Ez az érv a szemlélődőkben ne keltsen nagyobb
félelmet, mint bármelyik keresztényben, és inkább válaszoljanak azzal, hogy a
lelki gyönyörűség az Úrban nagyon édes, gyöngéd az istenfélőkhöz, és a halálos
bűn kivédésében csak a szeretet hatékonyabb nála. Betűnk második részének
elejéhez visszatérve látjuk, hogy az olyanok, mint Elizeus, aki a lélek
kétszeresét kapja az Úrtól minden erőfeszítés nélkül ismerik a kapott
kegyelmet, mert ezzel megkettőződik a lelkük, szétárad akaratukban és
megvilágosított értelmükben. Ha a kegyelemnek csak egyszeres lelkét kapod meg,
próbálj úgy válni gyakorlottá, hogy finoman dolgozol: vagyis, az egyik kegyelem
megértését vezesd le a másikkal való összehasonlításból, felhasználva az
ésszerű feltevés és megfontolás módszerét, ami különböző lehet aszerint, hogy
milyen kegyelmeket ad az Úr Jézus Krisztus. Ne lepődj meg azon, hogy azt
mondom: "különböző kegyelmek", mert ismertem valakit, aki egy évig
minden napkülönböző kegyelmet kapott, de nem adatott meg neki, hogy értelmezni
tudja, mert Isten úgy helyezte bele ezeket keblébe, mint ahogy a dinnye magjai
vannak a gyümölcsben, lelkének szájába pedig csak az ízlelés alapján adta.
Világos, hogy ha képzett lett volna és jól megvizsgálta volna az ajándékot,
nagyon tapasztalttá vált volna lelki dolgokban, bár a második ajándéknak
híjával volt. Az ilyen tapasztalat nagyon hasznos nemcsak az egyén, hanem az
egész Egyház számára, mert ez által az Egyház gyógyítja és vigasztalja azoknak
a lelkeknek a sokaságát, akik lelki kísértést, kételyt és belső kifáradást
szenvednek el az ördögtől. Hogy bemutassam, mennyire jól jöhet az ilyen
tapasztalat, ismertem egy embert, aki egyszer megvigasztalt egy ördögtől
megszállottat. Bár ő maga nem volt megszállott sem akkor, se soha előtte, mégis
elmagyarázott mindent, amit az ördög véghezvitt abban a másik emberben,
mindent, amire késztette, és ahogyan a lelkével elbánt, és az illető
megerősítette, hogy tényleg így volt. A vigasztalást adó ember nem kinyilatkoztatás
alapján beszélt, amit Istentől vagy az ördögtől kapott volna, viszont
emlékezett a kegyelem által benne véghezvitt lelki dolgokra, amiket gyakran
érzett, és összehasonlítás, levezetés és szembeállítás alapján képes volt
kikövetkeztetni mindazt a rosszat, amit a másik az ördögtől elszenvedett. A
különböző kegyelmekre vonatkozóan én, arra bíztatlak, hogy gondosan elemezd és
hűségesen vizsgáld meg utólag, mit kaptál, és azután mi ment végbe benned,
sorba mindent. Előfordul majd, hogy megijedsz attól, ami jó, ahogy Heródes is
félt Szent Jánostól, akinek a neve azt jelenti: "kegyelem", de csak a
tapasztalat hiánya visz rá, hogy félj egy olyan kegyelemtől, amit szeretned
kellene. Máskor túlbecsülsz majd egy kisebb kegyelmet és alábecsülsz egy nagyobbat.
Ismét máskor olyasmit hangsúlyozol, ami valójában semmi; de ne ijedj meg, mert
ha a szándékod tiszta, nem követsz el bűnt. Ahogy egy nagyon szent ember
egyszer elmagyarázta nekem: ha az ördög arra akar rávenni, hogy a rosszat jónak
gondold, a csalás hamar kiderül, mert Isten, ahogy Szent Pál mondja, hűséges,
és nem engedi, hogy a tévedés megmaradjon, és a kockázat sem lesz nagy, mert a
lélek előbb-utóbb gyanítani kezd valamit, és a jó tanácsadó is segíthet. Ezt az
egy tanácsot viszont mindenképpen tartsd meg: Ha érzed a kegyelmet lelkedben,
akkor ne kezdj vizsgálódni vagy elemezni, hanem nyisd meg szívedet az Úr
ajándéka előtt, és a képzelődés csapongásának porát letörölve, teljes
szeretettel fogadd el a belső kegyelmet, úgy, hogy ha meg kellene halnod a
kegyelem megtapasztalása közben, akkor sem félnél a testi halál
elszenvedésétől. Erre gyakran szükséged lesz, mert mi kicsinyek vagyunk, Isten
pedig hatalmas és erős, de ne félj lemenni a mélységbe, ha pedig félnél, ne
törődj vele. Ha tűzön kell átmenned a kegyelemért, akkor se ijedj meg, még ha
úgy is tűnik, hogy elemészt. Minél inkább meghalsz és megsemmisülsz, annál
jobb, mert bár a tested lankad, lelked viszont gyógyul. Fogadj el mindent, ami
a belső imában meglátogat, abban a hitben, hogy csak Isten kezéből jöhet, és ne
aggódj amiatt, hogy valójában mi is történik veled, hanem bízzál Istenben. Ha
nem így teszel, ha nekiállsz elemezni és megint újra elemezni, akkor elveszíted
a kegyelmet, ami munkál benned, és ami nem akarja, hogy ránézzél, ahogy az
Énekek éneke mondja.Öleld át karoddal, szeresd szíveddel, hallgass rá füleddel,
ízleld nyelveddel, nyílj meg előtte testestül-lelkestül.(IV. fejezet)
2016. január 31., vasárnap
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése