Ferenc pápa katekézise: Legyen meg az Isten akarata, mindannyiunk üdvössége
A Miatyánk imádságról tartott katekézis-sorozata tízedik alkalmával
Ferenc pápa az Isten felé forduló kérések közül a harmadikkal foglalkozott:
Legyen meg a te akaratod! A Szent Péter téren az általános kihallgatásra
összegyűlt hívek a Miatyánk kérésének a megértéséhez egy szentpáli gondolatot
hallottak a Timóteushoz írt első levélből: „Üdvözítő Istenünk azt akarja, hogy
minden ember üdvözüljön és eljusson az igazság ismeretére” (1Tim 2,4).
A
Miatyánk harmadik kérését az első kettővel együtt kell értelmezni, mert
egyetlen egységet alkotnak. Az ember evilági elfoglaltságait megelőzően az
Isten fáradhatatlanul törődik az emberrel és a világgal. Az egész evangélium
erről tanúskodik. Ferenc pápa példaként említette a bűnös Zakeus esetét, aki
felmászott egy fára, csak hogy meglássa Jézust. Ő pedig, amikor meglátja, így szólt
hozzá: „Zakeus, gyere le hamar! Ma a te házadban kell megszállnom. Ma
üdvösség köszöntött erre a házra. Az Emberfia azért jött, hogy megkeresse és
megmentse azt, ami elveszett.” (Lk 19, 5.10). Íme, ez az Isten akarata,
amiért imádkozunk! – folytatta a pápa. Hogy mi is az Isten akarata? Keresni és
megmenteni azt, ami elveszett. Az imádságban azt kérjük tőle, hogy az egyetemes
üdvözítő akarata valósuljon meg minden emberben és az egész világ számára.
Hiszen ő állandóan keres bennünket, méghozzá személyesen. Milyen nagy az Isten!
Mekkora szeretet áll mögötte!
Isten nem titokzatoskodik, mindig egyenes
Ferenc
pápa következő gondolatában Isten üdvözítő tervének egyenességéről beszélt. Ő
nem rejtőzik titokzatosság mögé, valamiféle megfejthetetlen módon. Nem, ő
egyenes! Ha nem értjük meg ezt, akkor fennáll a veszélye annak, hogy nem értjük
a Miatyánk harmadik kérését. A Biblia ugyanis tele van olyan kifejezésekkel,
melyek Isten pozitív akaratát mondják el a világra vonatkozóan, ahogy a
Katolikus Egyház katekizmusa egész sor szentírási idézettel szolgál, mint a
szentpáli mondat: „Üdvözítő Istenünk azt akarja, hogy minden ember
üdvözüljön és eljusson az igazság ismeretére”. A pápa határozottan
leszögezte, hogy ez kétség kívül az Isten akarata, vagyis minden ember üdvössége.
Ezért ő mindannyiunk szíve ajtaján kopogtat, hogy magához vonzzon bennünket az
üdvösség útján.
A Miatyánk az Atyjukban bízó gyermekek imája
Amikor
imádkozunk, akkor azt ne szolgai módon tegyük, lehorgasztott fejjel. Ő
szabadnak akar bennünket. Szeretete akar bennünket szabaddá tenni. A Miatyánk
imádság az ő gyermekeinek az imádsága, nem rabszolgáké, hanem olyan gyermekeké,
akik ismerik az atyjukat. Jaj nekünk azonban, ha megvonjuk a vállunkat, mert a
sorsunkat olyannak tartjuk, amin mi úgysem változtathatunk – intett a pápa.
Ellenkezőleg, Isten iránti izzó bizalom imádsága a Miatyánk, aki a javunkat,
életünket, üdvösségünket akarja. A Miatyánk egy bátor, harcos imádság, mert a
világban egy sereg olyan dolog van, ami nem az ő szándéka szerint való,
ezeket mindnyájan jól ismerjük. Izajás próféta szavára utalt a pápa, aki
a világban uralkodó háborúkkal szemben mégis ekévé akarta kovácsolni a kardokat
és a lándzsákat pedig szőlőmetsző késekké. Isten békét akar.
Isten meg tudja változtatni a bűnös valóságot
A
Miatyánk imádság meggyújtja bennünk Jézus szeretete tüzét az Atyja akarata
iránt, mely képes arra, hogy átalakítsa ezt a világot. A keresztény ember nem
hisz az elkerülhetetlen végzetben. Nincs a keresztény ember hitében véletlenen
múló mozzanat – szögezte le a pápa. Ellenben ott áll az üdvösség, melynek
minden ember életében meg kell nyilvánulnia. Ha imádkozunk, ez azért van, mert
hiszünk abban, hogy az Isten meg tudja változtatni a valóságot úgy, hogy
legyőzi benne a rosszat. Nyugodtan ráhagyatkozhatunk ebben, még a legnehezebb
próbatétel idején is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése