Valami újat viszek végbe – nem látjátok? - Martos Balázs atya elmélkedése nagyböjt 5. vasárnapjára
Ószövetségi olvasmányunk újra a pusztai vándorlással foglalkozik.
Csakhogy most már nem történeti értelemben, visszatekintve egy valaha volt,
nagyszerű időszakra, hanem éppen ellenkezőleg: a fölséges Isten ígéretet tesz,
és új vándorlásról beszél. Ami egyszer megtörtént, ami az emlékezetbe vésődött,
mintává lesz és várakozássá, megmozdítja a képzeletet, táplálja a reményt,
mércéje lesz annak, hogy Isten mit tehet még, mit készít szeretett népének.
„Vizet fakasztok a pusztában, és folyókat a sivatagban, hogy inni adjak
népemnek, az én kiválasztottamnak” – olvassuk az ígéret legkifejezőbb mondatát.
A
szakasz három részre osztható. Az elsőben az Úr korábbi tetteire hivatkozik, a
másodikban leírja a várható fordulatot, a harmadikban pedig egyfajta választ
jövendöl, a sivatagi állatok és a nép dicsőítését. Az Úr korábbi tettei
hihetővé teszik, amit most ígér, egyben hangsúlyozzák, hogy Isten tettei az ő
lényegéből fakadnak. Neki nem kell megmásítania ígéretét, neki nem különös, ha
nagyszerű tetteket visz végbe. Ma is ugyanolyan hatalmas, mint valaha. A
réges-régi, nagyszerű tettek szinte kísértenek arra, hogy a nép csak az
emlékeivel foglalkozzon. A fordulatra fel kell készülnie, és Isten is mintha
külön biztatni akarná, hogy legyen készen valami újra, másra. A dicsőítés
pedig, ahová a szakasz tart, a nép válasza: ha Isten bemutatkozott, ha az Úr
visszautalt arra, ki ő, és mit tett a népért, akkor a nép a dicsőítéssel
válaszol, ezzel kapcsolódik be a nagyszerű tervbe.
Izajás
másutt is szívesen beszél az Úr korábbi tetteiről, mint hitelességének
bizonyítékairól (vö. Iz 41,26köv; 42,9; 44,8). A szenvedő szolgát megszólító
Isten így szól: „Ezt mondja az az Isten, az Úr, aki az eget teremtette és
kifeszítette, aki megszilárdította a földet, és ami belőle sarjad, aki
leheletet ad a rajta lévő népnek, és lelket a rajta járóknak…” (Iz 42,5). Ezek
a mondatok a teremtés nagyszerű művére hivatkoznak. A 43. fejezet sorai, amelyeket
most olvasunk, az Egyiptomból való kivonulás csodájára emlékeztetnek: „Ezt
mondja az Úr, aki egykor utat készített a tengeren át és ösvényt a nagy
vizeken”, majd az üldözők pusztulására tett utalások következnek, a harci
szekerek, lovak, hadsereg és hősök, illetve a kialvó mécses képe. A „pislákoló
mécses” szintén Izajás 42. fejezetéből ismerős, a „tengeren átvezető ösvény”
pedig a 77. zsoltárban visszhangzik.
Isten
valaha volt tette nagyszerű, egyben félelmet keltő. Szinte megbabonázza az
embert, ha belegondol akár a teremtés, akár a megváltás megtörtént csodájába. A
fordulat, amelyet a próféta most jövendöl, éppen ezért különös figyelmet
igényel: „Most már ne arra gondoljatok, ami régen történt, és ne a múlt
dolgaira figyeljetek! Nézzétek, én valami újat viszek végbe…” Izajás könyvének
középrésze, az ún. Második Izajás azt jövendöli, hogy Isten hazavezeti a népet
Babilonból, utat készít a pusztában, vizet ad, életet ad, sőt, folyókat fakaszt
az addig élettelen világban, hogy a nép boldog lehessen, biztonságosan
hazatérhessen. Nemcsak fizikai jóllétről van szó, és nem is egyszerűen a
hazatérésről. A nép dicsőíteni fogja az Urat, mégpedig a sakálokkal és a
struccokkal, a sivatag különös lényeivel együtt, amelyek másutt a halál és
veszély jelképei (vö. Zsolt 44,20; 63,11; Jób 30,29; Siral 4,3). Isten nemcsak
lehetetlent visz végbe, hanem legyőzi a halált, életet ad ott, ahol eddig a
halál uralkodott.
Akik ezen
az úton hazatérnek, már egy új világba érkeznek. Izajás jövendölése a Messiás
életében különös aktualitást nyer. A „régi dolgok”, Isten korábbi csodái, most
az emberek megbocsátott bűneit is jelenthetik. A pusztát megöntöző folyam pedig
a Megváltó feltárt szíve lesz, amely mindenkit magához vonz, és mindenkinek új
életet kínál. Ezt a népet is magának alkotta az Úr – és ő maga nyugtalan
mindaddig, amíg fel nem fedezzük várakozását, értünk égő hatalmát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése