Húsvét ötödik hét vasárnap
A
Jelenések könyve 21-22. fejezetének legfontosabb képe az égi Jeruzsálem, a
mennyei város, ahová Isten minden népből és nemzetből összegyűjti azokat,
akiket üdvözített. Az újjáteremtett világ jelképe ez, új és végtelenbe
nagyított mása annak a kertnek, amelyet valaha Édenben ültetett a Teremtő. Az
égi Jeruzsálemben jelen van az Isten, annyira, hogy templomra már nincs is
szükség, és itt folyik az élet vizének folyója.
Húsvét 5. vasárnapján ennek a pazar látomásnak
a bevezető sorait olvassuk. A szöveg formailag két részre osztható. Az első
látomásokról, a második hanghallásokról tudósít. A próféta belemerül az
eseményekbe, olvasóinak ezt a teljességet akarja átadni. A látás a szépséget
érzékelteti, csodálatot kelt, a képzelőerőt mozgósítja, a hallás a megértést,
az emlékezetet.
„Új eget és új földet láttam. Az első ég és az
első föld ugyanis elmúlt, és a tenger sem volt többé.” Az apokaliptika szívesen
beszélt a fennálló világ teljes megszűnéséről és egy teljesen új világ
teremtéséről (vö. Iz 65,17; 66,22; 2Pt 3,13). A Biblia által elbeszélt idő a
világ teremtésével kezdődött, benne az ég és a föld különválasztásával. Most
ehhez fogható, rendkívüli jelentőségű esemény kezdődik. Az ég és a föld a
teremtés teljessége, helye mindannak, ami a világban végbemegy. Ahogy olyan
gyakran a Bibliában, a szavak értelme először itt is az, hogy Isten betartja
ígéretét, végre felel mindazoknak, akik olyan régóta várják ígéreteinek
beteljesedését. A tenger az ókori mítoszokban gyakran Isten ellensége. Hogy
„nincs többé”, azt jelenti, minden ellenszegülés megszűnt a világban.
A látomás azonban talán ennél is konkrétabb
módon akar szólni az új életről és új világról, amelyet Isten ad. Az ég és a
föld a Jelenések könyvében nem annyira fizikai valóság, mint inkább kozmikus
mozivászon, amelyen a látnok az eseményeket figyeli. A csapások gyakran
felülről érkeznek, harsonázó angyaloktól, lezuhanó csillagoktól indulnak el.
Ahogy Jézus mondta: „Jelek lesznek a napban, a holdban és a csillagokban…” (Lk
21,25). Amikor a látnok a Jelenések könyvének végén váratlanul új eget és új
földet lát, akkor nemcsak az arcokról törlik le a könnyet, hanem az egész
megdöbbentő képernyőről az összes vért, könnyet és szenvedést, amely addig
betöltötte. A föld a Jelenések könyvében véráztatta föld, amely nemcsak Ábel
vérét itta be, mint réges-régen, az emberek történetének kezdetén, hanem annyi
hitvallóét, annyi prófétáét is. Ahogy a vízözön eltörölte az emberek addigi
gonoszságát, és az erőszak diadala után az emberiség új esélyt kapott, úgy jelent
az új ég és új föld új lehetőséget, új életet, tiszta, kék eget, szépséget és
reményt (vö. a keresztényekről 2Kor 5,17; Gal 6,15 is).
Az új ég és új föld hátterében felülről száll
alá (vö. Jak 3,15.17) a mennyei Jeruzsálem, amely „szép, mint a vőlegényének
fölékesített menyasszony.” A menyegző képei a könyv korábbi fejezeteihez
tartoznak (vö. Jel 19,7). Itt csupán utalás történik arra, hogy a beteljesedett
közösség képe felülről való, Istentől ajándékba kapott valóság. Emellett
Istennek szóló valóság, vagyis a szép Istennek szép, valaki iránti szeretetében
szép. Harmadszor pedig egy város a szép, a kapcsolatok sokasága, az egymás
iránti elköteleződés gazdagsága, az összetartozás igazsága. Jeruzsálem a
teremtés párja. Ha Isten új eget és új földet teremt, ezzel mintegy
párhuzamosan újrakezdi kiválasztó művét is, a teremtés mellett a szövetségkötés
ünnepét, megújítását.
A Jelenések könyvében Isten
maga mindössze két alkalommal szólal meg. „Én vagyok az alfa és az ómega”, a
kezdet és a vég, mondja a Feltámadott az első fejezetben. Végül itt, a könyv
végén, megerősítve a látottakat: „Nézd, újjá alkotok mindent.” Mi ez? Isten a
látnok mellé áll, őt biztatja. Ugyanakkor tele van örömmel. Maga is
gyönyörködik tervében, az összetartozás, a szeretet és béke győzelmében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése