A kommentár szerint a zsoltárt ebből az alkalomból
szerzették: "Győzelmi ének a távoli istenek néma galambja dallamára."
Az alázatos Dávid akkor írta ezt a zsoltárt, amikor a filiszteusok Gethben
foglyul ejtették. Az idézet spirituális értelmezéséről annyit mondhatunk, hogy
ez a zsoltár az összeszedett ember imája Istenhez, hogy szabadítsa meg őt az
előbb felsorolt háborúságoktól. A "Dávid" név jelentése:
"szeretett, kedvelt", és ez az összeszedett emberre vonatkozik, akit
a mennyei Atya szeret, úgy, hogy azt szent Fia leírja: "Azt akarja, hogy
az ilyen emberek tiszta lélekben és testi képzelet nélkül imádják őt".
Isten annyira szereti az ilyen embert, hogy a Szentlélek alázatosan és
csöndesen megnyugszik fölötte, ezért mondja a zsoltár, hogy az alázatos Dávid
költötte az éneket, és ezzel azt akarja hangsúlyozni, hogy Dávid alázatára minden
más erénynél nagyobb szükség van az összeszedettségben, ahogy ezt később még
kifejtjük. Ez a zsoltár vagy imádság annak a győzelemnek a megünneplésére
született, amit a lelki harcban aratott, amikor a mennyben, vagyis a lélek
felső vagy legfelsőbb részében az az isteni csönd uralkodik, ami – legyen bár
mégoly rövid – oly békés és mentes a képzelet csörömpöléseitől, hogy a lélek
leírhatatlan boldogságban nyugszik el. Ennek a lelki győzelemnek a kifejezésére
idézzük fel azt a szakaszt, ami az igazak által szerzett legnagyobb győzelemről
szól: "Az egész föld tisztelettel elnémult előtte"Lelkünk három
mennyországa közül a legfelsőben ezt a győzelmet imádság és isteni támogatás
útján lehet elérni. A pokoli fenevad és angyalai minden erejükkel küzdenek,
hogy a győzelmet megakadályozzák, és minden fogást bevetnek, ami csak
elképzelhető – ezt jelképezik a filiszteusok, akik összeporozzák magukat, úgy
támadnak, hogy megvakítsák az imádkozó ember szívét és háborút viseljenek
ellene. Figyeld meg, hogy az ördög az imádkozó embert olyan ravaszul zavarja,
mint ahogy a sas üldözi a szarvast. Azt mondják, hogy a sas kinéz egy homokos
részt, ahol meghempereg, és tollait homok és por fedi be. Aztán lecsap a
szarvas fejére, karmait belemélyeszti, és olyan ügyesen rázza le a port
magáról, hogy az belemegy a szarvas szemébe és megvakítja. Az fájdalmában és
vakon lezuhan a meredeken, összetöri magát, és a sas elbánik a szegény
állattal. A próféta szavai a filiszteus sasra vonatkoznak, amely a gonosz
gondolatok porát hordja magán, hogy elvakítsa a szemlélődőt, ezt a gyors
szarvast: "Az Úr messziről, a föld széléről rád szabadít egy népet, amely
mint a sas, lecsap rád, olyan népet, amelynek nem érted a nyelvét, egy zord
tekintetű népet, amely nem nézi majd az öreget és nem kíméli a fiatalt"
.Az ördög azon mesterkedik, hogy szégyentelen gondolatokat ültessen az imádkozó
emberbe, még akkor is, ha már olyan öreg, hogy a természet megtagadja tőle,
amit az ördög felkínál neki. Ezek a gondolatok annyira messze vannak a jelen
valóságtól, hogy az illető emlékezni kezd, és azzal foglalkozik, amit fiatal
korában tett, és ha az ördög nem nyeri meg ezt a csatát, akkor olyan
gondolatokat kelt fel benne, amiket az illető addig el se tudott képzelni.
Világosan látható, hogy mindez az ördög munkája, mert az illető képtelen
megérteni ezek nyelvét, és olyan ravaszul ejtik csapdába, hogy értelemmel alig
átlátható. Lecsapnak, mint a szárnyaló sas, amely zuhanásával arra akar
késztetni, hogy egyezz bele a gondolatokba, és mivel nagyon gyorsak és fürgék, nem
lehet megragadni azokat, mint ahogy Ábrahám vigyázata sem volt elég, hogy
elkergesse a gyors ragadozó madarakat az imádság áldozatáról mindaddig, amíg az
Úristen meg nem segítette az imádkozót, ahogy megsegítette Dávidot. Dávidot a
filiszteusok Gethbe hurcolták, aminek a jelentése "szőlőprés", mert
mielőtt valaki megízlelhetné a győzelmet, ezer csapást kell kiállnia és
ezerszer taposnak rajta, ahogy Dávid mondta a zsoltár elején, amelynek
feliratát magyarázzuk. A taposás és a csapások az a kemény küzdelem, amit ebben
a lelki háborúban el kell viselnünk, mialatt a vágyott győzelem reménye olykor
elhomályosul bennünk. Az ügyes bajvívásról szóló eme újabb oktatásunk nyomán
biztos érzed, hogy akaratod a szeretetre indul, annak tüzét éleszti, és így az
értelmedre ráakaszkodó gondolat-csutakokat hamar elemészti a szeretet tüze. (V.
fejezet)
2016. február 6., szombat
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése