2011. február 20., vasárnap

Évközi hetedik vasárnap


Évközi hetedik vasárnap


Szent Szadoth vértanú püspök emléknapja


A szeretet emlékezete


Irgalmasságodban reménykedem, Uram.

Szívem ujjong üdvözítő jóságod miatt,

Jótéteményeiért dicsőítem az Urat.


Könyörögjünk!

Mindenható Istenünk, segíts, hogy törvényedet mindenkor szem előtt tartsuk, akaratodat pedig szóval és tettel meg is valósítsuk. A mi Urunk, Jézus Krisztus, a te Fiad által, aki veled él és uralkodik a Szentlélekkel egységben, Isten mindörökkön-örökké.

Ámen!


Krisztusban szeretett Testvéreim!

„Oculum pro oculo, et dentem pro dente.”

(Máté, 5, 38b.)

„Szemet szemért, fogat fogért.” Rendkívül ősi mondat ez, amelyről ma elmélkedhetünk, szinte egy idős magával az emberrel. Egy olyan törvény, amely egy olyan világ szabálya, amelyben nem a szeretet és nem a hit uralkodik, nem a bárányok törvénye, hanem a farkasoké. Jézus Krisztus, a mi Urunk példájával megmutatta, hogy lehet élni bárányként a farkasok világában, de ahhoz a szeretet törvényét kell megvalósítanunk életünkben. Ezért is ez a vasárnap a szeretet vasárnapja, mert a Szentírási szakaszok mindegyike erről szól, erre tanít bennünket. Sokan a mai világban is úgy gondolják, hogy a szeretet gyengeség, a szeretet az erő hiánya. Annak az erőnek, amely bennünket, embereket minden teremtmény fölé képes emelni. Az egymás szeretete ósdi, elavult, nem piac és nem siker orientált, amelyre ma gyermekeinket kellene nevelnünk. Ez a magatartás sokak szerint nem életrevaló. A szeretet a ma vezető emberei szerint a balekok etikája? Hát, nem! Nem és nem, Testvéreim! A szeretet az a keresztény többlet, amivel mi többek vagyunk másoknál: a második mérföldkő, a másik orca, az ellenség szeretete. Ha rosszért rosszal fizetünk, akkor az „ellenségünk” kényszerít bennünket lépésre, ő határozza meg a magatartásunkat magával szemben. Ne hagyjuk, hogy ő diktáljon! A másik orca odanyújtása nem csak hagyod magad, nem passzív, hanem igenis aktív ellenállás. A szeretet merész támadása. Ez csak úgy igazi, ha magamban legyőzöm az ellenséges érzést és szeretem az ellenségem – azaz megpróbálom megérteni és úgy tekinteni rá, mint Isten mérhetetlenül drága teremtésére. Példa ebben is Jézus Krisztus. Mert Jézus Krisztus tudott valamit, amit ők nem.

Nem az a legfontosabb, hogy a jogaidat, az igazadat érvényesítsd, hanem segítsd kiszeretni a másikat a nyomorúságból. Van egy kedves kis történet, amelyet most elmondok nektek:

A szeretet, amely mindent megold.

Egyszer régen egy asszony kijött a házából, és három hosszú, fehér szakállú öregembert látott üldögélni az udvaron. Nem ismerte őket. Így hát így szólt nekik: "Nem hinném, hogy ismernélek benneteket, de éhesnek látszotok. Kérlek benneteket, gyertek be, és egyetek valamit!"
A ház ura itthon van? - kérdezték.
Nem - válaszolta az asszony. - Nincs itthon.
Akkor nem mehetünk be - felelték.
Amikor este a férje hazaért, az asszony elmondta neki, mi történt.
"Menj, mondd meg nekik, hogy itthon vagyok, és hívd be őket!"
Az asszony kiment, és újra behívta az öregeket.
Együtt nem mehetünk be a házba - felelték.
Miért nem? - kérdezte az asszony.
Az egyik öreg magyarázatba kezdett: "Az ő neve: Jólét." - mutatott egyik barátjára, majd a másikra mutatva azt mondta: ő a Siker, és én vagyok a Szeretet. Majd így folytatta: "Most menj vissza a házba, és beszéld meg a férjeddel, melyikünket akarjátok behívni."
Az asszony bement a házba, és elmondta a férjének, amit az öreg mondott. A férj igen csak megörült. "Ez nagyszerű!" - mondta. "Ebben az esetben hívjuk be Jólétet! Hadd jöjjön be, és töltse meg a házunkat jóléttel!"
A felesége nem értett vele egyet. "Kedvesem, miért nem hívjuk be inkább a Sikert?"
A menyük eddig csak hallgatta őket, és most előállt saját javaslatával: "Nem lenne jobb a Szeretetet behívni? Az otthonunk megtelne szeretettel."
Hallgassunk a menyünkre! - mondta a férj a feleségének.
"Menj, és hívd be Szeretetet, hogy legyen a vendégünk!"
Az asszony kiment, és megkérdezte a három öreget: Melyikőtök Szeretet? Kérlek, gyere be, és legyél a vendégünk!
Szeretet felállt, és elindult a ház felé. A másik kettő szintén felállt, és követték társukat. Az asszony meglepve kérdezte Jólétet és Sikert: Én csak Szeretetet hívtam, ti miért jöttök?
Az öregek egyszerre válaszoltak: "Ha Jólétet vagy Sikert hívtad volna be, a másik kettőnek kint kellett volna maradnia. De mivel Szeretetet hívtad, ahova ő megy, oda mi is vele tartunk."
Ahol Szeretet van, ott megtalálható a Jólét és a Siker is!!!!!!

KÍVÁNOM NEKTEK...

  • Hogy ahol fájdalom van, kívánok nektek békét és könyörületet.
  • Hogy ahol kétségek vannak, kívánok nektek megújult önbizalmat képességeitekben, hogy leküzdhessétek.
  • Hogy ahol fáradtság, kimerültség van, kívánok nektek megértést, türelmet és megújult erőt.
  • Hogy ahol félelem van, kívánok nektek szeretetet és bátorságot.
    Most pedig Krisztusban szeretet Testvéreim két választásotok van:
    1. Meghallgattátok és elfelejtitek ezt a történetet, vagy
    2. Meghívjátok a szeretetet azzal, hogy megosztjátok ezt a történetet azokkal, akik fontosak nektek, de most nincsenek itt és nem hallhatták.

Hogy ti melyiket választjátok, az egyedül rajtatok múlik, én a másodikat választottam!

A napokban már elmélkedtünk egy régi, ószövetségi törvény megújításáról, amellyel a názáreti Mester beléptetett bennünket az újszövetség életébe. Itt, ma Jézus Krisztus folytatja annak kifejtését, hogy tanítása tökéletesíti az ószövetségi törvényt. Az addig életben lévő ,,szemet szemért'' előírásban volt valamilyen természetes igazságosság abban az értelemben, hogy a büntetés nem lehetett súlyosabb, mint az okozott kár. Jézus Krisztus újdonsága abban van, hogy a rosszat jóval, a gyűlöletet szeretettel kell viszonozni, s a büntetést Istenre kell hagyni. Ezzel nem tolja félre a közösségi igazságszolgáltatást, hanem azt akarja, hogy a megbocsátás menjen el a végső határig. A megokolás az, hogy mi is rászorulunk Isten irgalmára, s annak előfeltétele az, ha mi magunk is irgalmasok vagyunk. Az irgalmasságot a mennyei Atyától kell megtanulnunk. Az utóbbi hetekben-hónapokban Egyházmegyénket nagyon sok támadás érte, szerencsére ezeket a támadásokat Isten segítségével a hívek, a szeretet törvényével élték meg, és nem a visszavágás, vagy bosszúállás szemléletével. A támadások ennek folytán nem értek el sikert, mert a hívek száma nem csökkent a templomokban, sőt a hívek egysége talán még erősebb is lett ma, mint azelőtt volt. A szeretet, amely a katolikus híveket összefonja, olyan kötelék, amelyet nem lehet erővel, fegyverrel elvágni. Ez a kötelék nagyon erős, pedig nem látható, és minden igaztalan támadás ezen a köteléken fog fent akadni, és meg hiúsulni. Nem szállunk szembe semmilyen gonosszal, bármilyen arcot, vagy formát is öltsön, és ha ütés, vagy rúgás ér bennünket, sose forduljunk el, vagy fogjuk menekülőre, sokkal inkább nyújtsuk oda arcunk másik felét is. Fogjuk fel mindezt a szeretetünk próbatételének, és ha kiálljuk a próbát, akkor Simon András versével valljuk meg igazunkat:

Bűn – szeretet

A bűn becserkész,
a szeretet befogad.

a bűn bekebelez,
a szeretet magába foglal.

A bűn megköt,
a szeretet megtart.

A bűn száz annyit ígér,
A szeretet száz annyit ad.

A bűn elveszi az önismeretet,
felmagasztal és magasba emel:
csakhogy letaszíthasson.
A szeretet helyes önismeretre tanít,
Kiábrándít hamis „önmagadból” és összetör:
Csakhogy felemelhessen.

A bűn hájjal keneget,
hogy megrontson.
A szeretet kíméletlenül pöröl,
hogy megtisztítson.

A bűn fröcsköl,
a szeretet szétárad.

A bűn éget és perzsel,
A szeretet sugároz.
A szeretet egyszerű,
A bűn körmönfont.

A szeretet „egy-ügyű”,
A bűn agyafúrt.

A szeretet nyíltan beszél,
A bűn körülír.

Míg a szeretet a mélység titkairól dadog,
A bűn a felszín közhelyeiről fecserész.

Míg a bűn hazudik, hogy ne kelljen
megmondania az igazat,
A szeretet kitérő választ ad,
hogy ne kelljen hazudnia.

A bűn kényszerít,
A szeretet késztet.

A bűn csábít,
a szeretet vonz.

A bűn érzéki,
A szeretet érzékelő.

A bűn forral,
a szeretet hevít.

A bűn űz és hajt,
A szeretet lelkesít.

A szeretet megkeresi a tisztátalant,
hogy felemelje,
A bűn „felhajtja” magának a tisztátalant,
Hogy kihasználja és a sárba tapossa.

A szeretet az embert látja a cédában is,
de a bűn csak riherongy kurvának tartja.

A szeretet megjelöl,
A bűn megpecsétel.

A szeretet társakra lel,
De a bűn csak hordákba ver.

A szeretet kiteljesít,
A bűn kiüresít.

A szeretet mentséget keres,
A bűn kifogást talál.

A bűn bekerít és magadba zár,
A szeretet kapukat nyit és
másokhoz vezet.

A bűn elfecsérli és pazarolja a másét,
De a szeretet önmagát osztja szét.


Imádkozzunk:

Mindenható Istenünk, add, hogy valóban elnyerhessük az üdvösséget, amelynek zálogát ebben a szentségben magunkhoz vettük. Krisztus, a mi Urunk által.

Ámen!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése