Szüzek őre
Könyörögj
érettünk!
Húsvét
titkát kutatom. Jézus mondja: „Én és az Atya egy vagyunk” [Jn 10,30]. Ebből a
kijelentéséből indulok ki.
Jézus
meghalt. Ráadásul elég botrányos körülmények között. Nem természetes halállal,
úgy, mint egy megvetett (Iz 53,3). Csúfos szenvedések után, teljes
megalázottságban. Koholt vádak alapján, mondhatni, hogy koncepciós per
áldozataként végezték ki.
De, hol
volt eközben az Isten, az Atya Isten? Magára hagyta Jézust, Ő is, mint a
tanítványok?
Jézus
utolsó, a kereszten elhangzó szavai között is meg lett jegyezve, mint aki
csalódott: „Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?” [Mk 15,34] Keserves
élmény lehetett Jézus számára, Aki mindvégig, egész életén keresztül a teljes
és személyes közösséget éli meg az Atyával, és most azt kell megtapasztalnia,
hogy magára marad! Igen, az Ember, a maga haláltusájában egyedül van, teljesen
egyedül. De nem azért, mert elhagyja Isten, hanem azért, amiért nem képes másra
figyelni, csak a maga fájdalmára, a maga bajára.
Jézus,
amikor a haláltusájáról hallgatjuk a Szentírást, akkor az embert halljuk, az
embert tapasztaljuk meg. Ahogy nem vagyunk benne személyes Istenéletében, az
Atyával való közösségében sem élete során, úgy nem lehetünk, és nem
avatkozhatunk bele ezekben az utolsó perceiben sem. Ez személyes, intim,
senkire sem tartozó személyessége mindegyikünknek, amiről beszélni, beszámolni
sem lehetünk képesek! Jézus sem tud többet mondani erről, csak azt, hogy Ő és
az Atya egy! Nem is kérhetjük számon rajta, hogy többet mondjon erről. A
többet, nekünk kell, személyesen megtapasztalnunk Istennel közösséget teremtve,
megélve. Én bizonyos vagyok abban, hogy Jézus halálában Isten jelenléte olyan
természetes volt, mint élete minden más pillanatában is!
Itt érek
el a gondolatmenetem másik, és talán fontosabb részéhez: Jézus Krisztusban Isten
önmagát áldozta fel értem! És személyesen minden egyes emberért, aki hajlandó,
és képes elfogadni Istentől azt, hogy megmentésére feláldozhassa magát! De, azt
is el kell fogadnom ebben az áldozatban Istentől, hogy nem csupán önmagamért
áldozta és áldozza fel magát a jelenben is. Hanem mindenek javát akarja Isten
szolgálni akkor, amikor engem megmenteni akar az örökkévalóság számára! Része
vagyok Isten tervének, művének, teremtésének! Isten az, aki építi Isten
országát! Én csupán eszköze, szolgálója lehetek, ha elfogadom azt, hogy általam
is épüljön az Ő szándéka! Ez a gondolat, sajnos a keresztény tanításban sem
domborodik ki elég tudatosan. Talán még nem vagyunk képesek ennek a
teljességnek a hordozására, mely személyünk tiszteletére akar bennünket nevelni?
Isten
áldozata, irgalmassága, abban a szeretetben fejeződik ki, mely önmaga
megalázásában fejeződik ki, azért, hogy boldoggá tegye teremtését, a
teremtményével közösségben, az Emberrel! Isten megszenteli a maga képére
teremtett Embert Húsvét misztériumában! A megváltás szó, tulajdonképpen egy
elég pórias kifejezés. Amikor Pál apostol minden megtértet szentnek nevez,
akkor a megváltottságunkat, a megváltásunk elfogadását, Isten Húsvéti
ajándékának misztériumába helyezi bele. Akit megszenteltek, és azt magára veszi
Istennek kijáró tisztelettel, hittel, alázattal – azzal az alázattal, amivel
Isten kínálja számára – azok a szentek. Ezt nem lehet kiérdemelni! Ezt
elfogadni, és ezzel élni tudni kell!
Könnyek
között borulok le eléd Istenem, hogy megadod számomra ezt az ismeretet! Bárcsak
szívembe vésve bírnám hordozni e titkot, hogy életem olyanná lehessen, ami
méltóvá tesz engem Hozzád! Méltatlanságomban hordozom magam, dicsőítelek,
áldalak és felmagasztallak, hálát próbálok rebegni, ami képtelenség. Mert nem vagyok
képes úgy hálát adni Neked, ahogy Te, mindennapi áldozatodért - értem, érdemes
vagy! Fogadd el tőlem azt, amire képes lehetek, ami nekem is elégtelen, éppen
ezért kevésnek tartom Számodra! Ezért kérlek, hogy Te tedd teljessé azt, mi
töredékes bennem, hogy dicsőségedre lehessen teremtettségem, és teremtésed
rajtam keresztül! Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése