Reklám, prozelitizmus, minősítő jelzők nélküli kommunikációt! – Ferenc pápa beszéde
„Egymás
tagjai vagyunk” címmel tartja közgyűlését ezekben a napokban a Szentszék
Kommunikációs Dikasztériumának vezetése. Ferenc pápa ebből az
alkalomból fogadta hétfőn reggel kilenc órakor a dikasztérium 500
tagját. Előre megírt beszédét nem olvasta fel, hanem átnyújtotta Paolo
Ruffini prefektusnak, a dikasztérium vezetőjének, aki 2018. július 5-én
kapta tőle a megbízatását. Most arra kérte őt, hogy továbbítsa és
ismertesse a munkatársainak a hivatalos szöveget, „mert ha felolvassa,
akkor sokan elalszanak rajta”. Ferenc pápa végül szabadon rögtönzött
beszédében a kommunikátor három fontos feladatát emelte ki. Először is
saját maga vonódjon bele a kommunikációba, legyen része annak. Másodszor
kerülje a prozelitizmust, ne csináljon reklámhíreket és legfőképp
kerülje a minősítő jelzők használatát. Az utolsó és legfontosabb
szempont a kommunikátor számára, hogy tudjon a mártírok, Krisztus
tanúságtevői módjára kommunikálni, egészen a vére ontásáig.
A kommunikáció belülről jön és kifelé fordul
A kommunikáció egy magatartás, nem pedig irodai munka, ahol reklámot
készítenek – kezdte beszédét a pápa. A kommunikáció az Isten iránti
vágyat fejezi ki, vagyis közölni önmagát, amit a teológusok
perikorézisnek neveznek és azt jelenti, hogy az ember először önmagán
belül kommunikál, aztán másoknak. A kommunikálás Isten létéből vesz
kezdetet és ugyanazt a magatartást akarja folytatni. Nem tud egyedül
maradni, mert szüksége van a kommunikációra, hogy közölje, ami az övé
és amit a világban igaznak, igazságosnak, jónak és szépnek gondol.
A kommunikáció az egész embert igényli
A kommunikáció az egész embert igényli, mert lelkével, testével és
elméjével kommunikál az ember, szívével és a kezével. Mindennel. Idézte a
pápa „földjének” a mondását: az ember a „testével tűzbe veti magát”,
semmitől sem kíméli magát. A legnagyobb kommunikáció a szeretet, amikor a
szeretetben azt látja, hogy az a kommunikáció teljessége: szeretet az
Isten és az ember felé.
A kommunikátor hivatását a vértanúság dimenziója igazolja
Hogyan kell kommunikálni? – tette fel kérdést a pápa. Az egyik dolog,
amit nem szabad csinálni, a reklám. Ne csináljatok reklámot! – sürgette
a pápa ismételten. Ne csináljatok úgy, mint ahogy azt teszik az emberi
vállalkozások! Egy műszóval élve: Ne csináljatok prozelitizmust! A
kommunikáció legyen keresztényi, ne prozelita. Ahogy XVI. Benedek mondta
világosan: „Az egyház nem prozelitizmus, hanem vonzás révén
gyarapodik”. Ez a vonzás a tanúságtétel. A mi kommunikációnknak
tanúságtételnek kell lennie. Ha egy igazságot jóság és szépség nélkül
akartok közvetíteni, hagyjátok abba, ne tegyétek! . Ha egy igazságot úgy
akartok közvetíteni, hogy nem vonódtok bele abba, vagyis saját életetek
tanúságtétele nélkül teszitek azt, akkor inkább ne csináljátok. A
tanúságtétel aláírása ott van minden dolgunkban, amit teszünk. A
kommunikátor hivatásának ez a vértanú dimenziója.
Az evilágiság kísértése, ne féljük, hogy kevesek vagyunk
Szabadon fogalmazott beszéde második alapgondolataként Ferenc pápa a
beletörődés és az evilágiasság veszélyeire mutatott rá, melyek oly
sokszor belépnek a keresztény ember szívébe. Látjuk, hogy a világ egy
pogány világ és ez nem újdonság. Kezdettől a világ mindig a pogányság
jelképe. Jézus az utolsó vacsorán azt kéri az Atyától, hogy őrizze meg a
tanítványokat, hogy ne essenek a világba, az evilágiasságba. Ennek a
levegője nem újdonság a 21. században. Mindig volt veszély, mindig volt
kísértés, mindig volt ellenség: az evilágiasság. Jézus pedig értük
imádkozik, hogy az Atya mentse meg őket a világtól. Sokan pedig így
gondolkodnak: Igen, egy kicsit be kell zárkóznunk, hogy egy kicsi, de
hiteles egyház legyünk.
Kerüljük a lemondás, a panaszkodás és a belenyugvás rossz szellemét
Ferenc pápa kijelentette, hogy ő allergiás ettől a szótól: hiteles,
autentikus. Ez a „kicsi, de hiteles” egy önmagunkba zárkózás, melyet
megkísért a beletörődés. Kevesek vagyunk, de nem úgy kevesek, mint akik
védekeznek, mert ők kevesek és az ellenség nagy. Kevesek vagyunk, mint a
kovász, kicsik, mint a só: ez a keresztény hivatás. Ne szégyenkezz,
hogy kevesen vagyunk és ne gondold, hogy az egyház jövője a választottak
egyháza lesz. Ekkor úgy járnánk újból, mint egykor az esszénusok
eretneksége. A lemondás, a panaszkodás és a belenyugvás rossz szelleme
nem a Szentlélektől jön. Ne féljünk attól, hogy kevesen vagyunk. Igen
kevesen vagyunk, de a misszió szándékával, hogy megmutassuk másoknak,
hogy kik vagyunk. Ahogy Szent Ferenc küldte a testvéreket misszióba:
„Hirdessétek az evangéliumot és ha szükséges, akkor szóval is”, vagyis a
tanúságtétel áll az első helyen.
Nem a művészek, nem a prédikátorok és nem is az igaz és teljes hit őrzői éltetik az egyházat
Egy jelenlévő litván érsek láttán Ferenc pápa az általa kinevezett új
kaunasi bíborosra utalt, aki sok év börtönbüntetést szenvedett. A
vértanúk adnak életet az egyháznak, nem a művészek, nem a mi nagy
prédikátoraink, és nem is az igaz és teljes hit őrzői. Nem, a mártírok. A
vértanúk egyháza. A kommunikáció azt jelenti, hogy kommunikáljuk ezt a
nagy gazdagságot, ami a miénk.
Legyen a ti jelzők nélküli kommunikációtok komoly és szép!
Beszéde harmadik részében Ferenc pápa a jelzők és határozók
használatának a jelentőségére emlékeztette a szentszéki
kommunikátorokat. A jelzők és határozók kultúrájába estünk és
elfelejtettük a főnevek erejét. A kommunikátornak meg kell értetni a
főnevek valóságát, melyek a személyek valóságát tükrözik. A valósággal
kell kommunikálni, anélkül, hogy megédesítenénk jelzőkkel és
határozókkal. Ez egy keresztény dolog. Miért kell azt mondani, hogy
hiteles keresztény? Keresztény, ami azt jelenti, hogy Krisztusé vagyok.
Ez erős, mint egy főnévvé lett melléknév. A jelzők kultúrájából a
főnevek teológiája felé kell haladni. Ez legyen a ti jelzők nélküli
kommunikációtok, komoly és szép! De ne a rokokó szépsége. A szépség
magából a főnévből tűnjön ki, eper nélkül a tortán – fejezte be szabadon
fogalmazott beszédét Ferenc pápa a Szentszék Kommunikációs
Dikasztériumának 500 tagjához.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése