A
szentmise az Újszövetség áldozata. Az Újszövetségben Isten egyszülött Fia, aki
érettünk emberré lett, Atyjától kapta a főpapi tisztséget. Nem a zsidó áronita
családból származtatott módon, hanem Dávid király 110. zsoltára alapján az
egyik későbbi leszármazottja, „Dávid Fia”. „Így mondta az Úr az én Uramnak: Ülj
jobbomra, és minden ellenségedet lábad elé teszem zsámolyul. Az Úr kinyújtja
hatalmas jogarod Sionból: Uralkodj ellenségeid közepette! Születésed óta
tiéd a királyi méltóság a szent hegyen, anyád méhétől kezdve, ifjúságod hajnala
óta. Az Úr megesküdött és nem bánja meg: Te pap vagy mindörökké Melkizedek
rendje szerint” (Zsolt 110,1-4) Melkizedek Ábrahám kortársa, Sálem (Jeruzsálem)
királya és egyben a mennyei Isten főpapja. Kivonult Ábrahám elé, aki legyőzte a
négy királyt, akik Szodoma és a négy király csapatait kirabolták és fogságba
ejtették őket. Áldozatot mutatott be: kenyeret és bort az Ég Istenének. Kétezer
év múlva az Isten Fia, Jézus Krisztus az ő rendje szerinti király és pap volt.
A zsidóktól halálra ítélve, a zsidóságból, Isten ószövetségi népéből kitagadva
a világ összes nemzetének Királya és Főpapja lett. Az utolsó vacsorán
elfogyasztotta tanítványaival a bárányvacsorát, ezzel megszüntetve azt. Saját
szent Testévé változtatott egy kovásztalan búzakenyér-szeletet és megáldoztatta
tanítványait, majd a harmadik kehely borát átváltoztatta saját szent Vérévé, és
odaadta azt is a tanítványainak, majd megparancsolta nekik: „Ezt cselekedjétek
az én emlékezetemre” (Lk 22,14-20) Jézus főpapja Istennek és annak az egy
egyháznak, amelyet egyetlennek, (Mt 16,18) Péterre, mint sziklaalapra,
bevehetetlen erődítményként alapított. Jézus saját testét áldozza fel a világ
összes emberének bűnei bocsánatáért. Mi volt áldozatának oltára? A kereszt. Az
a félelmetes kínzóeszköz, szégyenfa, a legvadabb, legelvetemültebb római
rabszolgák kivégzőeszköze, amit Jézusnak, a nem rabszolgának, nem bűnözőnek
kiköveteltek népe vezetői. Pilátus táblát írt hozzá örök bizonyítékul: Názáreti
Jézus a Zsidók Királya. Héber, latin és görög nyelven volt írva, hogy
mindenki el tudja olvasni. A zsidók tiltakoztak az írás ellen, javítsa ki
Pilátus: „Ne azt írd, hogy a zsidók királya, hanem azt, hogy ő mondta magáról:
a zsidók királya vagyok” De Pilátus azt felelte: „Amit írtam, azt megírtam” (Jn
19,21-22) Igaza volt: Jézus minden nép, a mindenség Ura és Királya. A római
katolikus templomok, kápolnák fölségjele a kereszt. Az Ószövetségből sok
üzenetet olvashatunk Megváltónk küldetéséről. A szentmise olvasmányaiban is
rengeteget idéz az Egyház. Ami az Ószövetségben még halványan érthető, az Újban
kiderül. („Quod in veteri Testamento latet, in novo patet”) Mindegyik
Isten üzenete. „Méltán foghatjuk fel tehát a liturgiát úgy, mint Jézus Krisztus
papi szolgálatának gyakorlását. Ebben érzékelhető jelek jelzik, és a maguk
sajátos módján meg is valósítják az ember megszentelését, és Jézus Krisztus
misztikus teste, vagyis a fő és a tagok együtt teljes értékű nyilvános
istentiszteletet mutatnak be. Így tehát minden liturgikus ünneplés egyedülállóan
szent cselekmény: Krisztus, a pap, és teste, az Egyház viszi végbe;
hatékonyságát nem is éri el az Egyháznak semmi más cselekedete, sem rangban,
sem mértékben. A földi liturgiában annak a mennyeinek előízét élvezzük, és
annak a liturgiának leszünk részesei, amelyet a szent városban, Jeruzsálemben
ünnepelnek. Oda tart zarándok utunk, ott ül Krisztus az Isten jobbján, és a
szentélynek és az igazi szövetségsátornak szolgája (Zsid 8,2) a földi
liturgiában a mennyei seregek egész sokaságával énekeljük együtt az Úrnak a
dicsőség himnuszát; tiszteljük szentek emlékét abban a reményben, hogy némi
részünk és közösségünk lesz velük. Várjuk az Üdvözítőt, Urunkat, Jézus
Krisztust (Fil 3,20) amíg maga meg nem jelenik, mint a mi életünk, és vele
együtt mi is meg nem jelenünk dicsőségesen” (Kol 3,4)
2016. május 31., kedd
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése