Beszélgetés
Ruppert József piarista szerzetessel
Július 19-én ünnepelték a
nagykanizsai Pirrotti Szent Pompíliusz-templom búcsúját, amelyet Ruppert József
celebrált. Ez alkalomból a Kanizsa című újság készített vele interjút – adja
hírül a Piarista.hu.
– Hallani olyat, hogy a 21. században a tudomány már
idejét múlttá teszi a vallást. Mi erről a véleménye?
– Úgy gondolom, hogy ma már sokan mosolyognak ezen
a felvetésen, a hit és a tudományok szembenállása már rég túlhaladott elmélet.
Amikor az 1500-as évek végén Kalazanci Szent József megalapította
az első piarista iskolát, az volt számára a fő szempont, hogy segítsen a
tudatlan gyerekeken, akik emiatt nem tudtak rendes munkát vállalni,
elkallódtak, kis „gazemberek” lettek, akik bandákba verődve loptak, csaltak. Az
iskolának az volt az alapbeállítottsága, hogy nem csak tudást kell adni a
gyerekeknek, hanem egyúttal a vallásos életbe is be kell vezetni őket. Mert
Kalazanciusnak szent meggyőződése volt, hogy a tudás nem elegendő. A
kiegyensúlyozott, boldog élethez a hit segít hozzá; az Istennel való kapcsolat,
amely kiteljesíti azt, amit a tudománnyal a gyerek megszerez. Jelmondata:
„Pietas et litterae” – mindkettőt adni: a hitet is és a tudást is, bizonyítva
ezzel, hogy a kettő nincs ellentétben egymással.
– 1960-ban lett piarista, kiknek köszönheti a
hivatását?
– Nehéz időkben jártam általános iskolába,
vallásellenes irányok uralkodtak akkoriban. Mivel azonban vallásos családban
nőttem fel, szüleim 1956-ban a budapesti Piarista Gimnáziumba írattak.
Olyan atyák tanítottak ott, hogy számomra 1-2 év után egyértelmű volt, hogy az
az élet, amit ők élnek, azt érdemes vállalni, a nehézségek ellenére is.
Pontosan azért, amiről az előbb beszélgettünk. Mert nemcsak tanárok voltak,
hanem papok is. Akik a tantárgyuk által – akár matematikát, akár biológiát
tanítottak – az Isten felé terelték a gyerekeket, és felvértezték őket egyfajta
pajzzsal abban a vallásellenes korban.
– Ruppert atya tanított Kecskeméten is, ahol Erdősi
Imre atya is. Az ő élete rámutathat arra, hogy mit jelent a „hazafias” piarista
rend...
– Huszonkét évet töltöttem Kecskeméten. A pedagógiai terveinkben
nemcsak üres szólam volt a hazafias nevelés, hanem igyekeztünk olyan embereket
bemutatni diákjainknak, akik egész életüket a hazáért áldozták, akár anélkül
is, hogy meghaltak volna. Ilyen ember volt Erdősi Imre. (Honvéd tábori lelkész
az 1848–49-es szabadságharcban, a „branyiszkói hős” – a szerk.) Ő
Nyitráról indult. Nem is magyar ember volt, hanem szlovák, Polesni volt az
eredeti neve. A selmecbányai rendházban élt, amikor hírét hallotta, hogy
veszélyben a haza. Onnan jelentkezett tábori lelkésznek, és ment a branyiszkói
csatába, amit az ő lelkesedésének köszönhetően meg is nyertek a honvédseregek a
császáriakkal szemben. Annak a feszületnek, amelyet a csatában
felmutatott, a másolatát Kecskeméten őrizzük, egy Guba Pál nevű piaristának
köszönhetően, aki nagyon tisztelte Erdősi Imrét. Amikor Kecskemétre került
Erdősi atya, meg akarták tenni apátplébánosnak, de ő elhárította. Azt mondta,
őt tanárnak hívta el az Isten. A kecskeméti rendház falán van is egy nagyon
szép emléktáblája a következő szöveggel: „Honvéd lesz a diák, a tanár halad
élen a harcban, Szent zászlója kereszt: veszhet-e így a haza?”
– Rómában is szolgált, a rend legfőbb római
elöljárója, a generális mellett. Most pedig a romániai rendtartomány felelőse.
– Huszonegy évig tartoztak hozzám piarista ügyek,
Olaszországtól Szlovákián, Lengyelországon át Belorussziáig. Ha az ember kint
él Olaszországban, óhatatlanul megtalálják a kinti magyarok. Így kerültem
kapcsolatba firenzeiekkel, akiknek meghalt a magyar papjuk. Átjártam Firenzébe
évente többször magyar nyelvű szentmisét mondani, intéztem lelki ügyeiket,
újságot szerkesztettem nekik. Érdekes, az ember azt hinné, hogy idővel a kint
élő magyarok elolaszosodnak, de nem. Fontosnak tartják, hogy megőrizzék a
magyar kultúrát, és azt fölmutassák az olaszoknak. Ami a másik kérdést illeti: Trianon
után jött létre a romániai piarista rendtartomány, hiszen a román állam nem
tűrte, hogy Magyarországon legyen az ottani piaristák főnöke. 1948-ban aztán
minden iskolánkat elvették, államosították. A piarista atyák éltek, ahogy
tudtak. Volt, aki lelkipásztorkodásban el tudott helyezkedni, volt, aki nem. De
iskolában nem taníthattak, mert akkor el kellett volna fogadniuk az ateista
szellemet. 2005-ben meghalt az utolsó piarista is, Való Ferenc. Azt hittük, meg
lehet húzni a lélekharangot. De a Gondviselés másképp döntött. A rendszerváltás
után egyfajta felpezsdülés kezdődött. Egyrészt a régi piarista diákok hálás
szeretettel gondoltak egykori iskolájukra, másrészt visszakaptuk épületeink egy
részét. Ezekben egyházmegyei vezetésű iskolák nyíltak: Szatmárnémetiben a
Kalazanci Szent József Líceum, Temesvárott pedig – a nevében Szent
Gellértre emlékező – Gerhardinum folytatja a piarista hagyományokat, ott élő
piaristák nélkül is. Igen biztató egy új alapítás, Csíkszeredában a Márton Áron
Líceum mellett működő Piarista Tanulmányi Ház. Itt két rendtársam dolgozik.
– Rómában boldoggáavatási posztulátorként is dolgozott.
– Ez adva volt: ha Rómában éltem, kötelességem volt
segíteni ezekben az ügyekben. Pietro Casani, Kalazanci korabeli piarista
boldoggá avatása és a spanyol polgárháború piarista vértanúi közül tizenháromé
tartozott hozzám. Azonkívül – Nagykanizsán ismerős – a piarista nővérek
alapítóját, Celestina Donatit sikerült eljuttatni a boldoggá avatásig. És
természetesen magyar ügyekben is igyekeztem segíteni: Boldog Salkaházi Sára
posztulátora voltam. Szőke János szalézi atya – aki nagyon sok szenttéavatási
ügyet elindított – súlyos betegsége idején pedig Scheffler János és Bogdánffy
Szilárd vértanúk ügyét folytattam. Jelenleg még Bálint Sándor és Brenner János
ügyén dolgozom. Nagyon remélem, hogy Brenner János vértanú ügye 2-3 éven belül
boldoggá avatásig juthat.
– Mindszenty bíboros?
– Nem én vagyok az ügy posztulátora. Amit mondani
tudok, hogy az ügy megy előre, intenzíven dolgoznak rajta. Ő hitvalló volt,
mint Márton Áron is. Az sokkal bonyolultabb és szerteágazóbb ügy, mint a
vértanúké. Rendkívül sok dokumentumot kell átvizsgálni, most nyíltak meg
archívumok, így vált hozzáférhetővé például kiterjedt levelezése. Ehhez bizony
türelem és idő kell.
– Milyen személyes emléke van Mindszenty bíborosról?
– Bár személyesen soha nem találkoztam vele,
Rómában természetesen nyomára bukkantam. A Szent István Háznak voltam húsz évig
igazgatója. Amikor a budapesti amerikai követségről Mindszenty Bécsen keresztül
Rómába érkezett, első útja a Szent István Házba vezetett. Máig őrizzük az
emlékkönyvbe írt bejegyzését: „A magyar Egyház megvalósult álma boldogsággal
tölt el. Mindszenty József hercegprímás”. A Szent István Házról azt kell tudni,
hogy a Szent István alapította egykori zarándokház jogutódja, mert az eredeti
épületet és templomot az 1700-as években lebontották. Először Mindszenty
bíboros akart újra zarándokházat szerezni Rómában, de amikor őt letartóztatták,
az ügy elakadt. Zágon József karolta fel Mindszenty elgondolását, és ezelőtt
ötven évvel egy nemes lelkű magyar hölgynek, Fáy Erzsébetnek köszönhetően felépülhetett
a mai napig fennálló zarándokház. Egyébként el kell mondanom, Mindszenty miatt
késett az én bérmálásom. Édesanyám mindig azt mondta: „Kisfiam, megvárjuk, amíg
Mindszenty kiszabadul, majd ő fog téged megbérmálni.” De a szent életű
bíborosnak már csak a nyomaival találkoztam Rómában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése