Ferenc pápa: Az Egyház olyan, mint a kerékpár
Az emberi történelemben mindig lesz ellenállás a Szentlélekkel szemben, lesznek olyanok, akik nem fogadják el az újdonságot és a változást. Ám Isten gyermekei szabadok, és képesek rá, hogy a Szentlelket állítsák a középpontba – mondta a pápa április 24-én a Szent Márta-házban bemutatott szentmisén.
János
evangéliumának napi szakasza (Jn 10,22–30) a törvénytudók elzárkózására
irányítja a figyelmet, mely merevségbe torkollik – mutatott rá a Szentatya.
Kifejtette: Ezek az emberek csak saját magukat képesek a középpontba állítani;
közömbösek a Szentlélek működése iránt, és érzéketlenek az újdonságokra. Főként
azonban képtelenek értelmezni az idők jeleit, a szavak és az elméletek foglyai.
Ugyanahhoz a kérdéshez térnek vissza minduntalan, képtelenek kilépni zárt
világukból, az eszmék foglyai. Megkapták a törvényt, mely élet volt, de ők
„desztillálták”, ideológiává alakították. Körbe-körbe járnak – képtelenek
kilépni ebből, minden újdonságot fenyegetőnek éreznek.
Merőben
más értéket képviselnek Isten gyermekei, akik – bár kezdetben esetleg
hallgatnak, mégis – szabadok, és képesek rá, hogy a Szentlelket állítsák a
középpontba. Az első tanítványok példája a mai szentleckéből (ApCsel 11,19–26)
jól mutatja nyitottságukat az újdonságra, és arra, hogy Isten szavát készek a
megszokottaktól eltérően is terjeszteni, nem a „mindig így csináltuk” modellt
követik – hangsúlyozta Ferenc pápa. – Engedelmesek voltak a Szentléleknek, hogy
valami olyat csináljanak, ami több, mint forradalom. Erőteljes változást
vittek végbe, melynek közepén a Szentlélek állt: nem a törvény, hanem a
Szentlélek.
Az
Egyház mozgásban lévő egyház volt, amelyik túllépett önmagán; nem kiváltságosok
zárt csoportja, hanem missziós egyház. Azt is mondhatnánk, hogy az Egyház
egyensúlya éppen a mozgásban keresendő, a Szentlélekhez való hűségben. Valaki
azt mondta, hogy az Egyház egyensúlya a kerékpár egyensúlyához hasonlít: akkor
működik jól, ha mozgásban van. Ha hagyod leállni, eldől. Jó példa – szögezte le
a pápa.
Bezárkózás
és nyitás: ez a két ellentétes pólus jellemzi az emberi viselkedést a
Szentlélek sugallatával szemben. A nyitás a tanítványok, az apostolok sajátja.
A kezdeti ellenállás nem pusztán emberi dolog, hanem biztosíték arra, hogy nem
hagyják megtéveszteni magukat mindentől, aztán az imádság és a megkülönböztetés
révén megtalálják az utat. Mindig lesz ellenállás a Szentlélekkel szemben,
mindig, a világ végezetéig – figyelmeztetett a Szentatya.
Az Úr
adja meg nekünk a kegyelmet, hogy ellen tudjunk állni annak, aminek ellen kell
állni, vagyis a gonosztól jövő dolgoknak, aki elveszi a szabadságunkat; és
képesek legyünk megnyílni az újdonságok előtt, de csak ha Istentől jönnek, a
Szentlélek erejével! Az Úr adja meg nekünk a kegyelmet, hogy értelmezni tudjuk
az idők jeleit, és meghozzuk azokat a döntéseket, melyeket abban a pillanatban
meg kell hoznunk! – buzdított homíliája végén Ferenc pápa.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése