Aki mondja, és amit mond,
megpecsételő:
Szűrjük meg, mi marad a szűrőben?
„Ti vagytok a föld sója” – „Ti vagytok a világ világossága” – „a hegyre épült
város” – „világítson a ti világosságotok” – hogy akik e fényben látnak,
megvilágosuljanak, megvilágosultságuk az Atya dicsőítésére legyen.
Henri Bouland SJ azt mondja:
„Mindig ugyanez az üzenet: azért, hogy többet kapjak egy dologból, egy
személyből vagy magából Istenből, nem arra kell törekednem, hogy
tapasztalásaimat megsokszorozzam, hanem a jelen mélyébe kell behatolnom, a
dolgok és a lények gyökeréig. Nem mennyiségi, hanem minőségi fokozásról van
tehát szó.” Ebből lesz íze életemnek, ebből lesz fénylővé – világosságot adóvá
életem, így leszek a hegyre épült város részévé! Talán, pontosan ez az a titok,
ami fiatalon megtartja az embert. Bouland idézi Szent Pált: „Ezért nem
veszítjük el kedvünket, mert bár a külső ember romlásnak indult bennünk, a
belső napról napra megújul.” (2Kor 4,16)
Majd így folytatja elmélkedését:
„Személyes bensőnkben is kettős mozgás figyelhető meg, akárcsak a világ
belsejében. Teilhard de Chardin értette meg velünk, amikor kétféle energiáról
beszélt, egy tangenciális és egy radiális energiáról. A tangenciális az
entrópiába torkollik, azaz fölemészti önmagát. Ez a folyamatos
energiavesztésnek a fizikából ismert jelensége, s az öregség és a halál is
idetartozik. A radiális energia ezzel szemben állandó emelkedésben és
növekedésben van. Ez a pszichikai-szellemi energia. Megint itt vagyunk a
khronosznál és a kairosznál. A khronosz 60., 70., vagy 100. születésnapunk felé
visz minket – aztán vége lesz. Az új ember azonban egészen más, ő a kairosz
síkján él, ő a megélés mélységéből állandóan megújuló ember.
Ez a tapasztalás kiszakít a halál
karmai közül. Azt eredményezi, amit én ellensorsnak nevezek. A halálhoz vezető
öregedési folyamat és a világ entrópiájának egész folyamata a létezés normális
sorstapasztalata. Mi így fogadjuk el a dolgokat, és azt hisszük, hogy meg kell
adnunk magunkat. De nem! Mert létezik spirituális, létezik misztikus
tapasztalás is, mint ellensors! A megélt spiritualitás és misztika erősebbé
tesz, mint amilyen erős a sorsom – kiemel belőle, és föléje helyez. Így
menekülök el emberként a halál elől. Ha ezután a halál biológiai-fizikai
jelensége ténylegesen bekövetkezik, akkorra én már régen végeztem vele; a halál
fölé nőttem, és régóta beszállásoltam magam az örökkévalóság szívébe.”
Ő, aki már nyolcvan fölött jár,
amit aktivitásával, dominanciájával, alkotóképességével, dinamizmusával
meghazudtol, valamit már ért. Ami számomra csupán érzés. De, ahogy megadatik
számomra, hogy más idős emberek aktivitását is láthassam, tapasztalásból eredő
érzésem.
Szemlélődés, és láthatóvá lesz
Isten jelenléte a világban.
„Vajon előbb egy másik világba
kell-e kivándorolnunk, hogy Istennel találkozhassunk? „Isten, hol is vagy
tulajdonképpen?” ...Isten itt van. Nem Ő az, aki hiányzik, hanem mi nem vagyunk
itt. Mi nem vagyunk jelen Istennel szemben. Nem vagyunk jelen magunkkal szemben
sem, és nem vagyunk jelen felebarátaink számára sem. Nem vagyunk jelen az
életpercben, amelyben pedig ott az egész teljesség és kegyelem. És benne van az
Isten, hogy Őt megéljük.
Mégis azt szokták mondani, hogy
egy napon majd színről színre meglátjuk Istent. Később, halálunk után. Én már
ma látom őt, mert annak az arcát viseli, akire éppen ránézek. Ezer, sőt
milliárdnyi arcban megtalálhatom őt. Már egyetlen ember sugárzásában vagy a
föld egyetlen foltjának kisugárzásában is Isten szívét érezhetem. (…) és van
valami, amiben megváltozhatatlanul csak önmagához hasonlít: az egyediség.
Teilhard de Chardin úgy írja körül, mint nem érzékelhető jegyet, ami ott lebeg
minden felett. Szép! És ez az, amiért valami egészen valóságosat érzek, valami
megváltozhatatlant, ami ugyanakkor végtelenül különbözőképpen nyilatkozik meg.
Ki tudná tehát az istenfogalmat emberi szavakba kényszeríteni, Lényét
szemléltetni? A sok éltető arc, amelyet itt most magam előtt látok, hírt ad
nekem Róla, az Élőről. Egészen közel hozza hozzám, és leírja Őt nekem –
miközben természetesen tudom, hogy Ő mindezt végtelen mértékben felülmúlja.” –
hirdeti Bouland. Ez a jezsuita ember, hiszem, hogy élettapasztalatairól beszél,
mely szentignáci szemlélődésében vált értékévé. De azért, hogy só, hogy
világítótorony, hogy hegyre épület városlakóvá legyen számomra, számunkra.
Küldetésünk ez, erről tanít Jézus ma, az evangéliumban.
Köszönöm Istenem, hogy a mai evangéliumban
elhangzó tanításodhoz mindjárt példával is szolgálsz. Segíts, hogy így legyen
hasznomra ez az élet, és így válhassak mások hasznára életemmel! Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése