Hilarion metropolita:
Az imádságról
Hilarion Alfejev orosz metropolita 2003 és 2009
között a Magyar Ortodox Egyházmegye ideiglenes kormányzója volt. Legújabb,
kétnyelvű, orosz–magyar könyvében az imádságról fejti ki gondolatait,
hangsúlyozva: imádkozás előtt mindig jusson eszünkbe, hogy az Élő Istennel
fogunk érintkezni.
Az ortodox főpap figyelmeztet: sok baj, bánat
és tragédia pontosan azért következik be, mert az emberek elfeledkeznek
Istenről. A bűnözők között is vannak hívő emberek, de a bűncselekmény
elkövetésekor nem gondolnak Istenre. Ha gondolnának, nem rabolnának, lopnának,
nem gyilkolnának, hiszen tisztában lennének azzal, hogy a mindenható Isten
szeme mindent lát, semmilyen gaztettet nem lehet elrejteni előle. Az emberek
döntő többsége nem imádkozik egész nap, pedig el kéne különíteni valamennyi
időt, akár rövidet is, hogy eszünkbe jusson Isten. Imádkozhatunk reggel, amikor
felébredünk, mielőtt dolgozni kezdünk, ha jól, illetve ha rosszul érezzük
magunkat, fohászkodhatunk magunkért és másokért. Imádkozhatunk napközben,
amikor a buszra vagy a villamosra várakozunk. Este pedig, amikor lefekvéshez
készülődünk, átgondolhatjuk az eltelt napot, és megköszönhetjük Istennek
mindazt a jót, ami bekövetkezett, bűnbánatot gyakorolhatunk mindazon méltatlan
cselekedetekért és vétkekért, melyeket elkövettünk.
Miért nehéz az ima, miért érezzük gyakran úgy,
hogy nincs kedvünk imádkozni? – teszi fel a kérdést a metropolita. Felidézi,
hogy gyermekkorában zeneiskolába járt, kiváló hegedűtanára volt. Néha nagyon
érdekesek voltak az órái, máskor viszont nagyon nehezek. Ez nem a tanár
hangulatától függött, hanem attól, hogy a gyermek Hilarion mennyire volt
felkészült. Ugyanez a helyzet az imádsággal is. „Ha az életünk nem jelent
felkészülést az imádságra, akkor imádkoznunk is nagyon nehéz lesz. Az ima a lelki
életünk jelzője, egyfajta lakmuszpapír. Oly módon kell felépítenünk, hogy
összhangban legyen az imádsággal.” Amikor az Úr imádságában azt mondjuk, „Uram,
legyen meg a Te akaratod”, ez annyit jelent, hogy mindig készen kell állnunk
arra, hogy teljesítsük Isten akaratát, még akkor is, ha ez az akarat ellenkezik
a mi emberi akaratunkkal. Amikor azt kérjük Istentől, „és bocsásd meg a mi
vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek”, magunkra
vállaljuk azt, hogy megbocsátunk az embereknek, elengedjük a vétkeiket, mert ha
nem így teszünk, akkor az ima logikája szerint Isten sem bocsátja meg a mi
vétkeinket. „Tehát az egyiknek összhangban kell lennie a másikkal, az életnek
az imával, és az imának az élettel… Ha megtanulunk az Evangélium szerint élni,
akkor meg fogunk tanulni az Evangélium szerint imádkozni is. És akkor az
életünk teljes értékű, lelki, igazi keresztényi élet lesz.”
Hilarion metropolita szerint egy világi ember
számára ötpercnyi reggeli és esti ima is elegendő lehet ahhoz, hogy igazi
keresztény legyen, ha az imát figyelmesen és érzéssel mondja el. Az imában
tökéletesen őszintének kell lenni, nincs helye semmi kétértelműnek,
mesterségesnek. Úgy kell Isten elé állnunk, amilyenek vagyunk, és pontosan azt
kell elmondanunk, amit gondolunk és érzünk. „Azt kell imádkozni Istenhez, amit
kérünk és amire vágyik a szívünk.” Egész életünkben folyamatosan kell
imádkoznunk, az ima középpontjának pedig nem valami konkrétumnak kell lennie,
amit Istentől kérünk, hanem Istennek magának, „mert az ima fő tartalma éppen az
Istennel való találkozás, az a lehetőség, hogy felfedezzük Őt a magunk
számára.” Nemcsak saját magunkért kell imádkozni, hanem másokért is,
hozzátartozóinkért, rokonainkért, barátainkért, ismerőseinkért és
ellenségeinkért is, még ha ez szinte a lehetetlennel határos is. Imádkoznunk
kell a halottakért is, hogy az Úr adja meg számukra a békét és a megnyugvást.
Nemcsak Istenhez, hanem Szűz Máriához, Isten Anyjához és a szentekhez, valamint
őrzőangyalainkhoz is fohászkodnunk kell, kérve a közvetítésüket. „Nem külön
individuumként kell Istenhez imádkozni, hanem az emberiség részét képező
emberként, és nemcsak saját nevünkben kell Istenhez fordulni, hanem az egységes
emberi család nevében is, hiszen valamennyiünk számára Isten a mi Mennyei
Atyánk.”
Hilarion atya hivatkozik egy aszkétára, aki azt
mondta: ha képesek volnánk az érzés teljes erejével, teljes szívünkkel egyetlen
imát mondani: „Uram, irgalmazz” –, az elegendő lenne az üdvözüléshez. A
probléma az, hogy képtelenek vagyunk kimondani ezt teljes szívünkből, nem
tudjuk elmondani teljes életünkkel. Ezért, hogy meghallgasson bennünket Isten,
szaporítjuk a szót.
Az ortodox főpap
figyelmeztet bennünket: ne felejtsük el, hogy Isten a szívünkre vágyik, nem
pedig a szavainkra. Ha teljes szívünkből fordulunk hozzá, feltétlenül megkapjuk
a választ. „Tanuljuk az imát, dolgozzunk azon, hogy az ima érje el szívünket,
és a szívünkön keresztül emelkedjen fel az égi magasságokba, hogy életünk
tengelye, alapja legyen” (Kairosz Kiadó 2017).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése