skip to main |
skip to sidebar
Az ATYA 4.
A
szív jelei
A szív jelei lehetnek a cselekedeteink is „Mert minden fát gyümölcséről
ismerünk meg. Tövisbokorról nem szednek fügét, sem a csipkebokorról nem
szüretelnek szőlőt. A jó ember jót hoz elő szívének jó kincséből, és a gonosz
ember a gonoszból gonoszat hoz elő, mert a szív bőségéből szól a száj."
(Lk 6,44-45) A kettős szívet viszont nagyon elítéli az Úr: „Ne sodorj el engem
a bűnösökkel és a gonosztevőkkel, akik békésen szólnak felebarátjukhoz, holott
szívükben gonoszság lakik." (Zsolt 28,3) Isten és a szív. Isten nagy
erővel vonzza az embert. Az ember azonban érzi, hogy az Isten emésztő tűz (vö.
Mtörv 4,24), hogyan tehetne eleget a gyenge ember az Ő igényeinek? Az Isten
jelenlétét sokszorosan megtapasztaló zsidóság is hányszor felcsúfolja Őt,
amikor számos csodájának láttán is lázad ellene. A teljes odaszentelődés helyett
megpróbálja a bemutatott áldozatokkal helyettesíteni szíve tökéletes hódolatát:
„Gyűlölöm és elvetem ünnepeiteket, ünnepségeitek nem tetszenek nekem.Vidd el
előlem énekeid zaját, hárfád zenéjét meg nem hallgatom." (Ám 5,21.23)
„Szerették őt szájukkal, hazudtak neki nyelvükkel." (Zsolt 78,36) Istent
azonban nem lehet becsapni: „Ám az Úr azt mondta Sámuelnek: „Ne nézd külsejét,
se termete magasságát, mert én elvetettem őt! Én nem aszerint ítélek, amire az
ember néz: az ember ugyanis azt nézi, ami látszik, az Úr azonban a szívet
tekinti." (1 Sám 16,7) „Én, az Úr, kikutatom a szívet, megvizsgálom a
veséket, hogy megfizessek kinek-kinek az útja szerint." (Jer 17,10) Isten
átlát az emberek kétszínűségén: „Mivel ez a nép szájával közeledik hozzám és ajkával
tisztel engem, szíve azonban távol van tőlem, és félelmük irántam csak betanult
parancs, azért, íme, én ismét csodásan bánok ezzel a néppel..." (Iz 29,13)
Izrael viszont így mentegeti magát: „Ki az, aki kockára tenné életét, hogy
közeledjék hozzá?" (Jer 30,21) Új szív kell. „Ha azonban majd keresed ott
az Urat, a te Istenedet, megtalálod Őt, feltéve, hogy egész szívedből és lelked
egész eltökéltségével keresed." Mtörv 4,29) „Ennek a népnek azonban konok
és dacos lett a szíve, eltávoztak és elmentek. Nem mondták szívükben: „Féljük
az Urat, a mi Istenünket, aki esőt ad, korai és kései esőt a maga idejében, az
aratásra rendelt heteket megtartja nekünk." (Jer 5,24) 2Amelyekért én is
ellenükre járok, s ellenséges földre viszem őket, míg meg nem szégyenül körülmetéletlen
szívük." (Lev 26,41) „Szívük megoszlott, de most majd megbűnhődnek! Ő maga
töri majd össze bálványoszlopaikat.. (Óz 10,2) Mindezt nagyon jól érzi át
Dávid, és amikor saját magát keverte szörnyű bajba, megtalálja az Istenhez
térés legalkalmasabb módját. így könyörög: „Tiszta szívet teremts bennem,
Isten, s az erős lelket újítsd meg bensőmben!" (Zsolt 51,12) Isten új
szívet ígér. A bálványimádó környezetben Isten nem lát lehetőséget, hogy
megtérjen a neki annyira kedves nép, amelyet bűnei ellenére is szeret, hiszen
menyasszonyának választotta. „Azért én majd magamhoz édesgetem, és kiviszem a
pusztába, hogy szívére beszéljek." (Oz 2,16) „Körülmetéli az Úr, a te
Istened szívedet, s utódod szívét, hogy szeresd az Urat, a te Istenedet teljes
szívedből és teljes lelkedből, hogy élhess." (Mtörv 30,6) Az ószövetségi
törvény nem tudta megváltoztatni a zsidók szívét. Ezért az Úr más utat választ:
„Ez lesz az a szövetség, amelyet Izrael házával kötök azok után a napok után, -
mondja az Úr: - törvényemet a bensejükbe adom és a szívükbe írom. Istenük
leszek, ők pedig az én népem lesznek." (Jer 31,33) Az érzéketlen, fásult,
sőt megkövült szívet csak Isten tudja megváltoztatni. Ő pedig nemcsak
megváltoztatja, hanem gyökeres cserét eszközöl: „Tiszta vizet hintek rátok, és
megtisztultok minden szennyetektől, és minden bálványotoktól megtisztítalak
titeket. Új szívet adok nektek, és új lelket adok belétek, és gondoskodom róla,
hogy parancsaim szerint járjatok, és törvényeimet megtartsátok." (Ez
36,25-27) Ezt az új szívet azonban nem lehet emberi erővel biztosítani. Ehhez a
mennyei kegyelem igen nagy bősége kell, amelyet csak az Isten régtől megígért
követe tud elhozni és megadni az új népnek, amely megérti Őt, mert egészen
közelről tapasztalja Istent az Ő Fiában. A beteljesedés. ? 'W Isten, mint
láttuk, azt akarta, hogy egész szívével csatlakozzék hozzá az Ő népe, mert a
szív az egész embert jelenti, és csak benne találkozik teljesen Isten és ember.
Ez a titok, hogy teljes, tökéletes egység alakuljon ki, a két természet szétválaszthatatlanul
összetalálkozzék és együtt is maradjon, a megtestesülésben valósult meg,
nyitott új utat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése