Ferenc pápa: A
gazdagságot azért adta Isten, hogy másoknak ajándékozzuk
Szűz Mária, a keresztények segítsége liturgikus
emléknapján, május 24-én a Szent Márta-házban bemutatott szentmisén a Szentatya
arra buzdított homíliájában, hogy vegyünk távolságot a gazdagságtól, amely
elcsábít és szolgájává tesz minket.
A pápa a szentmisét a kínai népért
ajánlotta föl, mivel ezen a napon ünneplik a Sheshani Szűzanyát.
A napi liturgia Jakab apostol leveléből (Jak
5,1–6) kiemeli, hogy a munkások bérének levonása az Úrhoz kiált, és az aratók
szava felhatol Isten fülébe. Az apostol kemény szavakat használ, és kimondja: a
vagyon, a kincs rozsda martalékává lett. Jézus is hasonlóképpen tanított: „Jaj
nektek, gazdagok!” – olvassuk Lukács evangéliumában a boldogságok leírásánál.
Ha ma valaki így prédikálna, másnap az újságok lehoznák, hogy az a pap
kommunista – jegyezte meg a pápa. A szegénység azonban az evangélium
középpontjában van. A szegénységről szóló prédikáció Jézus központi tanítása:
„Boldogok a szegények.” Ez az első a boldogságok között: a személyi igazolvány,
az azonosító kártya, amivel Jézus bemutatkozik, amikor visszatér szülőhelyére,
Názáretbe, a zsinagógába. „Az Úr Lelke van énrajtam, mivel felkent engem, hogy
evangéliumot hirdessek a szegényeknek” (vö. Lk 4,18). A történelemben azonban
mindig megvolt ez a gyengeségünk, hogy megpróbáljuk kiszedni a szegénységről
szóló tanítást, azt hívén, hogy ez szociális kérdés, politika. Nem! Ez
színtiszta evangélium! – hangsúlyozta Ferenc pápa.
A Szentatya ezután arról elmélkedett, hogy miért ilyen kemény ez a tanítás. Az az oka, hogy a gazdagság bálványimádás, mely képes elcsábítani minket. Maga Jézus mondja: nem lehet két úrnak szolgálni. Vagy Istent szolgálod, vagy a gazdagságot. Tehát úr kategóriába sorolja a gazdagságot, vagyis a gazdagság megfog téged, és nem ereszt, és ez az első parancs ellen való, miszerint szeresd Istent teljes szívedből. A pápa megállapította, hogy a gazdagság a második paranccsal is szembemegy, mivel tönkreteszi az emberek közötti harmonikus kapcsolatot, megrontja az életet, a lelket. Ide kívánkozik a dúsgazdag és a szegény Lázár példabeszéde, amelyben a gazdag csak a szép életre, az ünneplésre, a luxusruhákra gondolt, míg a koldus Lázárnak semmije nem volt. A gazdagság eltávolít minket a testvéreinkkel való összhangtól, a felebarát szeretetétől, és önzővé tesz. Jakab követeli a munkások bérét, akik a gazdagok földjét aratták, és akiket nem fizettek ki. Valaki talán szakszervezetisnek nézheti Jakab apostolt, pedig az apostol a Szentlélek sugallatára szól – jegyezte meg a pápa.
A Szentatya ezután arról elmélkedett, hogy miért ilyen kemény ez a tanítás. Az az oka, hogy a gazdagság bálványimádás, mely képes elcsábítani minket. Maga Jézus mondja: nem lehet két úrnak szolgálni. Vagy Istent szolgálod, vagy a gazdagságot. Tehát úr kategóriába sorolja a gazdagságot, vagyis a gazdagság megfog téged, és nem ereszt, és ez az első parancs ellen való, miszerint szeresd Istent teljes szívedből. A pápa megállapította, hogy a gazdagság a második paranccsal is szembemegy, mivel tönkreteszi az emberek közötti harmonikus kapcsolatot, megrontja az életet, a lelket. Ide kívánkozik a dúsgazdag és a szegény Lázár példabeszéde, amelyben a gazdag csak a szép életre, az ünneplésre, a luxusruhákra gondolt, míg a koldus Lázárnak semmije nem volt. A gazdagság eltávolít minket a testvéreinkkel való összhangtól, a felebarát szeretetétől, és önzővé tesz. Jakab követeli a munkások bérét, akik a gazdagok földjét aratták, és akiket nem fizettek ki. Valaki talán szakszervezetisnek nézheti Jakab apostolt, pedig az apostol a Szentlélek sugallatára szól – jegyezte meg a pápa.
Olaszországban is előfordul, hogy a nagy tőke
megmentése miatt az emberek munka nélkül maradnak. Ez a második parancs ellen
való, és jaj annak, aki ezt teszi! Nem én mondom, hanem Jézus – szólt a pápa. –
Jaj nektek, akik kizsákmányoljátok az embereket, akik kihasználjátok a munkát,
feketén fizettek, nem fizetitek a nyugdíjjárulékot, nem adtok szabadságot. Jaj
nektek! Levonni, trükközni azzal, amit ki kell fizetni, a munkabérrel, bűn.
„Nem, atyám, én minden vasárnap eljárok misére, és tagja vagyok annak a
katolikus társulatnak, nagyon katolikus vagyok ám, imakilencedet imádkozom…” –
„És nem fizetsz? Ez az igazságtalanság halálos bűn. Nem vagy Isten kegyelmében.
Nem én mondom, hanem Jézus mondja, Jakab apostol mondja. Ezért a gazdagság
messzire visz a második parancsolattól, a felebarát szeretetétől.”
A gazdagság képes rabigába
vonni minket. Ezért buzdít Ferenc pápa, hogy imádkozzunk és tartsunk bűnbánatot
a gazdagokért, és nem a szegényekért. „Nem vagy szabad a gazdagsággal szemben.
Ahhoz, hogy szabad legyél tőle, távolságot kell venned, és imádkoznod kell az
Úrhoz. Ha az Úr gazdagságot adott neked, az azért van, hogy tovább add
másoknak, hogy a nevében sok jót tegyél másokkal. De a gazdagság képes
elcsábítani, és ha beleesünk ebbe a bűvöletbe, akkor rabszolgájává tesz minket”
– mutatott rá Ferenc pápa.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése