Kih nagy ínségek által
jutottatok mennyeknek országába (ApCsel. 14).
Ments meg, Uram minket!
Pál
olyan dologról, Jézusnak olyan emberi vonatkozásairól beszél, amiről máshol nem
emlékszem, hogy olvastam volna: „Ő, testi mivoltának napjaiban imáit és
könyörgéseit nagy kiáltással és könnyhullatással bemutatta (…) Bár Isten Fia
volt, engedelmességet tanult abból, amit elszenvedett”. Jézus képes volt
érzelmekre, olyan emberi érzelmekre, amelyekre én magam is: a fájdalomtól
üvölteni, sírni, zokogni, szenvedni. Olyan dolgok ezek, melyek a belső, lelki
fájdalmakat fejezik ki. Nem a test gyötrelmét, vagy pontosabban a test már csak
átveszi a lélek gyötrődését, tehetetlen fájdalmát, mert elviselni kénytelen
azt, amire nem készült, amire nem vágyott, ami a jóra való léleknek ellenére
van, de mégsem tud tőle elvonatkoztatni, szabadulni. Meg kell élni azt, amit
nem vágyott, nem kívánt, és nem is akart, mégis kénytelen. Ilyen az az élmény
is, amikor az ember nem kívánja bűnét, mégis el kell hordoznia, mert az a
közeg, melyben lennie kell, az a bűnének hordozására készteti. Kénytelen
osztozom más, mások bűnében. Aki megélt már ilyen élményt, bírja az efféle
tapasztalatot, csak az érti ezt. Bár, úgy gondolom, hogy sokkal többen vagyunk
azok, akik már megéltek ilyent, legfeljebb nem mindenki képes azonosítani az
ilyen élményt lelki fájdalomként.
Azt
vallom, hogy van olyan, amikor osztozunk mások bűnében, és büntetjük azzal
magunkat, de, hogy elviselni képessé legyünk, mást is büntetünk azzal a ránk
rakott bűnnel. Bűnössé lett büntetlenségünkkel ártunk. Mert kevés vagyok ahhoz,
hogy elhordozzam mások bűnét. Mert nincs bennem, nem él bennem Isten végtelen
bölcsessége, szeretete, mely képessé tehetne arra, hogy kioltsam a bűn erejét!
Ez a bűn valósága, hogy Isten szeretetét nem vagyok képes olyan mértékben
hordozni, abból táplálkozni, hogy a környezetem által felhalmozott bűnt képessé
lehessen általam Isten kioltani! Ebben a képtelenségünkben nagyon sokat
neveltetésünk. A nevelésnek kell kiterjednie arra, hogy a világgal való viszonyom
egészségesen alakulhasson ki. Ne áltassam felnőtt koromban olyan dolgokkal
magamat, melyekre nem kaptam mintát, vagy eligazítást. Bár, arra is fel kell
készülni az embernek, hogy a világ, képes mindig, szinte szüntelen olyan
helyzeteket teremteni az egyén számára, melyekre nem lehetett felkészülnie.
Jézus
példáiban, szinte mindig ilyen dolgokra mutat rá. Ha azt mondjuk, hogy a
vallásos ember, ahogy Jézus korában a zsidóság, a farizeusok példája is
mutatja, könnyen esik bele abba a hibába, hogy valamilyen feltételezett, vagy
dogmaként lefektetett igazságában megmerevedik, akkor az már nem szeretet
nyelvként lesz képes működni, végül, hanem elutasításként. Tehát, nem valamiért
ragaszkodom a kereteimhez, hanem valami elleni tiltakozásként. Ami már nem szeretet,
ha tiltakozás, hanem ellenségeskedés, félelem attól, hogy nem tudok megfelelni
a velem szemben támasztott elvárásoknak.
Jézus
éppen ezért nem elvárásokat fogalmaz meg az emberrel szemben, hanem a hitemre,
a bizalmamra építkezik, mely a szeretetre irányítja az ember figyelmét.
Fókuszáljak arra a belső, jóra való szándékomra, aminek megfelelni szeretnék,
hogy békességem legyen, belső békém. Ami nem azonos azzal a békességgel, amit
akkor érzek, amikor másokkal próbálok kompromisszumot kötni. Mert ez a külső
békességteremtés, okozhat számomra belső békétlenséget. Hányszor tapasztalom
ezt meg: megalkuvóvá válok, és elveszítem a belső nyugalmamat, békétlenné
teszem magam, ami miatt e külső békéért másokkal kerülök békétlenségbe. Bizony,
amit ma úgy nevezünk, hogy frusztráltak vagyunk.
Jézus
milyen frappáns tud lenni, nagyvonalú, elegáns, és bölcs, amikor egyszerűen ezt
a választ képes adni: „Senki sem varr régi ruhára nyers szövetből foltot, mert
elszakítja az ép részt is, és a szakadás még nagyobb lesz.” Erre a mesteri
válaszra senki sem tud mondani ellenvetést! Azt tudja erre válaszolni az ember,
hogy valóban, igazad van Jézus!
De mit
is akar ezzel Jézus kifejezni, sokkal szélesebb összefüggésben, mint amit az
adott esetre érthetnek hallgatói? Mert többet akart mondani Jézus e
bölcsességével, hiszen kétezer éve ismételgetjük, idézzük! Tudnom kell
lecserélnem énemet, és nem foltozgatnom! El kell engednem dolgokat, és nem
hitegetni magam, hogy majd jobb lesz, majd változik a dolog, nem nekem kell
változtatnom, változnom. Önámítás! Csak az változik az én életemben, amiben én
változom! Az persze nem mindegy, hogy változásra miért késztetem magam. Vagy
kiért vagyok képes változni?
Ha hiszem
Isten a Te Igazságodat, és hitemben kutatni vagyok képes szüntelen, megőrizve
reményemet, hogy minden megismerésben Hozzád juthatok közelebb, akkor biztos
lehetek abban, hogy helyes irányban változhatok, amiben nem hagysz magamra, és
megsegítesz engem. Csak tartsam meg ebben hitemet és reményemet mindvégig! Kérlek,
segíts meg ebben! Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése