Hívom a családokat 2015 áprilisában – Bíró László püspök levele
Hívom a családokat, a házaspárokat, a jegyeseket és a szerelmeseket, a szerzetes- és paptestvéreket, és mindenkit, aki a család és az élet mellett áll!
Most, hogy már a férjem is nyugdíjas, – mondta szomszédasszonyának egy idősödő nő – a gyerekeink is kirepültek, jobb szeretek csak magamban lenni. Nem szeretem a nyüzsgést, a sok embert, legjobb szóba se állni velük. A fiatalabbja elégedetlen, az öregebbje csak panaszkodik. A férjemmel sem sokat beszélgetünk, egy életen át már kibeszélgettük magunkat. Meg különben is, mi jót várhatunk még a mi életünkben? Mi okozhatna nekünk még örömet? Új ismerősökre nem vágyunk, a régiek elmaradoztak, egyik nap olyan, mint a másik, annak örülünk, hogy élünk.
Az
embert – az egyetlen teremtményt a földön, akit Isten önmagáért akart – Isten a
saját képére és hasonlóságára teremtette, és ez, – mivel maga Isten egy és
háromságos: az Atya, a Fiú és a Szentlélek közössége –, viszonyban létet,
kapcsolatban létet jelent másik személyekkel. (vö. Mulieris Dignitatem 7.)
Isten nem magányosnak, hanem társas lénynek teremtette az embert, és már a
teremtéskor megalapította a házasság intézményét (Ter 1, 28), hogy lehetővé
tegye a társadalom létrejöttét. A társadalom nem magányos egyedekből áll, hanem
házaspárok által alapított családokból. A családokból azonban csak akkor lesz
társadalom, ha a családtagok közötti kapcsolat tartós, egyre mélyülő, kölcsönös
tiszteletre épülő. A Teremtő szeretetből és szeretetre teremtette az embert, az
ember és Isten kapcsolatának alapja tehát Isten szeretete. Erre a
szeretetalapra épül fel az emberek, a családok és a közösségek közötti
kapcsolat. A Szeretet arra késztet, hogy szolgáljuk mások javát és a közjót. Az
ember akkor tölti be hivatását, ha harmonikus szeretet-kapcsolatban van
Teremtőjével, a Teremtő többi gyermekével és az egész teremtett világgal.
Az
emberi kapcsolatokról Ferenc pápa így ír: „A keresztény eszmény mindig arra
hív, hogy győzzük le a mai világ sugallta gyanakvást, az állandó
bizalmatlanságot, a megtámadástól való félelmet, a védekező magatartást. Sokan
próbálnak mások elől a kényelmes magánszférába vagy a bizalmas barátok szűk
körébe menekülni, és lemondanak az evangélium társas természetének
realizmusáról. Mert ahogyan egyesek szívesen vennének egy test és kereszt
nélküli, tisztán spirituális Krisztust, a személyek közötti kapcsolatokat is
csak kifinomult készülékek, képernyők és rendszerek által keresik, melyeket
tetszésük szerint ki- és bekapcsolhatnak. Eközben az evangélium mindig arra
hív, hogy vállaljuk a másik arcával, minket megszólító fizikai jelenlétével,
fájdalmával és kéréseivel, magával ragadó örömével való találkozás kockázatát,
szüntelen testi közelségben. Az Isten testté lett Fiába vetett igazi hit
elválaszthatatlan az önátadástól, a közösséghez tartozástól, a szolgálattól, a
mások testével való kiengesztelődéstől. Isten Fia a maga megtestesülésében a
gyöngédség forradalmára hívott meg minket.” (Evangelii Gaudium 88.)
Mi
akadályozza ma az embereket őszinte, elmélyült kapcsolatok kialakításában?
Segítenek vagy akadályoznak a technikai eszközök az emberi kapcsolatok
létrehozásában és ápolásában? Mondjatok példákat a Ferenc pápa által említett
„gyengédség forradalmára”!
Korunk
embere hajlamos a világot, az életet csak a saját érdeke szempontjából nézni.
Az érdekek között első helyen szerepelnek az anyagiak, a maga és családja
testi-lelki jóléte, a biztonság, a háboríthatatlanság. Ezeket veszélyeztetve
látja, ha másokkal, egyénekkel és közösségekkel kell szorosabb kapcsolatba
lépni, kötelezettségeket vállalni, elköteleződni. Ez vezet a családok
bezárkózásához, elszigetelődéséhez, és a közösség széteséséhez. Az ilyen
elszigetelődött családok arra nem gondolnak, hogy bármi gond, probléma adódik,
akkor magukra maradnak, külső segítség híján pedig könnyen széteshet a család
is. A családon belüli és a családok közötti kapcsolatok kölcsönhatásban vannak
egymással.
Az
önközpontú emberek nem feltétlenül ateisták, sőt, gyakran hívőnek,
kereszténynek gondolják magukat, vallásosságuk azonban a spirituális fogyasztói
szemlélet egy formája. Nem akarnak sem a másik emberrel, sem Istennel személyes
kapcsolatba lépni. Sok hívő ezért elrejtőzik és visszavonul a többiek tekintete
elől, és finoman egyik helyről a másikra, vagy egyik feladatból a másikba
menekül, anélkül hogy mély és tartós kapcsolatokat építene ki. Pedig a
menekülés hamis orvosság, mely megbetegíti a szívet, s olykor a testet is. Az
egyetlen út a másokkal való találkozás. Legyünk kezdeményezők, segítsünk
azoknak, akikkel találkozunk, hogy legyőzve belső ellenállásukat sajátítsák el
a találkozás művészetét, hogy tudjanak másokat őszintén becsülni és útitársnak
elfogadni. Tanuljuk meg Jézust mások arcán, hangjában, igényeiben felfedezni.
És anélkül hogy belefáradnánk a testvériség melletti döntésbe, meg kell tanulnunk,
hogy egy ölelésben együtt szenvedjünk a megfeszített Krisztussal, amikor
igazságtalan támadás vagy hálátlanság ér.
Hogyan
tudtok iskolai, főiskolai tanulmányaitok alatt, munkahelyeteken magányos
társaitokkal kapcsolatba lépni? Milyen veszéllyel jár, ha egy csoport
bezárkózik, új tagot nem fogad be, a csoporton kívüliekről pedig nem vesz
tudomást?
Sok
családban egyhangúan telnek a napok, mindenki végzi a dolgát és esténként arra
is fáradt, hogy jó éjszakát kívánjon a másiknak. Találkoznak, meg is beszélik a
napi teendőket, kötelességszerűen gondoskodnak egymásról, de nincs közös
örömük, nem ismerik egymás vágyait, nem köti össze őket az együtt növekedés
igénye. Ha valami nézeteltérés támad, könnyen kitör a vihar, és nehezen
csillapodik le, mert kicsi, vagy gyenge a villámhárító: a türelmes szeretetet.
„Az
igazi öröm a családban nem felületes, és nem a tárgyaknak, vagy a kellemes
környezetnek köszönhető. Az igazi öröm az emberek közötti mélységes, a
szívükben érzett harmóniából fakad, és szívüket kitárva mutatják meg
együttlétük és egymás kölcsönös szolgálatának szépségét életük útján. A
felszabadult öröm magával ragadó érzésének azonban az alapja Isten jelenléte a
családban, az ő befogadásra kész, irgalmas, figyelmes szeretete mindenki iránt.
Mindenek előtt pedig a türelmes szeretet. A türelem isteni erény, amely arra
tanít, hogy legyünk türelmes szeretettel egymás iránt a családban. Csak Isten
tudja összhangba hozni a különbözőségeket. Ha Isten szeretete nincs jelen,
elenyészik a harmónia, felszínre tör az önzés, és kialszik az öröm. Az a család
azonban, amely a hit örömében él továbbsugározza ezt az örömöt, a föld sójává,
a világ világosságává, az egész társadalom kovászává válik. (Ferenc pápa 2013.
okt. 27-i homíliájából)
A
szomszédasszony mosolyogva hallgatta az idősödő nőt. Tudja kedves, mi se sokat
nyüzsgünk már – mondta –, de néha olyan jól esik egy jót beszélgetni.
Megemlítette egyszer, hogy hova való, hát az én férjem is arról a vidékről
jött, biztos találnának közös ismerősöket. Tudja mit? Jöjjenek át hozzánk
vacsora után, van a férjemnek egy kis otthonról való bora, azt mondja, hogy az
minden gondra, bajra a legjobb orvosság.
Bíró Lászlóaz MKPK családreferens püspöke
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése