A pápa
katekézise a szerdai audiencián: imádkozzunk mindenkiért
A pápa február 13-án, szerdán az általános kihallgatáson tartott
katekézisében Lukács evangéliumának egyik idézetéből (Lk 10,21-22) kiindulva
fejtette ki gondolatait. A Miatyánk imáról szóló katekézissorozatában ez
alkalommal a „Mindannyiunk Atyja” témáról beszélt.
„Abban
az órában Jézus kitörő örömmel dicsőítette az Istent a Szentlélekben, ezekkel a
szavakkal: „Dicsőítelek, Atyám, ég és föld Ura, hogy elrejtetted ezeket a
bölcsek és okosak elől, és kinyilvánítottad a kicsinyeknek. Igen, Atyám, így
tetszett neked. Mindent átadott nekem Atyám. Senki sem tudja, hogy ki a Fiú,
csak az Atya, és hogy ki az Atya, azt csak a Fiú vagy akinek a Fiú ki akarja
nyilatkoztatni.” (Lk 10,21-22)
Folytatjuk
utunkat afelé, hogy minél jobban megtanuljunk imádkozni, ahogy Jézus tanította
nekünk – kezdte Ferenc pápa katekézisét a vatikáni VI. Pál aulában.
Az igazi imát a lelkiismeret,
a szív rejtekében mondjuk el
Jézus
azt mondta: amikor imádkozol, lépj be szobád csendjébe, vonulj vissza a
világtól és fordulj Istenhez „Atyának” szólítva Őt. Jézus azt szeretné, hogy
tanítványai ne legyenek olyanok, mint a képmutatók, akik kiállnak a térre
imádkozni, hogy az emberek csodálják őket (vö. Mt 6,5). Az igazi imát a
lelkiismeret, a szív rejtekében mondjuk el, amely kifürkészhetetlen és amelyet
csak Isten hall. Távol áll a hamisságtól: Istennel szemben nem lehet
alakoskodni. Az ima gyökerében a csendes párbeszéd áll, mint az egymást szerető
két személy tekintetének találkozásakor. Itt az ember és Isten találkozik.
Annak
ellenére, hogy a tanítvány imája teljesen bizalmas, sosem esik a bensőségesség
csapdájába. A lelkiismeret rejtekében a keresztény nem hagyja szobája ajtaján
kívül a világot, hanem szívében magával viszi az embereket és a helyzeteket –
hangsúlyozta Ferenc pápa.
A Miatyánk szövegéből hiányzik
az "én"
A
Miatyánk szövegéből látványosan hiányzik valami. Hiányzik egy szó, amelyet korunkban
– de talán mindig is – mindenki nagy becsben tart: az „én” szó. Jézus úgy tanít
imádkozni, hogy ajkán mindenekelőtt a „te” szó van, mert a keresztény ima
párbeszéd: „szenteltessék meg a te neved, jöjjön el a te
országod, legyen meg a te akaratod”. A „te” után áttér a „mi”-re. A
Miatyánk egész második része többes szám második személyben folytatódik:
„mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma, bocsásd meg a mi vétkeinket, ne
hagyj magunkra a kísértésben, szabadíts meg a gonosztól”. A keresztény imában
senki sem magának kér kenyeret, hanem a világ összes szegényének – mutatott rá
a pápa.
Az
Istennel folytatott párbeszédben nincs helye az individualizmusnak. Nem vágunk
fel saját problémáink túlhangsúlyozásával, mintha mi lennénk az egyedüliek,
akik a világon szenvednek. Nincs Istenhez emelt ima, amely nem a testvérek
közösségének imája lenne.
Ha az ember nem veszi észre,
hogy körülötte sok ember szenved, a szíve megkövesedett
Az
imában a keresztény minden ember nehézségét magával viszi, akik körülötte élnek.
Amikor eljön az este, elmondja Istennek fájdalmait, amelyek aznap érték. Isten
elé helyezi sok barát és ellenség arcát, nem űzi el azokat. Ha az ember nem
veszi észre, hogy körülötte sok ember szenved, ha nem érzékenyül el a szegények
könnyei láttán, ha már mindenhez hozzászokott, akkor az azt jelenti, hogy a
szíve megkövesült. Ebben az esetben jó, ha azt kérjük az Úrtól, hogy érintsen
meg minket Lelkével és lágyítsa meg szívünket. Krisztus nem haladt el
érzéketlenül a világ nyomora mellett. Minden alkalommal megérezte a magányt, a
test és a lélek fájdalmát, erős együttérzést érzett. Az együttérzés kifejezés
az Evangélium egyik kulcsszava – nyomatékosította a pápa. Ez ösztönzi arra az
irgalmas szamaritánust, hogy odalépjen a megsebesült emberhez az utcaszélen,
ellentétben a többiekkel, akiknek kemény volt a szíve.
A "mi" nélkül nem
keresztény az imánk
Feltehetjük
magunknak a kérdést: amikor imádkozom, megnyílok a közelemben és a tőlem távol
élők kiáltása előtt? Vagy úgy gondolok az imára, mint egyfajta érzéstelenítésre,
hogy nyugodt maradhassak? Ebben az esetben egy szörnyű félreértés áldozatává
válhatunk. Ugyanis az imánk már nem lenne keresztény ima. A „mi” szó, amelyet
Jézus tanított nekünk, megakadályozza, hogy békében legyek egyedül és felelőssé
tesz testvéreimért.
Tanuljunk Istentől, aki
mindenkivel jóságos
Vannak
emberek, akik láthatóan nem keresik Istent, de Jézus azt kéri, hogy imádkozzunk
értük is, mert Isten mindenkinél inkább keresi ezeket a személyeket. Jézus nem
az egészségesek miatt jött el közénk, hanem a betegek és a bűnösök miatt (vö Lk
5,31) – vagyis mindenkiért, mert aki azt gondolja, hogy egészséges, valójában
nem az – fogalmazott a pápa. Ha az igazságért dolgozunk, ne érezzük jobbnak
magunkat másoknál. Az Atya jókra és rosszakra egyaránt felkelti napját (vö Mt
5,45). Tanuljunk Istentől, aki mindenkivel jóságos, szemben velünk, akik csak
egyesekkel vagyunk jók.
Az élet végén pedig
mindannyiunkat a szeretet alapján ítélnek meg
Szentek
és bűnösök, mindannyian testvérek vagyunk, akiket ugyanaz az Atya szeret. Az
élet végén pedig mindannyiunkat a szeretet alapján ítélnek meg. Nem csak az
érzelgős, hanem az együttérző és konkrét szeretet, az evangéliumi szabály
alapján: „Bizony mondom nektek, amit e legkisebb testvéreim közül eggyel is
tettetek, velem tettétek” (Mt 25,40) – zárta katekézisét Ferenc pápa a szerdai
audiencián.