2019. július 3., szerda
Erős és hiteles bázisközösségekre van szükség – A pánamazóniai szinódusról (2. rész)
Erős és hiteles bázisközösségekre van szükség – A pánamazóniai szinódusról (2. rész)
Ferenc pápa 2017. október 15-én jelentette be, hogy 2019-ben az amazóniai térség problémáit előtérbe helyező rendkívüli szinódust fog összehívni. A La Croix francia katolikus napilap François Gloryt, a Missions étrangères de Paris (MEP) papját – aki harminc éven keresztül szolgált az Amazóniai-medence brazíliai területein – kérdezte a munkadokumentum kapcsán.
– Az
amazóniai szinódus munkadokumentuma a régió legtávolabbi területeinek
lelkipásztori ellátása céljából reflexióra bocsátja nős férfiak pappá
szentelésének kérdését. Hogyan vélekedik erről?
– Az az
érzésem, hogy ez egy hamis dilemma. A közösségekből kiindulva kell gondolkodni
Amazónia problémájáról. Pusztán Brazíliában, ahol harminc évet éltem, 70 ezer
olyan település található, amelyek vasárnaponként meg vannak fosztva az
eucharisztiától. Azok a közösségek tudják túlélni e helyzetet, amelyek
összekötik Isten igéjét a mindennapok tetteivel. A többieket elnyelik az
pünkösdista karizmatikus csoportok. Fennáll a veszélye annak, hogy nős férfiak
pappá szentelése a klerikalizmust erősítené, holott a különféle szolgálatok
megosztásának köszönhetően a bázisközösségek ténylegesen működnek: minden egyes
tag – az ősegyház példájához hasonlóan – más-más ajándékot kapott a
Szentlélektől, s azt a közösség javára használja. A klerikális struktúra
mindent egy személyre fókuszál. Újra kell gondolni az eucharisztia helyét
ezekben a közösségekben. Gyakran úgy tartjuk, hogy rendszeres mise nélkül ezek
nem is létezhetnek. De csupán általa alkotunk közösséget? A kicsinyke helyi
egyház nem csupán a szakramentális aspektusból él, hanem társadalmi és
profetikus jellege is élteti. Ha egyes közösségek ezek után készek nős papok
szentelésére, nos, akkor tanulmányozzuk ezeket az eseteket!
– Ön
szerint e területek paphiánya nem jelent problémát?
– Nem a
papok helyettesítése a probléma. Inkább az a kérdés, hogy milyen közösségeket
szeretnénk! Egy ideig magam is úgy gondoltam, hogy nős férfiak felszentelése a
megoldás, de a tapasztalataim megváltoztatták a véleményem. A
szentségkiszolgáltató papság irányít, s ez a modell továbbra is fenn fog állni.
Azonban az általam meglátogatott közösségek 80 százaléka a nők szolgálatán
nyugodott: ők végezték a hitoktatást, a keresztségi és házassági felkészítést,
s közben megőrizték a társadalmi érzékenységüket is. De amikor egy diakónus
vagy egy pap érkezik, ő hajlamos mindent a kezébe venni. A közösség szolgálja a
papot, holott ennek fordítva kellene lennie. Úgy vélem, a missziós papoknak
inkább arra kellene képezniük az embereket, hogy azok majdan felelősséget
vállaljanak, és kibontakoztassák karizmáikat. Nem a papnak kellene középponti
szereplőnek lennie. S ráadásul, amikor piedesztálra van emelve – ahogy ez
gyakorta előfordul –, a helyzet veszélyeket rejt.
– Ez a
kérdés nem homályosítja-e el a többi kihívást, mellyel Amazónia szembesül?
– Tartok
tőle, hogy igen. A II. vatikáni zsinat az állandó diakonátus visszaállítását a
távoli régiók számára gondolta el, holott Európa profitált abból a leginkább.
Félek attól, hogy most ugyanez játszódik le. Kizárólag Amazónia számára szóba
hozzuk nős férfiak pappá szentelését, de végül, kinyitván ezt az ajtót,
valójában Európa nehézségeiről tárgyalunk. De Amazóniára visszatérve: azok az
erős, ellenálló közösségek, melyek élik, hordozzák Isten igéjének erejét. Ezt
kellene ápolni. Amazóniának nem papok, hanem tanúságtevők hiányoznak. Ezeknek a
régióknak olyan férfiakra és nőkre van szükségük, akiket igehirdetésre
képeztünk ki, s akik helyt tudnak állni a különféle szolgálatokban. Az
Egyháznak kísérnie kellene őket, s támogatni tevékenységüket és lendületüket.
Ferenc pápa 2017. október 15-én jelentette be, hogy 2019-ben az amazóniai térség problémáit előtérbe helyező rendkívüli szinódust fog összehívni. A La Croix francia katolikus napilap François Gloryt, a Missions étrangères de Paris (MEP) papját – aki harminc éven keresztül szolgált az Amazóniai-medence brazíliai területein – kérdezte a munkadokumentum kapcsán.
– Az
amazóniai szinódus munkadokumentuma a régió legtávolabbi területeinek
lelkipásztori ellátása céljából reflexióra bocsátja nős férfiak pappá
szentelésének kérdését. Hogyan vélekedik erről?
– Az az
érzésem, hogy ez egy hamis dilemma. A közösségekből kiindulva kell gondolkodni
Amazónia problémájáról. Pusztán Brazíliában, ahol harminc évet éltem, 70 ezer
olyan település található, amelyek vasárnaponként meg vannak fosztva az
eucharisztiától. Azok a közösségek tudják túlélni e helyzetet, amelyek
összekötik Isten igéjét a mindennapok tetteivel. A többieket elnyelik az
pünkösdista karizmatikus csoportok. Fennáll a veszélye annak, hogy nős férfiak
pappá szentelése a klerikalizmust erősítené, holott a különféle szolgálatok
megosztásának köszönhetően a bázisközösségek ténylegesen működnek: minden egyes
tag – az ősegyház példájához hasonlóan – más-más ajándékot kapott a
Szentlélektől, s azt a közösség javára használja. A klerikális struktúra
mindent egy személyre fókuszál. Újra kell gondolni az eucharisztia helyét
ezekben a közösségekben. Gyakran úgy tartjuk, hogy rendszeres mise nélkül ezek
nem is létezhetnek. De csupán általa alkotunk közösséget? A kicsinyke helyi
egyház nem csupán a szakramentális aspektusból él, hanem társadalmi és
profetikus jellege is élteti. Ha egyes közösségek ezek után készek nős papok
szentelésére, nos, akkor tanulmányozzuk ezeket az eseteket!
– Ön
szerint e területek paphiánya nem jelent problémát?
– Nem a
papok helyettesítése a probléma. Inkább az a kérdés, hogy milyen közösségeket
szeretnénk! Egy ideig magam is úgy gondoltam, hogy nős férfiak felszentelése a
megoldás, de a tapasztalataim megváltoztatták a véleményem. A
szentségkiszolgáltató papság irányít, s ez a modell továbbra is fenn fog állni.
Azonban az általam meglátogatott közösségek 80 százaléka a nők szolgálatán
nyugodott: ők végezték a hitoktatást, a keresztségi és házassági felkészítést,
s közben megőrizték a társadalmi érzékenységüket is. De amikor egy diakónus
vagy egy pap érkezik, ő hajlamos mindent a kezébe venni. A közösség szolgálja a
papot, holott ennek fordítva kellene lennie. Úgy vélem, a missziós papoknak
inkább arra kellene képezniük az embereket, hogy azok majdan felelősséget
vállaljanak, és kibontakoztassák karizmáikat. Nem a papnak kellene középponti
szereplőnek lennie. S ráadásul, amikor piedesztálra van emelve – ahogy ez
gyakorta előfordul –, a helyzet veszélyeket rejt.
– Ez a
kérdés nem homályosítja-e el a többi kihívást, mellyel Amazónia szembesül?
– Tartok
tőle, hogy igen. A II. vatikáni zsinat az állandó diakonátus visszaállítását a
távoli régiók számára gondolta el, holott Európa profitált abból a leginkább.
Félek attól, hogy most ugyanez játszódik le. Kizárólag Amazónia számára szóba
hozzuk nős férfiak pappá szentelését, de végül, kinyitván ezt az ajtót,
valójában Európa nehézségeiről tárgyalunk. De Amazóniára visszatérve: azok az
erős, ellenálló közösségek, melyek élik, hordozzák Isten igéjének erejét. Ezt
kellene ápolni. Amazóniának nem papok, hanem tanúságtevők hiányoznak. Ezeknek a
régióknak olyan férfiakra és nőkre van szükségük, akiket igehirdetésre
képeztünk ki, s akik helyt tudnak állni a különféle szolgálatokban. Az
Egyháznak kísérnie kellene őket, s támogatni tevékenységüket és lendületüket.
Szent Tamás apostol
Szent Tamás apostol
A mai
napon ünnepelt Szent Tamás esete jól mutatja, hogy még azoknak is meg kell
küzdeniük a hitetlenség, a kételkedés kísértésével, akik közvetlen közelségben
vannak Jézussal, még a tanítványoknak és az apostoloknak is. Az ünnep
evangéliuma beszámol arról, hogy egy alkalommal, amikor a feltámadt Úr
megjelenik apostolainak, Tamás nincs együtt a többiekkel. Amikor apostoltársai
elmondják neki a történteket, kétség merül fel benne, hogy valóban feltámadt és
megjelent az Úr és hogy társai igazat mondanak. Szeretne személyesen
meggyőződni arról, hogy Jézus feltámadt. Kételkedése akkor szűnik meg, amikor
az Úr újra megjelenik és Tamás láthatja, megérintheti sebeit. Ekkor hangzik el
hitvallása: „Én Uram, én Istenem!”
Az evangéliumok megőrizték számunkra, és a mostani rész is ezzel kezdődik, hogy Tamásnak volt egy mellékneve: Iker. Egészen kézenfekvő volna úgy magyarázni ezt a melléknevet, hogy Tamásnak lehetett egy ikertestvére, ugyanakkor mégsem biztos, hogy ez a helyes megoldás. Egyes ókeresztény iratokban az a magyarázat szerepel, hogy azért kapta az Iker melléknevet, mert olyannyira hasonlított Jézushoz, mint ahogy az ikertestvérek hasonlítanak egymásra. Ebben a lehetséges megoldásban sem lehetünk biztosak. De ennek kapcsán érdemes elgondolkodnunk azon, hogy vajon a mi életünk mennyire hasonlít Krisztusra? A mi cselekedeteink mennyire hasonlítanak az Úr tetteire? Törekszünk-e arra, hogy hasonlóvá váljunk Krisztushoz?
© Horváth István Sándor
Az evangéliumok megőrizték számunkra, és a mostani rész is ezzel kezdődik, hogy Tamásnak volt egy mellékneve: Iker. Egészen kézenfekvő volna úgy magyarázni ezt a melléknevet, hogy Tamásnak lehetett egy ikertestvére, ugyanakkor mégsem biztos, hogy ez a helyes megoldás. Egyes ókeresztény iratokban az a magyarázat szerepel, hogy azért kapta az Iker melléknevet, mert olyannyira hasonlított Jézushoz, mint ahogy az ikertestvérek hasonlítanak egymásra. Ebben a lehetséges megoldásban sem lehetünk biztosak. De ennek kapcsán érdemes elgondolkodnunk azon, hogy vajon a mi életünk mennyire hasonlít Krisztusra? A mi cselekedeteink mennyire hasonlítanak az Úr tetteire? Törekszünk-e arra, hogy hasonlóvá váljunk Krisztushoz?
© Horváth István Sándor
Imádság
Urunk, Jézus Krisztus! Az Eucharisztia ünneplésén, a szentmisén való jelenlétünk alkalmat ad arra, hogy részesedjünk a te áldozatodból és feltámadásodból. A szentáldozás által közösségre lépünk, egyesülünk veled, ugyanakkor lelki közösségre lépünk embertársainkkal is, mert mindannyian az egy kenyérből, a te szent testedből részesülünk. Hisszük, hogy ha a te szent testeddel táplálkozunk, eljuthatunk az örök életre.2019. július 2., kedd
Útravaló – 2019. július 2., Sarlós Boldogasszony
Útravaló – 2019. július 2., Sarlós Boldogasszony
Napról napra közreadjuk a napi olvasmányokhoz, illetve az adott nap szentjéhez kapcsolódó gondolatokat az Adoremus liturgikus kiadványból. Júliusban Földi István badacsonytomaji esperes-plébános ad útravalót.
Magyarországon ma ünnepeljük a Boldogságos Szűz Mária látogatását. Az aratási munkálatok miatt Sarlós Boldogaszszony az ünnep népies neve. Mária az angyali üdvözlet alkalmával Gábriel főangyaltól tudta meg, hogy idős rokona, Erzsébet, Keresztelő Szent János leendő anyja már hat hónapja gyermeket vár. Azonnal útra kelt, hogy a nehéz napokban segítségére lehessen. A szeretet mindig befogadás és adás. A teremtmény, Mária befogadta Teremtőjét, és adta mindenkinek. Jézust befogadtad a szívedbe, az életedbe, amikor igent mondtál az Atya akaratára. Látogass meg valakit, akinek segíthetsz, és szeresd, ahogy a benned élő Jézus szereti őt! Legyünk ma is Krisztus-hordozók, és adjuk őt mindenkinek.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)