Az ilyen bírálóknak hadd mondjam, hogy én
mindenkinek írok és mindenkinek tanácsolom ezt a gyakorlatot, akik tisztelik
Isten parancsait, bárki legyen is az, és akik megszegik parancsait, azokat
emlékeztetem a kötelességeikre. Ha hallgatnak rám, akkor az a jól megfontolt
tanácsom, hogy folytassák az imádságot, szakadjanak el mindattól, ami köztük és
Isten közé ékelődik, és betartva Isten szent parancsait éljenek úgy, hogy ne
legyen a szívükben neheztelés, mert az üdvösségüket mindenestül itt találják
meg. Az élet parancsainak hívjuk ezeket, mert élesztgetik lelkünket és
alakítják a tökéletes szeretet szerint, Isten előtt kedvesebbé és minden
javakra méltóbbakká teszik azt. Ha valaki azzal érvel, hogy Szent Jeromos
mondja: a Szentlélek kegyelme nem érinti meg a próféta szívét a házas
állapotban, én ezt elhiszem, a mi célunk viszont nem az, hogy ezzel az
áhítatgyakorlattal prófétákká legyünk, hanem istenszeretőkké, és kétségtelenül
a házas ember is elérheti ezt, anélkül, hogy próféta lenne. Igazából, ha a
házasság megfelelő életállapot egy ember számára, mint ahogy sokak számára az,
akkor Isten nagyon is méltónak fogja találni őt áhítatáért, és a házas emberektől
semmilyen áhítatgyakorlatot nem szabad elvitatni, ha magukénak érzik és
szeretnék azt végezni. Bár Szent Jeromos azt mondta, hogy a Szentlélek nem
érinti meg a házas embereket a prófétálás ajándékával, attól még lehet, hogy
megérinti őket később, miután az imádságnak szentelték magukat. Nincs az a hívő
keresztény, aki kétségbe vonhatná szavaimat, hacsak nem akar eretnek lenni az
illető; az ugyanis eretnekség, ha tagadjuk a házasság szentségét, amelyben –
tanítja az Anyaszentegyház – Isten a kegyelmét adja azoknak, akik méltóan
vették föl a szentséget. A házasságot azért nevezik szentségnek, mert jele a
belső kegyelemnek, amiben a pár részesül. A házasság szentségét nem Szent
Domonkos vagy Szent Ferenc vagy Szent Péter alapította, hanem maga Isten az örök
Atya szavai által a paradicsomban; és jóváhagyta azt az ő szent Fia is a kánai
menyegzőn Galileában, ahol első csodájával örömet derített a lakodalmas
vendégek szívére; továbbá megerősíti a Szentlélek, amikor kegyelmet áraszt
azokra, akik a szentséget halálos bűntől mentesen fölveszik. Aki megtartja
Isten szent parancsait és hűséges a házasság szentségéhez, azt semmiképpen nem
szabad lebeszélni a szemlélődésről, ha gyakorolni akarja, sőt segíteni kell.
Aki azt tanácsolja a házas embereknek, hogy ne imádkozzanak, az nem kevésbé
komoly bűnt követ el, mint aki megtiltja nekik, hogy szerzetbe lépjenek, és az
a lel kivezető, akit csak a visszatartás szándéka vezet, tudatlanságban jár el,
márpedig a tudatlanság nem menti a bűnt. Manapság némelyek olyanok, mint akiket
az Úr megfeddett, amikor távol akarták tartani tőle a kisgyermekeket, akik
odaszaladtak Urunkhoz az utcán: "Engedjétek hozzám jönni a kicsinyeket, ne
akadályozzátok őket." Kétségtelen, hogy az Úr úgy jár az utcákon és
tereken, hogy egészen különleges embereket talál meg szent sugallataival, és
nem elégszik meg azokkal, akik klauzúrában élnek, hanem más barátokat is akar.
Szent Gergely írja az Énekek Énekét kommentálva: "Mi, akik elzárva élünk,
lélekben ki kellene, hogy menjünk az utcára, ahogy a menyasszony". Ezt
akkor tesszük meg, ha van bennünk elég alázat, és utánozzuk a világi emberekben
azokat az egészen sajátos erényeket, amelyek által Isten bennük lakik. Van,
akinek az a szakasz okoz nehézséget, ahol meg kell kövezni az állatokat, ha a
hegyhez közelítenek. Nagyon helytelenül magyarázzák ezt a szakaszt, a maguk
céljai szerint, és elfelejtik, hogy ugyanabban a fejezetben van egy parancs,
miszerint a papot vagy embert is meg kell kövezni, ha közelít. Ez a hibás
értelmezés átment a szentírási tekintélyek írásaiba és a szentek mondásaiba,
miszerint világi embereket nem kell oktatni a belső imádságra. Betűnk ellene
mond ennek a tanításnak, és int mindenkit, aki arra ajándékot kapott, hogy azt
köteles közölni minden keresztény hívővel, aki gyakorolni kívánja ezt a szent
gyakorlatot. Nem hiszem, hogy bármelyik szent vagy bármelyik igazi szentírási
tekintély megtiltaná ezt, sőt, úgy gondolom, hogy Szent Pál a leveleiben semmit
nem hangsúlyoz annyira, mint hogy imádságra bátorítsa a keresztényeket, hogy
engedjenek az isteni dolgok utáni szent vágyakozásnak; üdvözítő Krisztusunk
pedig a szegény szamariai asszonynak tanította, hogy lélekben imádkozzon, mint
Isten igazi imádója, és bíztatta, hogy kérjen élő vizet, ami az a Lélek, amit
minden hívő megkap.
2016. február 8., hétfő
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése