2014. január 29., szerda

2014.01.29. szerda



Evangelii Gaudium – az evangélium öröme!

2014.01.29. szerda

Dávid király az Úr ládájának nemcsak az új fővárost adta lakóhelyül, hanem a szent sátort is megújította. Amikor magának is libanoni cédrustörzsekből épített új palotát,öröme teljesnek tűnt. Egyik nap hirtelen nyugtalan lett a lelkiismerete. Így nyilatkozott jó barátjának, aki Isten prófétája volt: „Nézd, magam cédrusfából készült házban lakom, az Úr ládája meg sátorban lakik”(2Sám 7,2) Nátán lelke megtelt büszke örömmel: Íme, nagyszerű ember az én királyom és barátom! Érzi, hogy az Úr sokkal többet érdemelne.Így szólt tehát:„Vigyél véghez mindent,ami szándékodban van,mert veled van az Úr”(3)

A király boldog, hogy próféta barátja így nyilatkozott. Öröme őszinte volt. Mielőtt Nátán próféta Isten elé tárhatta volna Dávid szándékát, az Úr maga nyilatkozott: „Még akkor éjszaka történt, hogy az Úr szózatot intézett Nátánhoz: Menj és mondd meg szolgámnak, Dávidnak: Ezt mondja az Úr:Te akarsz nekem házat építeni lakóhelyemül? Azóta, hogy kivezettem Izrael fiait Egyiptomból, sose laktam házban mind a mai napig, hanem ide-oda vándoroltam egy sátorban, az volt a hajlékom. Amíg Izrael fiaival ide-oda vándoroltam, mondtam-e egyetlen szóval is Izrael bírái közül, akiket pásztornak rendeltem népem, Izrael fölé, egyetlen egynek is: Miért nem építetek nekem cédrusfából házat?”(4-7) Isten arra nem is hivatkozik, hogy Ő maga rendezte úgy Izrael életét, hogy a negyven éves vándorlás alatt lehetetlen volt a pusztában házat építeni, majd elbontani. Az Úr előtt kedves volt Dávid ötlete. Ezért üzeni Dávidnak: „Ezt mondja a Seregek Ura: Elhoztalak a legelőről a juhok mögül, hogy népem fejedelme légy. Veled voltam minden vállalkozásodban, és minden ellenségedet megsemmisítettem előtted. Nagy nevet szerzek neked, olyat, mint a föld nagyjaié. S meghatározok népemnek, Izraelnek egy helyet, és oda telepítem. Ezen a helyen fog majd lakni, és nem hányódik többé ide-oda. A Gonoszok nem szorongatják, mint eddig, attól az időtől kezdve, hogy bírákat rendeltem népem, Izrael fölé. Megszabadítom minden ellenségétől”.(8b-11) A népnek örömöt, boldogságot ígér az Úr. Dávidnak személy szerint pedig a következő nagy ígéretet teszi: „Az Úr naggyá tesz, s házat épít neked az Úr” (11c) Ez azt jelenti a későbbi fogalmakkal: belőled, a szerény pásztorfiúból királyi ház nő ki. Dinasztia lesz a családod. „Megszabadítom minden ellenségétől. Ha aztán napjaid betelnek, és megtérsz atyáidhoz, megtartom utánad magvadból származó utódodat, és megszilárdítom királyi trónját. Az atyja leszek, ő meg a fiam lesz. Ha eltévelyedik, az emberek módjára bottal fegyelmezem, s olyan csapásokkal, amelyek az emberek fiait érik. De irgalmamat nem vonom meg tőle, amint elődödtől megvontam” (11-15) A páratlan legnagyobb öröm az, hogy a Messiás-király is Dávid leszármazottja lesz:„Házad és királyságod örökre fennmarad színem előtt, trónod örökre szilárd marad”(16) És íme az örök örömök üzenete: „Az angyal ezt mondta neki: Ne félj, Mária! Kegyelmet találtál Istennél. Gyermeket fogansz, fiút szülsz, és Jézusnak fogod elnevezni. Nagy lesz ő, és a Magasságbeli Fiának fogják hívni. Az Úr Isten neki adja atyjának, Dávidnak trónját, és uralkodni fog Jákob házán örökké, s országának nem lesz vége”(Lk 1,30-33)
 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése