2014. május 24., szombat

Húsvét ötödik hete szombat



Húsvét ötödik hete szombat

„Ám mindezeket az én nevemért fogják tenni veletek, mert nem ismerik azt, aki küldött engem”

Jézus arra ad tanítványainak szigorú, egyértelmű parancsot, hogy szeressék egymást. Ez a parancs a felebaráti szeretet parancsának ószövetségi formáját erőteljesen megváltoztatja. A Leviták könyvének 19,17-18 versében rögzített parancs azt emeli ki, hogy semmi rosszat ne tegyen az ember a felebarátjának, hanem szeresse úgy, mint önmagát. János apostol evangéliumában már az utolsó vacsorán kihirdetett formában fogalmazza meg a maga szeretet-parancsát:
„Az az én parancsom, hogy szeressétek egymást,ahogyan én szerettelek titeket. Nagyobb szeretete senkinek sincs annál, mint ha valaki életét adja barátaiért”.(Jn 15,12-13) A következő szakaszban már a szeretet legádázabb ellenségéről, a gyűlöletről ad magyarázatot az Úr. „Ha a világ gyűlöl benneteket, tudjátok meg, hogy engem előbb gyűlölt nálatok. Ha a világból valók volnátok, a világ szeretné azt, ami az övé. Mivel nem vagytok a világból valók. Hanem kiválasztottalak titeket a világból, azért gyűlöl benneteket a világ. Emlékezzetek a szóra, amit mondtam nektek: Nem nagyobb a szolga uránál. Ha engem üldöztek, titeket is üldözni fognak, ha az én szavamat megtartották, a tiéteket is megtartják majd”(18-20) Jézus, amikor a gyűlöletről kezd beszélni, nem egyszerűen a szeretet hiányát emlegeti, hanem egy veszedelmes állásfoglalást a szeretet ellen. Esztelen acsarkodást állít szembe a szeretet jóságával. Nem arról van szó, hogy valakiből hiányzik a szeretet, vagy nem érdekli a másik sorsa, hanem felbosszantja a szeretet jósága, elvakítja az irigység dühe, csak ártani akar annak, aki szívjóságával csupán hasonló jóindulatot érdemelne. A gyűlölet vad és értelmetlen irigység, vágy valami elsöprő megsemmisítésre. Jézus felkészíti apostolait a szeretet elleni értelmetlen harc megjelenésére, amikor Ő már eltávozik a földről. „Emlékezzetek a szóra, amit mondtam nektek. Nem nagyobb a szolga uránál. Ha engem üldöztek, titeket is üldözni fognak; ha az én szavamat megtartották, a tiéteket is megtartják majd. Ám ezeket az én nevemért fogják tenni veletek, mert nem ismerik azt, aki küldött engem”. (20-21) „Be kellett teljesednie a mondásnak, amely meg van írva törvényükben: Ok nélkül gyűlöltek engem” (Zsolt 35,19) A sátán gyűlöli az Istent, különösen a Második Isteni Személyt, akinek a megtestesülése miatt fellázadt angyaltársaival és mennylakóból pokol lakó lett; gyűlöli a Napba Öltözött Asszonyt, aki Isten Fiának Édesanyja lett ( Jel 12,1-12); és gyűlöli azt az országot, amely az Ő öröksége. Zúg a győzedelmi ének: Christus vincit! Christus regnat! Christus imperat! Krisztus győz! Krisztus uralkodik! Krisztus parancsol! 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése