Párbeszéd, nem misszió – XVI. Benedek a zsidó–keresztény kapcsolatról
XVI. Benedek emeritus pápa a Herder Korrespondenz német katolikus folyóiratnak írt levelében tette világossá, miként vélekedik a zsidók és keresztények kapcsolatáról, teljesen hamis kijelentésnek nevezve Michael Böhnke német teológus vádjait, amelyek a folyóirat szeptemberi számában olvashatók.
„A
zsidóság és a kereszténység – fogalmaz a nyugalmazott pápa – két különböző
módja a Szentírás magyarázatának.” A keresztények szerint az Izraelnek tett
ígéretek reménységet jelentenek az Egyház számára, mely azok számára, akik
ehhez tartják magukat, „egyáltalán nem vonja kétségbe a zsidó–keresztény
párbeszéd alapjait”. A német teológus vádjai „groteszk balgaságok, melyeknek
semmi köze nincs ahhoz, amiről érdemben szóltam, éppen ezért visszautasítom a
cikkét mint teljesen hamis csúsztatást” – teszi hozzá levelében XVI. Benedek.
Michael
Böhnke wuppertali teológus többek között azt írta, hogy a nyugalmazott pápának
a Communio nemzetközi
katolikus folyóirat júliusi számában megjelent cikke a zsidóság problematikus
értelmezését adja, és elhallgatja mindazt a szenvedést, amit a zsidóknak a
keresztényektől kellett elszenvedniük.
XVI.
Benedek helyreigazító válaszlevelében több más teológiai szempont kifejtése
mellett a zsidók missziójának kényes témájával is foglalkozik, vagyis azzal a
kérdéssel, hogy vajon az Egyháznak minden zsidó számára hirdetnie kell-e
Krisztus örömhírét. „Nincs tervbe véve a zsidók felé irányuló misszió, és az
nem is szükséges” – írja szó szerint a nyugalmazott pápa. Való igaz, hogy
Krisztus a tanítványait az egész világba küldte, minden nép és minden kultúra
felé. Éppen ezért küldetése egyetemes jellegű, egy kivétellel: nem terveztek
missziót a zsidók felé, és igazából nem is volt szükség erre, mert a népek
között egyedül ők ismerték az „ismeretlen Istent”.
„Izrael
tekintetében – magyarázza XVI. Benedek írása – nem misszióról van szó, hanem
dialógusról a názáreti Jézus értelmezése kérdésében: Jézus-e az Isten Fia, a
Logosz, akire a neki tett ígéretek jegyében a zsidó nép és – bár nincs
tudatában – az egész emberiség várakozik? A párbeszéd folytatása most korunk
igénye.” A helyreigazítás a Herder Korrespondenz folyóirat
decemberi számában jelenik meg – számolt be a KNA német katolikus hírügynökség.
A
nyugalmazott pápa írása a Communio folyóiratban egyfajta
elemzésként jelent meg azon dokumentum kapcsán, melyet a zsidósággal
párbeszédet folytató szentszéki bizottság 2015-ben adott ki Mert
Isten adományai és a meghívás visszavonhatatlan (Róm 11,29). Megfontolások a
katolikusok és zsidók kapcsolatát illető kérdésekről címmel. A
dokumentum a Nostra aetate zsinati
megnyilatkozás megjelenése 50. évfordulóján látott napvilágot, és többek között
Kurt Koch bíboros, a zsidósággal fenntartott vallási kapcsolatok pápai
bizottságának elnöke mutatta be.
A
dokumentum hatodik pontja így fogalmaz: „Könnyű megérteni, hogy az
úgynevezett »misszió a zsidók felé« kérdés nagyon kényes téma, és érzékenyen
érinti a zsidókat, mert az az ő szempontjukból magának a zsidó népnek a
létezését érinti. De a keresztények számára is érzékeny téma, mert ők alapvető
jelentőségűnek tartják Jézus Krisztus egyetemes megváltói szerepét és az Egyház
ezzel járó egyetemes küldetését. Az Egyháznak tehát másféleképpen kell
értelmeznie a zsidók felé irányuló evangelizációt, akik hisznek az egyetlen
Istenben, mint a többi vallás vagy más világnézet felé irányuló
evangelizációját. Ez azt jelenti konkrétan, hogy a Katolikus Egyház nem vezet
és nem bátorít semmiféle hivatalos missziót, mely különös módon a zsidók felé
irányul. Miközben az Egyház szilárd a tekintetben, hogy alapelvszerűen
elutasítja a zsidók felé irányuló missziót, a keresztények hivatása arra szól,
hogy tanúságot tegyenek a Jézus Krisztusba vetett hitükről a zsidók előtt is;
ezt alázattal és tapintattal tegyék, elismerve, hogy a zsidók Isten Szavának
hordozói, és tartsák szem előtt a Soá tragédiáját.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése