Bocsánatot nyerve, készen a megbocsátásra - Ferenc pápa szerdai katekézise
Húsvét utáni szerdán még ünnepi húsvéti hangulatban gyűltek össze a
zarándokok a Szent Péter-téren, hogy az általános kihallgatás során
találkozzanak Ferenc pápával és hallgassák a tanítását. A Szentatya ez
alkalommal is a Miatyánk sorait értelmezte és a „Miképpen mi is megbocsátunk az
ellenünk vétkezőknek” részt elemezte. Katekézisében külön kiemelte a „miképpen”
kötőszó jelentőségét, mely az isteni megbocsátás függőleges szálát kapcsolja
össze az embertársaink iránti kötelező megbocsátás feladatával. A kihallgatáson
részt vett a magyar jezsuita rendtartomány 25 fős csoportja is, akik kedden,
április 23-án a római Gesù templomban részt vettek Hiba György jezsuita diák
diakónusszentelésén.
Mindnyájan adósok vagyunk az Isten felé
Ferenc
pápa katekézise kezdetén arra utalt, hogy az ember mennyire adós az Isten színe
előtt: mindent tőle kaptunk, a természet és a kegyelem rendjében. Isten nemcsak
akarja a mi életünket, hanem szeret is bennünket. Nincs semmi helye az
önhittségnek, amikor imára kulcsoljuk a kezünket. Az egyházban nem léteznek
„self made man”, „maga-csinálta” emberek, mert mindnyájan adósok vagyunk az
Isten felé. Identitásunk a megkapott javakból épül ki – állapította meg Ferenc
pápa.
Minden igyekezetünk ellenére kegyelemre szorulunk
Akik
imádkozik, megtanulja megköszönni a kegyelmet és kéri egyúttal az Isten
jóindulatát. De bárhogy is erőlködünk, mindvégig menthetetlenül adósok maradunk
Isten színe előtt, mert adósságunkat soha nem tudjuk kiegyenlíteni. Ő végtelen
jobban szeret minket, mint ahogy mi tudjuk őt szeretni. Még akkor is, ha az
életünkben elkötelezzük magunkat, hogy a keresztény szabályok szerint élünk,
mindig marad valami, amiért bocsánatot kell kérnünk - hangsúlyozta a pápa, majd
példaképpen a napi lustaságokra, a harag és neheztelés pillanataira utalt, mely
megtölti a szívünket.
A fohász két részét a miképpen kötőszó kérlelhetetlen kapcsolata fogja egybe
A
Miatyánk imádságban az Úr megállhatott volna a bocsánatkérés első részénél, de
ehelyett Jézus megtoldja azt és megerősíti egy másikkal, melyek egyetlen
egységet alkotnak. Az isteni jóakarat függőleges viszonyát le kell
fordítani a testvéreinkkel fenntartott kapcsolatainkba. Az Isten arra hív
mindenkit, hogy legyen jó, amennyire tud. A fohász két részét a miképpen kötőszó
„kérlelhetetlen kapcsolata” fogja egybe. Minden keresztény tudja, hogy létezik
számára bűnbocsánat. Erre utal Jézus tanítása, aki Atyja irgalmasságáról
beszél, hiszen Ő jobban örül egy megtérő bűnösnek, mint kilencvenkilenc
igaznak. Semmi nyoma sincs az evangéliumokban annak, hogy az Isten nem bocsátja
meg a bűneit annak, aki kész erre és kéri a visszafogadás ölelését.
A szeretet szeretetért kiált, a megbocsátás megbocsátásért
Isten
kegyelme bőséges és mindig elkötelező. Aki sokat kapott, annak sokat kell
adnia. Az sem véletlen – mutatott rá a pápa –, hogy Máté evangéliumában a
„hétszavú” Miatyánk imádság után az Úr rögtön a megbocsátást hangsúlyozza: „Ha
megbocsátjátok az embereknek, amit vétettek ellenetek, mennyei Atyátok is
megbocsát nektek. De ha nem bocsáttok meg az embereknek, Atyátok sem bocsátja
meg bűneiteket” (Mt 6-14). Szoros kapcsolat áll fenn az Isten és
emberszeretet között. A szeretet szeretetért kiált, a megbocsátás
megbocsátásért. Ugyanezt hangsúlyozza Máté a szívtelen szolga történetével,
melyben fenyegetően áll elénk a megbocsátást ugyan elfogadó, de megbocsátani
nem tudó szolga alakja: „Így tesz mennyei Atyátok is veletek, ha
mindegyiktek meg nem bocsát szívből felebarátjának” (Mt 18,35).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése