„Hogyan beszéljünk az
igazságról a posztkeresztény korban?” – Domonkos konferencia a Sapientián
„Az igazság ragyogása a kinyilatkoztatás
szívében” címmel tartottak konferenciát a Sapientia Szerzetesi Hittudományi
Főiskolán november 19-én. A domonkos rend jubileumi évében külföldi előadók
mutatták be a rend teológiai útkeresését, valamint válaszait korunk aktuális
kérdéseire.
A tudományos tanácskozást Várnai Jakab OFM, a
Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola rektora nyitotta meg. A konferencián
részt vett az Árpád-házi Szent Margitról nevezett Szent Domonkos Nővérek
Apostoli Kongregációja, valamint a Szent Domonkos Rend több tagja is.
Deák Hedvig domonkos elöljáró kérdésünkre
elmondta, a rendnek gazdag intellektuális öröksége és jelene van. A közösség
800 éve birtokában van egy teológiai hagyománynak, amit képes volt különböző
korokon át megőrizni és gazdagítani – ezt akarták Magyarországon is bemutatni.
A konferencia témája – az igazság és az igazság hirdetése – egyrészt a rend
hivatásából következik, másrészt indokolja a kor is, amit Hedvig nővér, Várnai
Jakab OFM rektort megnyitó szavait idézve, igazság utáni posztkeresztény
korként írt le. „Hogyan lehet ma igazságról beszélni, és filozófiai szempontból
hol kereshetők a mai helyzet okai – erre kerestük a választ. Egyszerre
szerettük volna bemutatni a rend teológiai reflexióját és reagálni a kérdés
aktualitására: hogyan lehet ma eredményes az igehirdetés.”
Benoit-Dominique De La Soujeole OP dogmatika
professzor, jogász, kánonjogász A keresztény hit igazsága – A hit
átadása és védelme című előadásában arra kereste a választ,
hogy az embert bekebelező tömegkultúra, az egzisztenciális kérdéseket
háttérbe szorító fogyasztói társadalom világában hogyan adható át a hit a
tömegnek, melynek tagjai nem nem ismerik a kereszténységet, hanem elutasítják
azt.
Amikor hitről beszélünk, megelőlegezzük a
bizalmat annak, aki a hitünk tárgya, Istennek, illetve az ő igazságainak.
Tennünk kell ezt annak alapján, hogy azok a valóságok, amelyeket a hitigazságok
kifejeznek, egyáltalán nem magától értetődőek, a puszta emberi értelem nem
képes őket megragadni.
A domonkos előadó szerint a hit átadásában arra
kell törekednünk, hogy kimozdítsuk az embert abból az életformáról, amely
teljesen rátelepedett, azért, hogy találkozni tudjon Istennel Krisztusban, a
Szentlélek által. Az ehhez vezető út lehet a tanúságtétel, hiszen ahogy a
Szentírás is mondja, a példa az, ami leginkább tanít. Segíthet, ha megteremtjük
a másik számára a csendet, melyben meghallhatja annak hangját, aki hozzá is
szól.
A internetes és közösségi médiával évek óta
foglalkozó előadó, Eric Salobir OP, a Vatikáni Média Bizottság tagja, illetve
utcai fotós, Isten, igazság, média címmel arról beszélt, hogyan
működik a digitális világ, miért fontos, hogy az egyház bekapcsolódjon ebbe a
világba és hogyan tegye ezt.
A digitális világ nagyobb hatással van
életünkre, mint például a politikusok vagy az újságírók, de a digitális kultúra
visszhangozza is a társadalmunkban történő változásokat – indokolta az előadó a
digitális világ megismerésének szükségességét.
Az angol „web” szó – melynek jelentése pókháló
– képszerűen leírja a lényeget: ebben a hálóban az egyes oldalak, blogok
információs csomópontok, melyek rendszerében nincs hierarchia. A kapcsolatok
horizontálisak, hiányzik a vertikális dimenzió, ami az igazság transzcendens
vonatkozását kifejezhetné. Itt minden egyenértékű, az igazat nagyon nehéz
megkülönböztetni a hazugságtól. És bár semmi sem bizonyítja egy állítás
valódiságát, van igazmondásra törekvés, mert az igazság utáni vágy az ember
antropológiai vonása, az emberi együttélés feltétele. Az előadó rámutatott: a
digitális kultúra fogyasztóira jellemző az a vágy, hogy mindent a saját
eszközeikkel kívánnak felfedezni. „A tabula rasa elvét követik, mindent fel
akarnak tárni, ugyanakkor ebben elhatárolódnak a hagyománytól, a tekintélytől.
Így a kinyilatkoztatás sugalmazottsága, az ősök tekintélye nem mérvadó
számukra, a résztvevő felek egyenlő tekintéllyel bírnak.”
Az információ keresését a keresőmotorok irányítják.
E világ résztvevői önmagukhoz hasonló barátokat választanak, egy a szűk körben
mozognak és azt, hogy mit fogadnak el, a résztvevők népszerűsége alapján döntik
el.
Az előadás második részében Eric Salobir
OP bemutatott néhány példát arra, hogyan próbál az egyház belépni a
digitális világba, illetve megmutatta, milyen feltételek mellett tudja a
digitális világ befogadni az igazságot. „Ma kockulni kell a kockulókkal” –
Szent Pál szavait parafrazálva Eric Salobir azt a feladatot fogalmazta meg,
hogy az egyház hagyjon fel az írott szöveg hegemóniájával a multimédia javára.
Beszéljen olyan nyelvet, amit mindenki ért, hogy mélyebben találkozhasson az
emberrel.
Bemutatta a Hackathon elnevezésű
kezdeményezést, amit az úgynevezett OPTIC domonkos háló indított el két éve. Ez
egy digitális képzési terv, melynek célja, hogy összegyűjtse és felhasználja az
evangelizációban azok ötleteit, akik jelen vannak a digitális világban.
Három dolgot ajánlott az „igazság új
munkatársainak” figyelmébe: olyan dolgokról beszéljenek, amire az emberek
kíváncsiak, lépjenek dialógusba és válaszoljanak a feltett kérdésekre.
Deák Hedvig röviden áttekintést adott a
konferencia további résztvevői, Vivian Boland OP, a domonkos rend
generálisának vikáriusa, Simon Francis Gaine OP, az angol provincia tanulmányi
régense és Petres Lúcia OP, filozófia professzor előadásairól.
Isten igazsága és a teremtmények igazságai címmel Vivian Boland OP Szent Tamás
igazságról szóló gondolatait elemezte. Az igazság a tamási értelmezésben a
dolog és az értelem megegyezése. Hogyan valósul meg ez Isten, a legfőbb igazság
és a teremtmények esetében, és mit jelent az igazság közösségi dimenziója?
Hogyan történik a tanítás, melynek célja elvezetni az embert az igazságra –
ezekről a kérdésekről adott útmutatást az előadó.
Simon Francis Gaine OP Hogyan
taníthatott a földi Jézus isteni igazságokat? című előadásában
krisztológiai kérdéseket fejtett ki. Jézus, aki istenember isteni
igazságot tanít emberi módon, emberi képeket, fogalmakat használva. Honnan
vette az isteni tudást emberként, mi a garancia arra, hogy tudása isteni
eredetű? Simon Francis Gaine a spekulatív reflexió útján mutatta be,
hogy Jézus a boldogító színelátásból vette az isteni tudást, lefordította azt
az ember számára, érthetővé téve a képek, példabeszédek által.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése