2014. április 13., vasárnap

Nagyböjt 5 hete szombat



Istenünk, aki szünet nélkül munkálkodok az emberek üdvösségén, de most különösen elárasztod kegyelmeddel népedet, kérünk, tekints jóságosan választottaidra, hogy akik a keresztségben újra fiaid lettek érezhessék atyai oltalmadat.A mi Urunk, Jézus Krisztus, a te fiad által,aki veled él és uralkodik a Szentlélekkel egységben Isten mindörökkön örökké. Ámen.

Nagyböjt 5 hete szombat

Ez 37, 21-28; Jn 11, 45-57

„Főpap lévén abban az esztendőben, megjövendölte, hogy Jézus meg fog halni a nemzetért, és nemcsak a nemzetért, hanem hogy az Isten szétszórt gyermekeit összegyűjtse.

A közelmúlt szentmiséiben, a szertartásos olvasmányokban Jézus sokoldalúan fejtegette zsidó hallgatóinak, hogy az Atya erejével végzi csodatetteit. Egyre nyíltabban beszélt arról, hogy benne az Atya él és cselekszik. Hamarosan kifejtette azt is, hogy „Én és az Atya egy vagyunk”(Jn 10, 29) Meg is erősítette: „Ha nekem nem is hisztek, higgyetek a tetteknek, hogy megtudjátok és belássátok, hogy az Atya énbennem van, és én az Atyában”(38) Ezek a megnyilatkozások életveszélyes helyzeteket alakítottak ki.Hol rögtön meg akarták ölni, hol pedig el fogni és bíróság elé állítani. Miért erősítette mégis egyre jobban az addig nem ismert igazságot? Az Atya kifejezést eddig a zsidók csak arra használták, hogy az egyistenhitet vallva, rámutassanak, hogy Isten. Olyan, mint egy jó édesapa. Jézus, pedig azt állítja, hogy ez a szó név, tulajdonnév, hogy az egyistenhit Istene nemcsak olyan, mint egy jó apa, hanem valóságosan Atya, mert kezdettől (Jn 1, 1) azaz öröktől fogva születik tőle szellemi, isteni módon egyszülött Fia. Így az Istenben két személyt ismerünk meg, akik ajándékozás folytán közösen birtokolják a végtelen isteni természetet. Később kiegészíti tanítását, hogy van harmadik Isteni Személy is, akinek együttesen ajándékozzák az isteni természetet. Jézusnak mindezt sokoldalúan be kellett jelentenie, ki kellett nyilatkoztatnia, mert a Szentháromság Isten mélységes, örök titka ismert kell, legyen az Új és örök szövetségben, amelyet Jézus saját vérében köt meg a benne hívőkkel. Ennek ismerete és elfogadása az üdvösség feltétele. Amikor ezt a tanítást Jézus a negyednapja sírban nyugvó barátja, Lázár feltámasztásával is megerősíti, betelt a pohár ellenségei asztalán. Egész Jeruzsálem körmenetszerűen jár Lázárékhoz feltámadt embert nézni, és hatására sokan hisznek Jézus istenségében, a főtanács kétségbeesetten kérdi önmagától: „Mit csináljunk? Ez az ember(!)ugyanis sok csodajelet művel. Ha hagyjuk ezt neki, mindnyájan hinni fognak benne. Akkor eljönnek a rómaiak, és elpusztítják országunkat és nemzetünket”(47-48) Amint később kisült, erről szó sem volt. Maga a helytartó is Jézusnak hitt, nem a főpapoknak, Ostoba félelem és gonosz félelemkeltés volt az egész hűhó.„Egyikük pedig, Kaifás, aki abban az esztendőben főpap volt, azt mondta nekik: Ti nem tudtok semmit, s arra sem gondoltok, hogy jobb nektek, ha egy ember hal meg a népért, mintha az egész nemzet elveszik! Ezt, pedig nem magától mondta, hanem főpap lévén abban az esztendőben, megjövendölte, hogy Jézus meg fog halni a nemzetért, és nemcsak a nemzetért, hanem hogy az Isten szétszórt gyermekeit összegyűjtse. Attól a naptól tehát elhatározták, hogy megölik őt”(49-53) Ebből következik, hogy Jézus nagypénteki pere kirakatper volt. Amikor hazánk igazi reformjáról esik szó, nem egyszer hangzik el: Jézus fog uralkodni, az igazság és szeretet Királya. Aki szenvedésével, halálával. És feltámadásával kellően igazolta magát.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése