A Te szenteld és
választottaidért,
Mi bűnösök, kérünk Téged,
hallgass meg minket:
Tulajdonképpen
mikor beszélhetünk boldogságról? Mi ennek a fogalomnak a tényleges jelentése? A
kérdéseimet úgy teszem fel, ahogy az Jézus szájából hangzik el, hogy „Boldogok,
akik …” Mire érti Jézus a boldogságot?
Két
verset idézek ide János evangéliumából, ahol Jézus mondja a boldogságról:
„Miután
ezeket tudjátok, boldogok vagytok, ha meg is teszitek.” [Jn 13,17]
„Jézus
erre azt mondta neki: »Mivel láttál engem, hittél. Boldogok, akik nem láttak,
és mégis hittek.” [Jn 20,29]
Jézus boldog
mondásait én itt, úgy értelmezem, mint az örök életre vezető utat szegélyező
lámpásokat. Jézus utat jelöl ki az ember számára, és e kijelentéseivel
békességet akar teremteni annak a lelkében, aki nevéért e világban vállal
bármilyen szenvedést is. De, azért vizsgáljuk meg részletesebben e fordítást.
Nyolc esetben hangzik el az, hogy „Boldogok a ...” kijelentés, majd a
kilencedik esetben azt mondja: „Boldogok vagytok, ...”.
A másik,
ami most feltűnt nekem, hogy a nyolc boldog mondás első és utolsó kijelentésében
hangzik el az, hogy „mert övék a mennyek országa”. A többi esetben mindig más
az utalás. A végén pedig, utal rá, hogy bizony a próféták, akik hasonló
dolgokat már elszenvedtek, ők már részesedtek abban, ami még csak ígéret
azoknak, akik most élik azt az életet, melynek folytatása van, az
örökkévalóságban. Jézus jutalomról beszél. Fizetségről azért, amit tenni kell,
tenni érdemes, megtételéért jutalom jár Istentől! „Bármit tesztek, szóval vagy
tettel, mindent az Úr Jézus nevében tegyetek, és adjatok hálát az Atyaistennek
általa!” [Kol 3,17] Ebben a „bármi”-ben ott van a magamra vett, vállalt
szenvedés is!
Másképpen
így hangzik a jutalom Pál szavaival: „Isten kegyelmi ajándéka azonban az örök
élet Krisztus Jézusban, a mi Urunkban.” [Róm 6,23]
Az én
értelmezésem szerint tehát, Krisztus szavai szerinti „boldogság” nem vajmi
érzés, magunknak kikényszeríthető, megvásárolható élmény, mely feloldja a
feszültségeket, hanem olyan kegyelmi kiáradás, mely Isten jelenlétét igazolja
életemben. Amikor megérzem, megélem, mert eltölt és szétárad bennem, akkor
tudhatom, hogy Isten ölelése az! Benne lehetek ott, és akkor,
megtapasztalhatóan az örökkévalóság jelenidejében. Elővételezése a boldogság,
az örökkévalóságnak. Hogy vágyakozhassak és mindent megtenni, elviselni képessé
lehessek érte! Ami által Isten dicsőségére lehetek!
Talán,
nincs ebben semmi nyugtalanság, nyugtalanító. De van benne erő, muníció,
spiritusz, ahogy manapság mondják: feltorlódik az emberben az adrenalin.
Valójában
a tudatos élet következménye lehet ez, amikor képessé leszek rá, hogy mindent
azonosítsak magam számára abból, ami bennem zajlik, történik, és aminek
részesévé lehetek. A tudatosság az az állapot, amikor az önismeret,
önértékelés, önbecsülés, az alázat és igazság egymással teljes egységben képes
működtetni az embert. Összhang, és egyben képesség rá, hogy megvalósítója
lehessen az anyagi lét a lelki lét szándékainak. Isten szándéka az emberrel ez
a harmónia! Ahogy az idézett két példából kiderül: a hitből, a hitismeretből
cselekvő létezés következménye, bizonyossága a boldogság. Egységben legyen a
teremtett a teremtőjével! Legyek Uram, lehessek!. Hogy gyönyörködtetni Téged
én, kit alkottál, képessé lehessek! Segíts meg nekem! Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése