Ferenc pápa: Kérjük a
húsvéti engedelmesség, tanúságtétel és gyakorlatiasság örömét!
A húsvéti ünnepeket követően Ferenc pápa
április 12-én kezdte újra reggeli szentmiséit a Szent Márta-ház kápolnájában.
Engedelmesség, tanúságtétel, gyakorlatiasság – e három, a húsvéti örömből
születő hozzáállásról beszélt csütörtök reggeli homíliájában.
A húsvéti időszak ötven napja az apostolok
számára az öröm ideje volt Krisztus feltámadása miatt. Valódi öröm volt, amely
ugyan még kétkedő és aggodalmas, még felteszi a kérdést, hogy miként alakulnak
majd a dolgok – ám később, a Szentlélek eljövetele után az öröm bátorrá válik.
Előtte megértették az apostolok, miért látják az Urat, de nem értettek meg
mindent; boldogok voltak, de nem voltak képesek mindent megérteni. A Szentlélek
segített nekik, hogy mindent megértsenek – hangsúlyozta a pápa homíliájában.
Majd így tanított: A főpapok megtiltották az
apostoloknak, hogy hirdessék Jézust, a börtönből való csodálatos kiszabadulásuk
után mégis visszatértek a templomba tanítani. Az apostolok cselekedeteiből vett
olvasmány (ApCsel 5,27–33) elmeséli, hogy a főtanács elé viszik az apostolokat,
ahol a főpap emlékezteti őket a tilalomra, hogy Jézus nevében tanítsanak.
„Inkább kell engedelmeskednünk Istennek, mint az embereknek” – válaszolja
Péter. Az engedelmesség szó visszatér a mai evangéliumban is (Jn
3,31–36).
Ferenc pápa kiemelte, az apostolok életét
engedelmesség jellemezte, melyet a Szentlélektől kaptak. Engedelmesség, hogy
kövessék Jézus útját, aki a végsőkig engedelmes volt, mint az Olajfák hegyén.
Az engedelmesség abban áll, hogy Isten akaratát tesszük meg. Az engedelmesség
az az út, amelyet a Fiú nyitott meg számunkra. A keresztény ember
engedelmeskedik Istennek.
A papok, akik irányítani akartak, mindent
szabályoztak, megvesztegetéssel: a kenőpénz egészen a Szent Sírig elért –
jegyezte meg Ferenc pápa. – A világ így akarja megoldani a dolgokat,
világiasan. Az első a pénz, amelynek az ura az ördög. Jézus maga mondja, hogy
nem lehet két urat szolgálni.
Az apostolok második jellemzője a tanúságtétel.
A keresztény tanúságtétel zavaró – állapította meg a Szentatya. – A keresztény
tanúságtétel nem ismeri a kompromisszumot; ellenben ismeri a türelmet, amellyel
elkíséri azokat az embereket, akik nem osztoznak a mi gondolkodásunkban,
hitünkben. Tolerál, elkísér, de sosem adja el az igazságot. Az első az
engedelmesség, a második a tanúságtétel, ami zavaró. Gondoljunk csak az
üldöztetésre, amely a kezdetektől mostanáig tart... Gondoljunk az üldözött
keresztényekre Afrikában, a Közel-Keleten... Ma többen vannak, mint az első
időkben. Börtönbe vetik őket, elvágják a torkukat, felakasztják őket Jézus
megvallásáért. A végsőkig menő tanúságtételről van szó – mutatott rá a pápa.
Az apostolok gyakorlatiasságáról szólva pedig
kiemelte: Ők konkrét dolgokról beszéltek. Ahogy látták és megérintették Jézust,
úgy mi is megérintettük Jézust életünkben. A bűnök, a kompromisszumok, a
félelem azonban sokszor elfeledtetik velünk ezt az első találkozást, amely
megváltoztatta életünket. Emlékké válik. Meggyengült keresztényekké válunk
ezáltal, felszínes keresztényekké. Mindig kérjük a Szentlélektől a
gyakorlatiasság kegyelmét! Jézus belépett az életembe a szívemen keresztül. A
Lélek átjárt engem, aztán talán elfelejtettem; de kérjük az első találkozás
emlékének kegyelmét!
Itt van az idő, hogy kérjük
a húsvéti örömet! Kérjük egymásnak azt az örömet, amely a Szentlélektől jön,
amely a Szentlelket adja: a húsvéti engedelmesség, a húsvéti tanúságtétel és a
húsvéti gyakorlatiasság örömét! – buzdított csütörtök reggeli homíliája végén
Ferenc pápa a Szent Márta-ház kápolnájában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése