A lepra szentté tette
Jézus a Genezáreti-tó keleti
partján Hippo elővárosánál köt ki az apostolokkal. Amint a nép észreveszi
megérkezését, eléje sietnek betegeikkel:
– Asszony, vedd azonnal a
gyermeket, és jöjj utánam! Talán Ő az. Ő meg fogja gyógyítani. Isten angyala
vezeti Őt hozzánk – mondja egy kertész a feleségének, akinek arca vörös a sok
sírástól.
– Én, a magam részéről hiszek!
Emlékezem arra a csodára. Mindazok a disznók! (A közelben űzte ki az ördögök
légióit Jézus, s azok megszállva egy disznócsordát, a tóba kergették az
állatokat.) A disznók a vízzel ki akarták oltani a hőséget, amit a beléjük
szállt ördögök okoztak... Nagy kínt okozhattak nekik, hiszen a disznók mindig
annyira megvetik a tisztaságot, s akkor mégis a vízbe vetették magukat... –
mondja egy férfi.
– Ki vezet el engem a Rabbihoz?
Legyetek irgalmasok egy vak iránt! Hol van? Mondjátok meg nekem! Kerestem Őt
Jeruzsálemben, Názáretben, Kafarnaumban. Mindig eltávozott, mielőtt még megérkeztem
volna... Hol van? Ó, legyetek könyörületesek hozzám! – mondja egy negyven év
körüli férfi, botjával tapogatva maga körül.
Azonban csak szitkozódásokat kap
azoktól, akiket megütött botjával, de senki se könyörül rajta, és nem nyújtja
feléje kezét, hogy irányítsa. A szegény vak, megfélemlítve és elcsüggedve
megáll...
– A Rabbi! A Rabbi! – sikoltoznak
örömükben az asszonyok.
– Meg fogja áldani gyermekeinket!
– Szavai átjárják majd méhemben
hordott magzatomat. Örvendj, gyermekem! Az Üdvözítő beszél hozzád! – mondja egy
virágzó jegyes, megsimogatva a magzattól dagadó testét.
– Ó, talán termékennyé fog tenni
engem! Örömet és békét hozna ez közém és Elizeusom közé. Elmentem minden
helyre, amelyről azt mondják, hogy termékennyé tette az asszonyokat. Ittam a Ráchael
forrásának vizéből, a patakból, ahol Anyja megszülte Őt... Elmentem Hebronba,
hogy három napot töltsek azon a földön, ahol megszületett a Keresztelő... Ettem
Ábrahám tölgyének makkjából, sírtam, segítségül híva Ábelt azon a helyen, ahol
megszületett, és ahol megölték... Megpróbálkoztam minden szent dologgal, minden
csodálatos hellyel a földön és az égen, az orvosokkal, orvosságokkal,
fogadalmakkal, imákkal és áldozatokkal... de nem nyílt meg méhem a mag számára,
és Elizeusom alig tud elviselni engem, és erőlködésébe kerül, hogy ne
gyűlöljön!!! Jaj nekem! – nyög egy már élemedett korú asszony.
– Már öreg vagy, Szella! Törődj
bele! – mondják neki részvéttel vegyes kis lesajnálással és nyilvánvaló
diadallal azok, akiknek méhe duzzad az anyaságtól, vagy akik éppen csecsemőiket
szoptatják.
– Ne! Ne mondjátok ezt! Ő
halottakat támasztott fel! Ne tudna életet adni bensőmnek?
– Helyet! Helyet!
Nyissatok utat beteg anyámnak – kiáltja egy fiatalember, aki egy hevenyészett
hordágyon, amelynek másik végét egy leány fogja, csontvázzá soványodott, s
megsárgult fiatal anyját viszi.
– Szólni kell neki a
szerencsétlen Jánosról! Meg
kell mutatni neki a helyet, ahol van! Ő mindenkinél szerencsétlenebb, mert
leprás, és nem mehet megkeresni a Mestert... – mondja egy tekintélyes öreg.
– Először mi! Először mi! Ha
tovább megy Hippó felé, mindennek vége. A városbeliek lefoglalják Őt maguknak,
és mint mindig, mi lemaradunk.
– De mi történik ott? Miért
kiáltoznak úgy azok az asszonyok, a parton?
– Mert ostobák!
– Nem. Ünnepelve kiáltoznak!
Fussunk!...
A nép folyóként hömpölyög a part
felé, ahol Jézus és övéi megrekedtek.
– Csoda! Csoda! Eliza fia, akiről
az orvosok már lemondtak, íme, meggyógyult! A Rabbi meggyógyította őt, nyálával
a torkában.
Az asszonyok még örvendetesebben
sikoltoznak, a férfiak pedig hozsannáznak.
Jézust szó szerint elnyomja a
tömeg. Az apostolok mindent megtesznek, hogy utat nyissanak neki. Mária és a
nőtanítványok elszakadtak az apostolok csoportjától. A kisfiút Mária, Alfeus
felesége tartja karjában. A fiú sírni kezd, s az emberek találgatják, kinek a
gyermeke lehet. (Lásd: Gy 4,146-154.)
Jézus nagy nehezen eléri a
hordágyon hozott beteg anyát, és meggyógyítja. A terméketlen asszony pedig
leborul Mária elé, és esdekel:
– Anyaságodra kérlek, légy
irgalmas irántam!
Mária lehajol föléje, és megkérdi:
– Mit akarsz, nővérem?
– Hogy anyává legyek... Egy
gyermeket... Csak egyet! Gyűlölnek magtalanságom miatt. Hiszem, hogy Fiad
mindent meg tud tenni, de oly nagy a beléje vetett hitem, hogy azt gondolom,
mivel tőled született, téged oly szentté és hatalmassá tett, amint amilyen Ő.
Most kérlek téged... anyai örömödre kérlek: tégy engem termékennyé! Érints meg
kezeddel, és boldog leszek...
– Nagy a te hited, asszony! De abban kell
hinni, akinek joga van erre, Istenben. Jöjj azért Jézusomhoz... – Megfogja
kezét, és kéri kedvesen a tömeget, hogy engedjék őt Fiához menni.
A többi nőtanítvány
követi őt. Amikor megérkeznek Jézushoz, Mária kéri:
– Jézus, hallgass meg!
Itt van egy asszony, aki kegyelmet kér. Terméketlen...
– Ne zavard a Mestert őérette,
asszony. Méhe elhalt – mondja valaki, aki nem fogja fel, hogy Isten Anyjához
beszél. Mikor figyelmeztetik erre, megzavarodik, és igyekszik eltűnni, miközben
Jézus egyszerre válaszol neki és a könyörgőnek:
– Én vagyok az Élet. Asszony,
legyen hited szerint! – És kezét egy pillanatra annak fejére teszi.
– Jézus, Dávid Fia, könyörülj
rajtam! – kiáltja az előbbi vak, aki lassan eljutott a tömeg széléhez, és a
földre borulva könyörög.
Jézus, aki lehajolt a terméketlen
asszonyhoz, felemeli tekintetét, és a vak felé néz, aki úgy könyörög hozzá,
mint egy hajótörött.
– Mit akarsz, hogy veled tegyek?
– Azt, hogy lássak! Sötétben
vagyok.
– Én vagyok a Világosság. Akarom!
– Ah, látok! Látok! Újra látok!
Engedjetek engem, hogy oda menjek! Hogy megcsókoljam Uram lábát!
– Mester, itt mindenkit
meggyógyítottál. De van egy leprás, egy erdei kunyhóban. Mindig kér minket,
hogy vigyünk el téged hozzá...
– Menjünk! Föl! Engedjetek engem
menni! Ne legyetek rosszak! Én mindenkiért vagyok itt... Rajta! Adjatok helyet!
Ártotok az asszonyoknak és a gyermekeknek! Nem megyek még el. Itt maradok
holnap, és utána öt napig a környéken leszek. Követhettek engem, ha akartok...
Az emberek oly szorosan veszik
körül Jézust, hogy az apostolok sem igen tudnak utat törni számára, pedig
ugyancsak igénybe veszik könyöküket, sőt még sípcsonton is rúgnak egyeseket...
Hasztalan minden erőlködés. Negyedórába telik, míg tíz méterrel előbbre jutnak.
Végre mégis elérkeznek az erdőhöz,
amelyben a leprás kunyhója van.
– Íme itt vagyunk! Álljunk meg,
hogy ne fertőzzük meg magunkat! Közel vagyunk ahhoz a sziklához, amelyre rá
szoktuk tenni a neki szánt adományokat. Gazdag volt, tudod? Emlékszünk rá. Jó
ember is volt. De most egy szent. Minél inkább növekszenek fájdalmai, annál
szentebbé válik. Nem tudjuk, hogyan betegedett meg. Azt mondják, zarándokokat
fogadott be házába, akik Jeruzsálembe tartottak. Egészségeseknek látszottak, de
biztosan leprások voltak. Csak miután elmentek, betegedett meg először a
felesége és a szolgái, utána a gyermekei, és végül ő maga is. Először azoknak a
kezén mutatkozott a betegség, akik a zarándokok lábát és ruháit mosták. Azért
mondjuk, hogy ők okozhatták a bajt. A három gyermek hamar meghalt. Utána a
feleség, inkább a fájdalomtól, mint a betegségtől... Ő... amikor a pap
mindnyájukat leprásoknak nyilvánította, megvette a hegynek ezt a részét, immár
hasztalanná vált vagyonából, oda vitt ételt, a maga és övéi számára...
beleértve a szolgákat is, és ásót és csákányokat... és elkezdte megásni a
sírokat... egymás után elhelyezte bennük mindnyájukat: gyermekeit, feleségét,
szolgáit.:. Ő egyedül maradt, elszegényedve, mert idővel minden elfogy... és
már tizenöt éve van ott... Mégis..: sose panaszkodott. Művelt ember volt:
emlékezetből ismétli az írásokat. Azokról beszél a csillagoknak, a fűnek,
fáknak, madaraknak, és nekünk is, akik oly sokat tanultunk tőle, és
megvigasztal minket fájdalmainkban... érted? Ő vigasztal minket,
szenvedéseinkben. Eljönnek hozzá Hippóból, Gamalából, Gergezából és Afekából
is, hogy meghallgassák. Amikor hallott a két megszállottal művelt csodádról...
ó, elkezdett beszélni a beléd vetett hitről. Uram, ha az emberek Messiásként
üdvözöltek téged, és az asszonyok győztes királyként fogadtak, és a gyermekek
ismerik nevedet és azt, hogy te vagy Izrael Szentje, azt a szegény leprásnak
köszönheted – mondja mindnyájuk nevében az öreg, aki először beszélt Jánosról.
– Meg fogod gyógyítani? – kérdezik
többen.
– És még kérdezitek? Ha irgalmas
vagyok a bűnösök iránt, mit fogok tenni egy igazzal? De talán ő jön ott? Ott,
azok között a bokrok között...
– Biztosan ő. De milyen jó szemed
van, Uram! Mi halljuk a zajt, de semmit sem látunk...
A zaj is megszűnik.
Mindenki csendben várakozik...
Jézus jól látható,
egyedül, kissé a többiek előtt, mert előre ment a szikláig, ahová letették az
ételeket. A többiek a fák árnyékában állnak. A gyermekek is elhallgatnak, mert
elaludtak anyjuk karjában, vagy, mert megijedtek a csendtől és a síroktól és a
holdvilág által vetett furcsa árnyékoktól.
De a leprásnak jól kell
látnia Jézust, rejtekhelyéről, mert Jézus fehérbe van öltözve, és a hold jól
megvilágítja alakját. A leprás felkiált:
– Íme, az Isten Báránya!
Íme az, aki eljött, hogy meggyógyítsa a világ minden baját! Jézus, áldott
Messiás, Királyunk és Üdvözítőnk, légy hozzám irgalmas!
– Mit kívánsz? Hogyan
hihetsz az Ismeretlenben, és láthatod benne azt, akire vártak? Ki vagyok én
számodra? Az Ismeretlen...
– Nem. Te az élő Isten
Fia vagy. Hogyan
tudom, és honnan látom? Nem tudom. Itt, bennem, egy hang azt kiáltotta: „Íme, a
Várvavárt! Eljött, hogy megjutalmazza hitedet.” Ismeretlen? Igen. Senki sem ismeri
Isten arcát. Azért az „Ismeretlen” vagy, megjelenésedben. De az Ismert vagy,
természeted szerint, valóságod szerint. Jézus, az Atya Fia, a megtestesült Ige,
és Isten, mint az Atya. Íme, ki vagy, és én üdvözöllek téged, és kérlek, hiszek
benned.
– És ha én nem tudnék
semmit sem tenni, megszűnne hited a kiábrándulás miatt?
– Azt mondanám, hogy ez
a Magasságbeli akarata, és továbbra is hinnék és szeretnélek, mindig remélve az
Úrban.
Jézus a tömeg felé
fordul, amely hallotta a párbeszédet, feszült figyelemmel várva, és azt mondja:
– Bizony, bizony, mondom nektek,
hogy ennek az embernek hegyeket mozgató hite van. Bizony, bizony, mondom
nektek, hogy az igazi szeretet, hit és remény jobban megnyilvánul a
szenvedésben, mint az öröm idején, mert a túlságos öröm néha kárt tesz a még ki
nem alakult lélekben. Könnyű hinni, és jónak lenni akkor, amikor nyugodt
valakinek az élete, mégha nem örvendetes is, és egyformán telnek napjai. De aki
akkor is ki tud tartani a hitben, reményben és szeretetben, amikor betegségek,
nyomorúságok, halálesetek, szerencsétlenségek miatt magára marad, elhagyják,
mindenki elmenekül tőle, és nem mond mást, csak azt: „Legyen meg az, amit a
Magasságbeli hasznosnak tart számomra”, igazán, az ilyen nemcsak megérdemli
Isten segítségét, hanem, mondom nektek, a mennyországban készen áll számára a
hely, és nem ismeri meg a tisztulás helyét, mert életszentsége megsemmisítette
elmúlt életének minden tartozását. Ember, mondom neked: „Menj békében, mert
veled van az Isten!” – Amikor ezt mondja, megfordul, és kitárja karjait a
leprás felé, mintegy magához vonzva őt, és amikor már jó közel van, és jól
látható, megparancsolja: – „Akarom! Tisztulj meg!...” – és úgy tűnik, hogy a hold
megtisztítja, és ezüstös sugarával eltávolítja a gennyező sebeket, a csomókat
és bőrkeményedéseket, amelyet ez a rettenetes betegség okozott.
A test újjá alakul, és
egészségessé válik. Egy méltóságteljes öreg, aszketikus kinézetű,
soványságában, aki a tömeg hozsannázása közben leborul, és megcsókolja a
földet, mert nem érintheti meg Jézust, se senki mást, amíg el nem telt a
Törvény által előírt idő.
– Kelj fel! Hozni fognak számodra
tiszta ruhákat, hogy elmehess a paphoz. De érts hozzá, hogy mindig tiszta
lélekkel járj Istened előtt! Isten veled, ember! Béke veled!
És Jézus visszamegy a néphez, és
lassan visszatér a faluba, hogy lepihenjen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése