Az
előző nap vendégeinek egy csoportja a csodálatos kenyérszaporítás utáni napon
megtalálta Jézust a kafarnaumi zsinagógában. Ezzel köszöntötték: „Mester, hogy
kerültél ide? Bizony, bizony mondom nektek felelte Jézus: Nem azért kerestek,
mert csodajeleket láttatok, hanem mert ettetek a kenyérből és jóllaktatok. de
ne romlandó eledelért fáradozzatok, hanem olyanért, amely megmarad az örök
életre. Ezt az Emberfia adja nektek, aki mellett az Atya tett tanúságot. Erre
megkérdezték tőle: Mit tegyünk, hogy Istennek tetsző dolgot vigyünk végbe? Az
tetszik Istennek válaszolta Jézus, ha hisztek abban, akit küldött. De ők így
folytatták: Hadd lássuk, milyen csodajelet viszel végbe! Akkor majd
hiszünk neked. Mit tudsz tenni? Atyáink mannát ettek a pusztában, amint az Írás
mondja: Égi kenyeret adott nekik enni. Jézus erre azt mondta: Bizony, bizony,
mondom nektek: Nem Mózes adott nektek kenyeret az égből, hanem Atyám adja
nektek az igazi mennyei kenyeret. Mert az az Isten kenyere, aki alászállt a
mennyből és életet ad a világnak. Erre így szóltak hozzá: Urunk, adj nekünk
mindig ebből a kenyérből! Én vagyok az élet kenyere felelte Jézus. Aki hozzám
jön, többé nem éhezik, s aki bennem hisz, nem szomjazik soha. De megmondtam,
hogy bár láttok, mégsem hisztek. Minden, amit nekem ad az Atya, hozzám jön. S
aki hozzám jön, nem taszítom el. Mert nem azért szálltam alá a mennyből, hogy a
magam akaratát tegyem meg, hanem annak akaratát, aki engem küldött. Annak, aki
engem küldött, az az akarata, hogy abból, amit nekem adott, semmit el ne veszítsek,
hanem feltámasszam az utolsó napon. Mert Atyámnak az az akarata, hogy mindenki,
aki látja a Fiút és hisz benne, örökké éljen s feltámasszam az utolsó napon”
(Jn 6,15b-40) Jézus nyíltan közli az őt keresőkkel, hogy a Mennyei Atya küldte,
de ne kenyeret keressenek és várjanak el tőle, hanem Őt magát akarják elnyerni,
mert Ő a mennyből alászállt élő kenyér. Ezt csak az érti meg, aki megkapta az
Atya kegyelmét ennek megértésére. Az Atya régen előkészítette erre az
emberiséget. Hatszáz évvel korábban Jeruzsálem lakosainak fogságba hurcolása
idején ezt üzente: „Akkor egyetlen szívet adok nekik és új lelket: kitépem
testükből a kőszívet, és hússzívet adok nekik, hogy törvényeim szerint
éljenek, tartsák szem előtt parancsaimat és teljesítsék őket. Akkor a népem
lesznek, én meg az Istenük leszek” (Ez 11,19-20) Jézus jelet adott istenségére:
amikor a tízezer embert jóllakatta az öt darab árpakenyérrel és a két hallal,
állandóan teremtenie kellett az elfogyasztott kenyér pótlását. Mindaddig kapták
a jóízű árpakenyeret, amíg tízezren meg nem töltötték a gyomrukat. A l
nagyobbacska kenyérdarabokat pedig a tizenkét apostolnak kellett kosárba
gyűjteni. Voltak ellenvetések hittagadók részéről, hogy Jézus hipnózissal
csapta be az embereket. A jóllakott emberek feszülő gyomrát nem lehet
félremagyarázni. Kafarnaumban vita támadt arról is: „Hogy adhatja ez a
testét eledelül?” (Jn 6,52) Jézus nem darabolja föl a testét, hanem kenyeret és
bort változtat át saját testévé és vérévé. Az átváltoztatott anyag lényege változik
át, v az, ami a kenyeret kenyérré teszi. Jézus a tó vízén sétált az apostolok
bárkája után: teljesen elvette teste súlyát, nem úszott, nem süllyedt, nem a
kiszorított vízmennyiséggel csökkent a súlya. Nekünk, fizikával foglalkozó
modern embereknek, filozófiai műveltség birtokosainak érteni lehet egyet-mást.
Akik mannát ettek, nem lettek halhatatlanok. Jézus Szent Testét és Vérét
fogyasztók a szentáldozásban örök életre készítik fel a testüket is, nemcsak a
lelküket: „Ez a mennyből alászállott kenyér nem olyan, mint az, amelyet
atyáitok ettek, és meghaltak. Aki ezt a kenyeret eszi, örökké él”(58) A ma
élőket hozzá kell segítenünk, hogy Jézust próbálják gondolkodva olvasni,
megérteni.
2016. május 29., vasárnap
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése