Hívom a családokat 2013 júliusában – Bíró László püspök levele
Levél
a családokhoz, a házaspárokhoz, a jegyesekhez és a szerelmesekhez, a családokat
szerető szerzetesekhez és paptestvérekhez és mindenkihez, aki a család és az
élet mellett áll.
Globalizálódó
világunkban egyre kevesebb olyan hely van, ahol az élet nyugodt és békés, ahol
a gazdaság növekedése az embereket szolgálja, és ahol bíznak a jövőben. „Ha
majd a bőség kosarából / Mindenki egyaránt vehet, / Ha majd a jognak asztalánál
/ Mind egyaránt foglal helyet, / Ha majd a szellem napvilága / Ragyog minden
ház ablakán: / Akkor mondhatjuk, hogy megálljunk, / Mert itt van már a Kánaán!”
Egyre távolibbnak látszik ez a Petőfi Sándor által megálmodott Kánaán. Nagyon
kevés helyen van már a bőségnek kosara; hiába ülhet mindenki a jog asztalához,
ha ezerféle jogot ezerféleképpen lehet félremagyarázni; noha sokfelé világít a
szellem napvilága, az áltudományok és a tudományos mezbe bujtatott
sarlatánságok elárasztják a médiát. Hiányzik a bizalom, a szabályok tisztelete,
a polgári kultúra, nem növekszik a gazdaság, sőt, világszerte válságban van. A
gazdasági válságból ott sem látszik a kiút, ahol van elég pénz, nyersanyag és
jól képzett munkaerő, mert együttműködés helyett általános a versengés, a
többiek háttérbeszorításának szándéka, és hiányzik egy nagyon fontos tőke-típus,
a kapcsolati tőke. A jelenkor individualista társadalmában csak az „én” számít,
a „te” legyőzendő ellenfél, a „mi” pedig ismeretlen foglom.
A mai
posztmodern irányzatok megkérdőjelezik a hagyományos család társadalomépítő
szerepét és jelentőségét. Azt állítják, hogy a család elavult, válságba jutott
intézmény, a neki tulajdonított feladatokat nem tudja megoldani, a
társadalomnak több gondot okoz, mint amennyi hasznot hajt. Hangoztatják, hogy
sem a társadalomnak, sem az egyes embereknek nem érdeke a hagyományos család
támogatása, az új, szabadon alakítható együttélési formák jobban szolgálják a
versenyt az egyének és a társadalom különböző csoportjai között, ezáltal pedig
a legfőbb célt, a gazdasági növekedést. Szerintük azok a funkciók, amelyeket valaha
a családok láttak el, olcsóbban, egyszerűbben és magasabb színvonalon oldhatók
meg más intézményekkel. A valóságban azonban azt tapasztaljuk, hogy minél
távolabb kerül egy „modern” együttélési forma a hagyományos családtól, annál
kevésbé sikerül a gyerekeket a társadalom hasznos, szorgalmas építőivé nevelni.
Egyre több a versengő, a másikat legyőzni akaró, együttmunkálkodni képtelen
ember. A társadalmi kohézió hiánya pedig élhetetlen társadalmat eredményez,
azaz a társadalmat sodorja válságba.
Milyen
körülmények között szolgálhatja a verseny az emberi személy javát? Mondjatok
példát arra, amikor a vetélytársak félretették a versengést és együttműködni
kezdtek!
A
társadalom az emberi összefogás eredménye. Azok, akik megértették, hogy életük
feltételeiről közös erővel gondoskodva könnyebben boldogulnak és többre mennek,
ha segítik egymást, megállapodtak a közösség „játékszabályaiban”.
Tudatosították a közösség tagjaiban kötelességeiket és jogaikat, és azt, hogy
mit nyújt a közösség, hogy miért érdemes feladni a magányos küzdelmet és
elfogadni a közösséghez tartozás kötelékeit. A „játékszabályok” sokszor –
különösen a történelem hajnalán – íratlanok voltak, nemzedékről nemzedékre
öröklődtek, és folyamatosan igazodtak a kor követelményeihez. A fejlődés és sikeres
gyarapodás, a nyugodt, békés élet záloga a „játékszabályok” általános
elfogadása, a közösség és az egyén szempontjainak összeegyeztetése, valamint a
versengés, a mások rovására szerzett előnyök kizárása volt. Lényegében egy
társadalmi szerződés jött létre a közösség és az egyes emberek között. Ilyen
szerződés kereteit adja a Tízparancsolat, megadja a legfőbb hatalommal,
Istennel szemben a kötelességeket, és lefekteti a közös életvitelben követendő
szabályokat. Jézus is a szabályok tiszteletére int: „Adjátok meg tehát a
császárnak, ami a császáré, és az Istennek, ami az Istené” (Mk 12, 17),
kimondja továbbá, hogy az együttműködést megtagadó, a termést eltulajdonító
szőlőműveseknek nincs helye a társadalomban (vö. Mk 12, 1-9).
Hogyan
tudjátok gyerekeiteknek megmutatni, hogy a társadalmi együttélés szabályai nem
akadályozzák, hanem segítik kibontakozásukat?
Rend a
lelke mindennek – tartja a közmondás. Fontos, hogy a társadalom életét
szabályzó elvek világosak és egyértelműek legyenek, hogy mindenki tudja, mikor
cselekszik helyesen, és mikor nem. Ha azonban ezek a szabályok nem a közösség,
hanem egyesek érdekeit vannak hivatva szolgálni, akkor a társadalmi közérzet
rossz lesz. Tévedés lenne azt hinni, hogy a jó közérzetet szolgálja, ha a
szabályok lazák, ha nem támasztanak követelményeket az emberekkel szemben. A
jóakaratú, a mások javát szem előtt tartó társadalomban ilyen esetben
eluralkodik a rendetlenség, és a zavaros körülmények között a legjobb szándékok
sem érvényesülhetnek. Még rosszabb a helyzet, ha a rend hiánya párosul a
kíméletlen önérdekhajszolással. Az ilyen társadalomban mélyül a szakadék a
szegény és gazdag, a fiatal és öreg, az erős és gyenge között, a társadalmi
feszültség állandósul. Természetesen az sem jó, ha az önérdekhajszolók szigorú
rendet vezetnek be, mert így megvalósul a diktatúra. Az emberséges rend
párosulva az egymás javát önzetlenül szolgálni akaró közszellemmel, és az
emberek közötti kölcsönös bizalom és a közjó érdekében összehangolt
együttmunkálkodás vezet a társadalmi békéhez, a jóléthez, a nyugodt, boldog
emberi élethez. A közjó egyik legfontosabb eleme a család, a társadalom
alapsejtje. Ha tehát a társadalmi berendezkedés nem szolgálja a családok javát,
nem csak a közjó ellen vét, hanem gyengíti saját magát, megrendíti alapját és
az összeomlás felé sodródik.
A
családnak kulcsszerepe van a társadalom életében. Nem csupán azért, mert a
család a társadalom legkisebb építőeleme, hanem azért is, mert a család
szolgáltatja a társadalmi humántőkét: a családban nevelkednek, alakulnak az
emberek a társadalom hasznos tagjaivá. Ha a családok nem, vagy rosszul töltik
be emberformáló feladatukat, az egész társadalom látja kárát.
A
családok belső életét is a családtagok által egységesen elfogadott és követendő
szabályok irányítják. Fontos, hogy ezek a szabályok világosak és egyértelműek
legyenek, elősegítsék, hogy a családtagok a jó, az igaz és a szép mellett
döntsenek. Ha a család jóakaratú, szeretetteljes légkörben él, a szabályok
védelmet és iránymutatást jelentenek az egész családnak. A rideg, csak az
érdekekre figyelő családban viszont a merev szabályok a szabad kibontakozás
akadályozói lesznek, és megnehezítik a helyes döntések meghozatalát. Nem
szerencsés azonban, ha a szabályok lazák, túlzottan engedékenyek. Ilyenkor a
rideg, érdekorientált családban mindenki azt csinálja, amit akar, tekintet
nélkül a többiekre, ez pedig a család szétesését okozhatja. A jóakaratú,
szeretetteljes családban pedig a rendezetlenség és esetlegesség zavaros és
áttekinthetetlen állapotokat eredményezhet, ezáltal meggyengülhet a tisztelet
és megbecsülés, a bizalom és szolidaritás, az erkölcsi normák következetes
követése.
Mi
segít nektek a keresztény családi normákat betartani a szekularizált világban?
Ha a
társadalom ki akar lábalni válságából, ha védekezni akar az újabb
válsághullámok ellen, új megoldásokra van szükség. A pénz, a humántőke, a
nyersanyag és a technológia nem szolgáltat megoldásokat. A piaci verseny, az
egyéni érdekek mindenek fölé helyezése a válságot tovább mélyíti. Új társadalmi
szerződésre van szükség, melyben elismerjük, hogy a család a társadalom alapja,
tehát minden gazdasági, politikai és kulturális intézkedést a család javát szem
előtt tartva kell meghozni.
Bíró Lászlóaz MKPK családreferens püspöke
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése