2014. augusztus 2., szombat

PORCIUNKULA 4.



PORCIUNKULA

negyedik elmélkedés

A PORCIUNCULA BÚCSÚ

A közelmúltban meghalt egy katolikus paptestvérem. Súlyos harcot vívott egész életében. Fiatal papként úgy tudtam, hogy a fennálló istentelen rendszerrel szemben harcol. Később változott a véleményem: mindenfajta felsőbbséggel harcol. Legutóbb megismert írása alapján úgy ítéltem meg állásfoglalását, hogy az irgalmas Istennel harcol.Már személy szerint megjelent az igazságos irgalmas ítéleten, de sajnálom az eltékozolt energiákat. Kérdéses, hogy említett testvérem hatalmas energiáival hirdette-e Istent adott-e a világnak valami megváltói kegyelem többletet? Megértette-e Jézus Krisztust, aki azért testesült meg, hogy a bűnös és ostobán bűnös emberiséget megváltsa. Megváltsa, mert az emberiség ősszüleiben elbukott, elszakadt Istentől, majd saját bűneivel egyre messzebbre került tőle, és úgy tűnik, hogy saját erejéből a pokolba tud jutni, de a mennyországba soha. A gazdag zsidó ifjú Jézustól érdeklődött, mit kell tennie, hogy a mennyországba jusson. Az Úr azt válaszolta neki: „Ha pedig be akarsz menni az életre, tartsd meg a parancsokat. Az megkérdezte: Melyikeket?” (Mt 19,17-18) Jézus néhányat felsorol a tíz parancsból, hozzá véve a felebaráti szeretet parancsát. Az ifjú boldogan mondja: „Mindezeket megtartottam, mi hiányzik még nekem? Erre Jézus így szólt hozzá: Ha tökéletes akarsz lenni, menj, add el, amid van, add oda a szegényeknek, és kincsed lesz a mennyekben. Azután jöjj, kövess engem.”(20-21) Az ifjú minden szava önmagáról szólt. Saját erejéből mit kell tennie. Ez volt a kérdése. Amikor pedig szó nélkül faképnél hagyta Jézust, a bámuló apostolok ezt kérdezték: „Akkor hát ki üdvözülhet? Jézus rájuk tekintett és így szólt: Embereknek lehetetlen ez, de Istennek minden lehetséges”.(25-26) (Ter 18,14; Jób 42,2) Ezt Jézus az ószövetségi Szentírásból veszi, azt idézi. De a legfontosabb kérései közé tartozik, amikor a keresztre feszítés rettentő kínjait szenvedte el: „Atyám! Bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek”. (Lk 23,34) a szentmise Jézus keresztáldozatának jelenvalóvá tétele. A tanító részben az Egyház olvastatja mind az Ó-, mind az Újszövetség iratait, mert azok mind Isten üzenete. Jézus maga mondja az ellenséges érzelmű farizeusoknak és írástudóknak: „Vizsgáljátok az Írásokat, hiszen azt gondoljátok, hogy azokban van örök élet számotokra. Éppen azok tesznek tanúságot rólam; ti azonban nem akartok hozzám jönni, hogy életetek legyen”. (Jn 5,39-40) Szent Péter az első pápa így írt: „Súlyos prófétai beszéd birtokában vagyunk, amelyekre jól teszitek, ha figyeltek”. (2Pét 1,19) Assisi Szent Ferenc az Angyalos Boldogasszony templomocskában látta Jézust és a Szűzanyát. Azt mondta az Úr: Ferenc, kérj valamit az emberek javára! Ferenc pedig azt kérte: Uram, ha valaki ide betér, a szentgyónásban elnyeri bűnei bocsánatát, a bűnökért járó büntetéseket légy kedves elengedni neki, mert úgyis annyi az emberek nyomora, könnyebbüljenek tartozásai. Jézus tudja ezt, szívesen adta meg a kegyelmet, hogy a szentgyónás után ne csak a bűnöktől szabaduljanak meg a hívek, hanem a büntetésektől is. Ezt a tejes búcsút Jézus akarata szerint formálisan a pápák is engedélyezték, sőt kiterjesztették a világ összes ferences templomára. A búcsú Porciuncula székesegyházban minden nap, más ferences templomokban pedig minden augusztus elseje delétől másodika éjfélig nyerhető el. Jézus akarja, hogy úgy segítsünk e bűnnel terhelt világon, hogy tudjunk meríteni az irgalmasságból. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése