2014. február 22., szombat

2014.02.22. szombat



Evangelii Gaudium – az evangélium öröme!

2014.02.22. szombat

Szent Péter székfoglalása

János és Péter bátyja András, hallotta Keresztelő János tanúságtételét a Jordán partján az arrafelé sétáló Jézusról: „Nézzétek, az Isten Báránya! Ő veszi el a világ bűneit. Róla mondtam: A nyomomba lép valaki, aki nagyobb nálam, mert előbb volt, min én. Én sem ismertem őt, de azért jöttem vízzel keresztelni, hogy megismertessem Izraellel. Ezután János tanúsította: Láttam a Lelket, amint galamb alakjában leszállt rá a mennyből, és rajta is maradt. Magam sem ismertem, de aki vízzel keresztelni küldött, azt mondta: Akire látod, hogy leszáll a Lélek, s rajta is marad, az majd Szentlélekkel fog keresztelni. Láttam, és tanúskodom róla, hogy Ő az Isten Fia. Másnap megint ott állt János két tanítványával, s mihelyt meglátta Jézust, amint közeledett, így szólt: Nézzétek, az Isten Báránya! E szavak hallatára a két tanítvány Jézus nyomába szegődött. Amikor Jézus megfordult, s látta, hogy követik, megkérdezte: Mit akartok? Így feleltek: Rabbi, ami annyit jelent, mint Mester, hol lakol? Gyertek, nézzétek meg! Mondta nekik. Elmentek vele” (Jn 1,29b-39a)

Az egyik látogató András volt, akivel másnap lelkesen ment az öccse, Simon. Jézus nem kérdezte a nevét, hanem rögtön mondta, majd azonnal új nevet is adott neki: Szikla. Akkor még rejtelmes volt e név. Jézus hamarosan hívni kezdte a választott tanítványokat, elsőnek e négy János-tanítványt. Talán egy év múlva Jézus megkérdezte: Kinek tartotok ti engem? Péter válaszolt: „Te vagy Krisztus, az élő Isten Fia”(Mt 16,16) Keresztelő János után Jézus az új nevet kapó Péter vallomását Atyja kinyilatkoztatásának jelenti ki, amely félreérthetetlen tanúságtétel. Erre utal Jézus további nyilatkozata: „Boldog vagy Simon, Jónás fia, mert nem a test és vér nyilatkoztatta ki ezt neked, hanem az én mennyei Atyám. Én is mondom neked: Péter vagy, erre a sziklára építem egyházamat, s az alvilág kapui nem vesznek rajta erőt. Neked adom a mennyek országa kulcsait. Amit megkötsz a földön, a mennyben is meg lesz kötve, s amit feloldasz a földön, a mennyben is fel lesz oldva.”(17-19) Ezek után Jézus egyházának vezetésében Péternek gyakorolnia kellett a szikla-szerepet. Péter nagyon félt a szenvedéstől, ám először Jézust akarta ebből a veszélyből kimenteni: „Uram, ilyesmi nem történhet veled. (Jézus) megfordult és rászólt: Távozz tőlem, sátán! Botránkoztatsz, mert nem arra van gondod, amit az Isten akar, hanem arra, amit az emberek akarnak”. (Mt 16,22b) Amikor a saját életét féltette a főpap udvarában, iszonyatos félelmet érzett, és háromszor megtagadta, hogy Jézus tanítványa. Jézus húsvét vasárnap négyszemközt beszélte meg vele a történteket: Az emmauszi tanítványok Jézust kenyértörésben (Szentmisében) felismerve siettek vissza Jeruzsálembe. Ott megtudták, hogy „Jézus valóban feltámadt és megjelent Simonnak” (Lk 24,34) Majd a Genezáreti tó partján reggeli közben Jézus három kérdésére: „Simon, János fia, jobban szeretsz engem, mint ezek? Igen, Uram,- felelte, tudod, hogy szeretlek. Erre így szólt hozzá: Legeltesd bárányaimat!” (Jn 21,15-17) Péter később beletörődött végső sorsába: „Amikor fiatal voltál, felövezted magad, és oda mentél, ahova akartál. De ha majd megöregszel, kiterjeszted karod, s más fog felövezni, és oda visz, ahova nem akarod. E szavakkal jelezte, hogy milyen halállal dicsőíti majd meg Istent. Majd hozzátette: Kövess engem!”.(18-19) Egyedül Jézus Egyháza az érvényes Egyház Isten előtt: „Az alvilág kapui nem vesznek rajta erőt”. (16,18) A péteri katedra visszaállítja a házasság felbonthatatlanságát „Amit tehát Isten egybekötött, azt ember ne válassza szét”. (Mt 19,6) Jézusnak is olyan drágák a kisgyermekek, mint a Mennyei Atyának: „Hagyjátok csak a gyermekeket, hadd jöjjenek hozzám, hisz ilyeneké a mennyek országa! Azzal rájuk tette kezét, s elment onnét”. (14-15) Péter katedráján a törvények megváltoztathatatlanok, örüljünk Testvéreim.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése