skip to main |
skip to sidebar
Az Atya 7.
Ki a
Szentlélek?
A Szentlélek a Szentháromság harmadik személye, Isten az Atyával és a
Fiúval együtt. Az apostoli hitvallás csak ennyit mond róla: „Hiszek
Szentlélekben" A nicei és konstantinápolyi zsinat hitvallása már
bőségesebben nyilatkozik: „Hiszek a Szentlélekben, Urunkban és éltetőnkben, aki
az Atyától és a Fiútól származik, akit éppúgy imádunk és dicsőítünk, mint az
Atyát és a Fiút. Ő szólt a próféták szavával" Úr = Adonáj. Ezt a héber
szót csak Istenre alkalmazták. Jézust is csak azután szólították így, amikor
Péter megvallotta, hogy Ő a Krisztus. (Mt 16,16) Jézus hivatkozik is erre a
lábmosás után: „Ti úgy hívtok engem: Mester és Uram, és jól mondjátok, mert az
vagyok" (Jn 13,13) Ugyanez a cím jár a Harmadik isteni Személynek, hiszen
Ő is ugyanazt az isteni természetet birtokolja, az egyetlent a másik két isteni
Személlyel együtt. A Szentlélek származik, nem születik. A Fiú származása születés,
mert a születésnél élő származik az élőtől a természet hasonlóságára. A Fiú az
Atya képmása. A Szentlélek az Atya és a Fiú egymás iránti szeretete. Az isteni
akarat síkján származik, ezért maga a Szeretet. Az Atya és a Fiú közösen
ajándékozzák neki az isteni természetet, mégpedig a latin Egyház megfogalmazása
szerint: „a Patre Filioque procedit." Vagyis az Atya főforrás, hiszen Ő
adja, hogy az isteni természet a Fiúé is legyen, és így ketten egyetlen
leheléssel származtassák a Szentlelket. A keleti Egyház végeredményben ugyanezt
állítja, de más szemlélettel: „a Patre per Filium". Óriási viták folytak
erről a kérdésről, és mind a mai napig nincs megegyezés. „Éppúgy imádjuk, mint
az Atyát és a Fiút". Az értelmes ember lehetősége és rendeltetése is, hogy
ismerje fel és ismerje el, hogy Isten a világ és benne az ember legfőbb Ura:
ezt jelenti az imádás. Jézus mondja az apostoloknak: „Ne távozzanak el
Jeruzsálemből, hanem várjanak az Atya ígéretére: „Azt hallottátok tőlem, hogy
János csak vízzel keresztelt, néhány nap múlva Szentlélekkel fogtok
megkeresztelkedni." (Ap Csel 1,4-5) Ezzel elismeri, hogy a jóra, a
küldetésre való erőt majd Tőle kapják. Meg is erősíti: „a Szentlélek eljövetele
pedig erővel tölt el benneteket" (8) „Ő szólt a próféták szavával."
Neki tulajdonítja az Egyház az egész kinyilatkoztatást. Ő ismeri és közli a hit
titkait. Vigyázz arra, hogy a nehezen érthető túlvilági titkokat jól értsék,
érthetően közöljék, és vigyáz ezek helyes fennmaradására is. Küldetése arra is
szól, hogy tovább tanítsa Jézus Egyházát: „Amikor pedig eljön az igazság Lelke,
ő elvezet majd titeket a teljes igazságra, mert nem magától fog szólni, hanem
azt fogja mondani, amit hall, és az eljövendő dolgokat hirdeti nektek. Mindaz,
ami az Atyáé, az enyém, azért mondtam, hogy az enyémből vesz, és kijelenti azt
nektek." (Jn 16,13-15) Az is küldetése, hogy gyűjtse össze Isten
szétszóródott gyermekeit. Amikor kiárad az első keresztény pünkösd alkalmával,
rögtön ezt a célt szolgálja. Először eltölti az apostolokat a velük együtt ott
tartózkodókkal egyetemben, utána arra ösztönzi őket, hogy menjenek ki a térre,
mert ott kell folytatódnia a küldetésének. Péter beszéde során felcsillantja a
reményt, hogy hallgatói is részesülhetnek a Szentlélekben: „Tartsatok
bűnbánatot, és mindegyiktek keresztelkedjék meg Jézus Krisztus nevében bűneitek
bocsánatára, akkor megkapjátok a Szentlélek ajándékát. Azok tehát megfogadták
szavát és megkeresztelkedtek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése