Hogy az elvilágiasodott emberiség
szíve és értelme alapjaiban megváltozzék
szíve és értelme alapjaiban megváltozzék
Ki
ember él a földön, mind elfoglalt. Kitölti életét a cselekvés, a tenni akarás,
a rengeteg dolog, fáradtság, mely nem tűr halasztást. A jót kell tenni, és azt
jól kell tenni. Szinte mondja mind, s eközben hibát hibára halmoz, gondokkal
terheli meg a másikat, és másokat. Mi, egymást! De, ki igaz közülük? Vagy, ki
az, közülünk, ki bizonyos lehet, hogy abban fáradozik, ami dolga kéne, hogy
legyen, és úgy, ahogy abban jelen kellene lennie? És, melyikünk mondhatja el
magáról, hogy dolgunk nem vádol?
Ugyan,
hol vétünk mi hibát? Én úgy vélem, már ott, ahol az ember a cselekvésre
szakosodott. - Még mielőtt feltennénk magunknak a kérdést: mire is vagyok, mi
végre vagyok, kiért is vagyok?
Így
ír ma az evangélium: „Mikor a tömegeket látta, megesett rajtuk a szíve, mert
elgyötörtek voltak és levertek, olyanok, mint a pásztor nélküli juhok”. Idézve
Ezekiel prófétát [Ez 34,5]. Talán, nem azért idézi, mert nem volt rá szava,
vagy, mert most látja beteljesülni a próféta szavait, hanem, amiért ő maga is
az írott szöveg megkötözöttségében élt, megszokott, és másoktól is elfogadott
korlátokhoz ragaszkodott, mert ezt érezte biztonságosnak a maga számára is.
Ráadásul,
mert tanítani akart olyan kereteket kellett alkalmaznia, melyek azok számára
elfogadott volt, akikhez szólni akart. Tudjuk – a szentírás magyarázóktól -
hogy Máté nem használja evangéliumában az Isten fogalmat, mert a zsidókhoz
akart szólni, akik számára e fogalom kimondása bűnnek számított.
Én,
a mai fogalomkészletem alapján, Jézus megállapítását a tömeggel kapcsolatosan,
a magam módján, amitől az én szívem is megesik rajtuk, azt úgy írnám le – „mert
elgyötörtek voltak és levertek” – mint ami értetlenségüket, szétszórtságukat,
önmegvalósító kényszeredettségükből fakadó kapkodásukat, rendszertelenségüket,
rendetlenségüket, keretek nélküli sertepertélésüket, képtelenségüket a
tiszteletre, és alázatosságuk hiányát, és talán ebben értve,
kompromisszumkészségük hiányát, bármilyen elvhez is ragaszkodásuk hiányát
fejezhetné ki. Amivel együtt jár az, hogy öntörvényű és mindenkinél és mindennél
mindent jobban tudókká teszi a tömeg egyes tagjait, éppen ezért a tömegből nem
képes senki – a mai rendszerelméletek alapján (úgy mint demokrácia, vagy
lojalitás, esetleg, diktatórikus rend elmélet, stb.) – közösséget teremteni.
Ugyanakkor, a hatalom okoskodása, mely a személyiségi hibákból eredően nem is
lehet más, fél a közösségektől, melyek képesek okoskodásával szembe
helyezkedni, ezért szándékait keresztbe is húzni. Persze, arra már nem jut el –
mármint a hatalom -, hogy a tömeg rendetlensége sem vezethet hatalmának
megsegítésére, támogatójává, és eredményességére. Én úgy gondolom, hogy
visszajutottam oda, hogy a személy rendetlensége, rendezetlensége az eredendő
oka annak, hogy a tömeg az, ami. Amiért, és ami miatt csak aggódni, és fájni
lehet, és aminek nevelése nélkül képtelen egyről kettőre jutni bárki is. A
következmény, hogy a tömeg tömegesítése, bármilyen emberi közeg, társadalom,
kultúra halálát eredményezi. Azaz, a tömeg felfalni képes csupán önmagát!
Jézus, ezért kiált fel, hogy „az aratni való sok, de a munkás kevés. Kérjétek
az aratás Urát, küldjön munkásokat aratásába.”
Ugyanis,
az ember, Isten nélkül csak tömeg lehet. Az egyetlen rendező elv az ember
számára - aki Isten nélkül már nem szabad, hanem szabados -, hogy visszatérjen
ahhoz, aki a szabadságát garantálja a számára, és aki a szabadságának
érvényesítésére a feltétel rendszert is nyújtja, szabadságához! Ehhez, olyan
„munkásokra” van szükség, akik elkötelezettjei, hittel, annak szabadságának aki
azt biztosítja az ember számára! Persze, az ilyennek, szeretni és igényelni,
így tisztelni is kell azt a rendet, amit a szabadságjog biztosít, teremt meg!
Úgy
gondolom, hogy Jézust nem érthetjük meg, és így Istent sem mindaddig, míg az
élettől elvonatkoztatott, vallási közegbe kényszerítjük be tanítását, és
mesterségét. Ki kell végre lépnünk és kik kell végre szabadítanunk a vallás
által szűk keretek közé szorított szeretet parancsát! Krisztus kultúrája,
eszmeisége, szellemisége, lelkisége egyetlen vallás keretei közé sem fér bele.
Ahogy az Isten, a Szeretet, törvény felett áll, úgy az Isten Igéjéhez
ragaszkodó sem képes egy vallás törvényei között szabaddá lenni rá!
Nem
véletlenül mondja Pál apostol, ezeket, hogy:
„Ne
tartozzatok senkinek semmivel, csak azzal, hogy egymást szeretitek, mert aki felebarátját
szereti, teljesítette a törvényt. (…) A törvény teljesítése tehát a szeretet.”
[Róm 13,8;10]
„Mivel
pedig tudjuk, hogy az ember nem a törvény cselekedeteiből igazul meg, hanem a
Jézus Krisztusba vetett hit által, mi is Krisztus Jézusban hittünk, hogy
megigazuljunk Krisztus hite, és nem a törvény cselekedetei által, mert a
törvény cselekedeteiből egy ember sem igazul meg.” [Gal 2,16]
„Mert
az egész törvény egy mondatban teljesedik be, mégpedig ebben: »Szeresd
felebarátodat, mint önmagadat«. (…) Ha a Lélek vezet titeket, nem vagytok a
törvény alatt.” [Gal 5,14;18]
„A
törvény ugyanis gyarló embereket rendelt papokká; az eskü szava pedig, amely a
törvény után jött, az örökké tökéletes Fiút.” [Zsid 7,28]
„Mivel
tehát a törvényben a jövendő javaknak csak az árnyéka van meg, nem a dolgok
valóságos formája, ugyanazokkal az áldozatokkal, melyeket évről-évre szünet
nélkül bemutatnak, sohasem teheti tökéletesekké azokat, akik bemutatják.” [Zsid
10,1]
Mennyei
Atyám, Te, Aki Jézus Krisztusban meghirdetted igazságodat, teremts bennünk
rendet és tiszta értelmet, hogy a hit, a Beléd vetett hitünk tegyen
megigazultakká bennünket! Olyannyira, hogy meglássa a világ, hogy Te küldesz
bennünket a világba! Általunk, megismerhessen a világ téged! Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése