ádám és Éva óta -, hogy a lélek és a test közötti egyensúlyi
zavarokat korrigálja. De a tudás, az Ember tudása, szüntelen töredékes marad.
Éppen ezért, a korrekció ellátására – mely a test és a lélek közötti összhang
megteremtésére irányul – csak ideig-óráig alkalmas. Az ember a megszerzett
tudásában nem állandó. Abban állandó változást él meg. Amit az egyre
bonyolultabb, és szertelenebb információ halmazból kénytelen feldolgozni,
magáévá tenni, és a maga logikájában rendezni. A megszerzett tudás az emberi
elmében egyre összetettebbé válik, egyre bonyolultabb összefüggéseket produkál,
melynek követésére az emberi elme képességei szabnak határt, ami végül, az
egyedi toleranciaképesség függvényévé válik. (Nem véletlen, hogy az évezredek
során már ki tudja hány kultúra tűnt el, melyek nem voltak képesek felülemelkedni
evilági dimenziójukon.)
Az
emberi elme ebben az összefüggésrendszerben, melyet kényszerűség szül, olyan
energiákat kénytelen elvonni más feladatoktól, melyek tulajdonképpen az Ember
alapműködéséhez volnának szükségesek, és a környezetével való egyensúlyi
állapot – békesség, összhang, lojalitás, kompromisszumkészség, szeretet, stb.
(melyek törvényszerűsége az, hogy nem az a jó ami tökéletes!) – természetéhez
tartoznának. Ebből az következik, hogy az a belső egyensúly, mely a lélek és
test kommunikációjában sérült, felborult, és melyet a szellem, a tudati én,
próbál kompenzálni, kiderül, hogy a problémát egy külső kommunikációs
problémával csak tovább terheli. A tudás így válik az embert megterhelő
körülményévé, melyet jó szándékkal, de mégis töredékességének tudatlanságával
követelt ki a maga számára, amivel, végül is, nem tud boldogulni.
Mi
lehet a megoldás? A tudás által megszerezhető csábító kíváncsiságunkat kell
visszafognunk! Megengedni magunknak, és felismerni újra, mi számomra a
legfontosabb!? És ez nem más, mint a lelkek megkülönböztetése (Szent Ignác
logikája, lelkisége): mi az, ami a belső lelki és testi harmóniám megőrzéséhez,
vagy visszaszerzéséhez szükséges, úgy, hogy azt ne a tudás, ne az elme, ne a
kívülről jövő részigazságok próbálják fenntartani. Hanem az Én bensőm. A lelki
énem ismerete, a testem ismerete, ismerhessék egymást, hogy képessé legyenek
önmaguk békességét, egyensúlyát fenntartani, melyet az elmém szolgálni képes
lehet.
Persze,
ez egy elmélet. Addig, amíg ezt az elméletet nem helyezem bele Jézus
kinyilatkoztatott jelenlétébe, melyek így fejeződnek ki: „Nem az
egészségeseknek kell az orvos, hanem a betegeknek. Menjetek és tanuljátok meg,
mit tesz az: „Irgalmasságot akarok, és nem áldozatot” Ki az, aki egészséges?
Miért nem értjük meg, hogy az áldozat nem vezet sehova, ellenben, ha önmagammal
irgalmasságra jutok, máris irgalmasságot fogok gyakorolni másokkal szemben is!
Nagy
orvos Isten, csak nem hisszük el! Mert szellemi emberek vagyunk és nem lelki
emberek!
Bocsáss
meg nekünk Istenünk, és légy úrrá tudálékosságunkon! Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése